Νέα μελέτη αποκαλύπτει τις κρυφές διαφημίσεις influencers και ενισχύει την ανάγκη για αυστηρότερους κανόνες.
Η διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά μέσω των social media έχει εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο ζήτημα δημόσιας υγείας. Με μια νέα μελέτη να αποκαλύπτει ότι το 70% των προωθήσεων τροφίμων στο TikTok δεν αποκαλύπτουν τις χορηγούμενες συνεργασίες τους, η συζήτηση για την προστασία των παιδιών από το παραπλανητικό μάρκετινγκ εντείνεται.
Το Κέντρο για την Επιστήμη Δημοσίου Συμφέροντος (CSPI) και το NYU Food Environment and Policy Coalition παρουσιάζουν τα ευρήματα της έρευνάς τους, στηρίζοντας τη νομοθετική πρωτοβουλία Predatory Marketing Prevention Act (PMPA), η οποία επιδιώκει να περιορίσει αυτές τις πρακτικές στη Νέα Υόρκη.
Η μελέτη, που επικεντρώθηκε στους κορυφαίους influencers τροφίμων του TikTok, δείχνει ότι οι έφηβοι εκτίθενται σε διαφημίσεις ανθυγιεινών προϊόντων που συχνά παρουσιάζονται ως αυθεντικές συστάσεις. Με το 63% των εφήβων στις ΗΠΑ να χρησιμοποιούν το TikTok και τις εταιρείες να επενδύουν δισεκατομμύρια σε ψηφιακό μάρκετινγκ, η ανάγκη για αυστηρότερους κανόνες γίνεται επιτακτική.
Το PMPA, που προωθείται από τον πολιτειακό γερουσιαστή Zellnor Myrie και τη βουλευτή Karines Reyes, βρίσκεται ήδη στη διαδικασία έγκρισης από τη Γερουσία της Νέας Υόρκης. Εάν ψηφιστεί, θα δώσει στον Γενικό Εισαγγελέα της πολιτείας τη δυνατότητα να ερευνά και να περιορίζει το επιθετικό μάρκετινγκ τροφίμων σε παιδιά. Παράλληλα, το Υπουργείο Υγείας θα συνεργαστεί με τα σχολεία για την προώθηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών.
Η Roxanne Dupuis, επιστήμονας του NYU και συντάκτρια της έρευνας, επισημαίνει ότι οι ανήλικοι δεν μπορούν να διακρίνουν τις πληρωμένες διαφημίσεις από τις αυθόρμητες συστάσεις. «Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να δράσουν, ξεκινώντας από την ψήφιση του PMPA», τονίζει.
Ο παιδίατρος Dr. Sanjivan Patel επιβεβαιώνει ότι οι διατροφικές επιλογές των παιδιών διαμορφώνονται σε μεγάλο βαθμό από το μάρκετινγκ που στοχεύει σε αυτά. «Οι διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφίμων συμβάλλουν στην αύξηση ασθενειών που θα μπορούσαν να προληφθούν. Οι νομοθέτες πρέπει να δράσουν τώρα».
Η Dr. DeAnna Nara, υπεύθυνη εκστρατείας του CSPI, προσθέτει ότι τα παιδιά βομβαρδίζονται καθημερινά με διαφημίσεις χωρίς να το αντιλαμβάνονται. «Αυτό δεν είναι μόνο ανήθικο, είναι και επικίνδυνο. Το PMPA είναι ένα κρίσιμο βήμα για να λογοδοτήσουν οι εταιρείες και να διασφαλίσουμε ένα πιο υγιές μέλλον για τα παιδιά».
Η βουλευτής Karines Reyes τονίζει ότι τα social media έχουν μετατραπεί σε όχημα παραπλανητικού μάρκετινγκ για πρόχειρα τρόφιμα, επισημαίνοντας την ευθύνη της Πολιτείας να προστατεύσει τη νεολαία. Ο γερουσιαστής Zellnor Myrie υποστηρίζει ότι η βιομηχανία τροφίμων δαπανά τεράστια ποσά για να εθίσει τα παιδιά στα ανθυγιεινά προϊόντα, κάτι που μπορεί να έχει μακροχρόνιες συνέπειες για την υγεία τους.