Παραπλανητικές ετικέτες σε φερόμενες ως υγιεινές τροφές διαπιστώνει επιστημονική μελέτη στην Αυστραλία.
Το ένα τρίτο των τροφών που χαρακτηρίζονται ως υγιεινές διαθέτουν παραπλανητικούς ισχυρισμούς σύμφωνα με μια έρευνα από Αυστραλούς ερευνητές.
Σύμφωνα με την υποψήφια διδάκτορα Celeste Chapple από το Ινστιτούτο Φυσικής Δραστηριότητας και Διατροφής του Πανεπιστημίου Deakin (IPAN), αθλητικές τροφές, σκόνες, έτοιμα κεικ κ.α. που διατίθενται σε καταστήματα υγιεινής διατροφής, παντοπωλεία και φαρμακεία, φέρουν λανθασμένους ισχυρισμούς όσον αφορά την υγεία.
Οι ασαφείς και παραπλανητικές ενδείξεις σε τρόφιμα βρίσκονται στο προσκήνιο αφού και τον περασμένο Απρίλιο, οι επιθεωρήσεις της Ολλανδικής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων και Καταναλωτικών Προϊόντων (NVWA), εντόπισαν 13.000 εταιρίες σε Ολλανδία, τη Σουηδία και τη Δανία, που δεν περιείχαν επαρκείς και ακριβείς πληροφορίες για τα αλλεργιογόνα.
Η ανάγκη για αντιμετώπιση των παραπλανητικών ισχυρισμών και για προώθηση τεκμηριωμένων και πιο υγιεινών επιλογών, έφερε στο προσκήνιο τον περασμένο Μάιο την επανεξέταση του νόμου για τον εκσυγχρονισμό της επισήμανσης τροφίμων από το κογκρέσο, που είχε προταθεί πριν 10 χρόνια στην Αυστραλία.
Στην παρούσα έρευνα, μελετήθηκαν 558 ετικέτες προϊόντων με βάση τις πρωτεΐνες, τους υδατάνθρακες και άλλα προϊόντα όπως η κρεατίνη και η βήτα-αλανίνη, εκ των οποίων το 33%, φάνηκε να διαθέτει εσφαλμένες διατροφικές πληροφορίες.
Λιγότερα από τα μισά προϊόντα (275) εμφάνιζαν τις σωστές προειδοποιητικές και συμβουλευτικές ενδείξεις, όπως απαιτείται στον κώδικα προτύπων τροφίμων από την Food Standards Australia και τη Νέα Ζηλανδία.
Περίπου το 1/3 των αθλητικών τροφών, ιδιαίτερα οι μπάρες πρωτεΐνης, δεν επισήμαιναν τη σωστή ενεργειακή αξία στο διατροφικό προφίλ της ετικέτας. Τα προϊόντα διέθεταν επίσης πολλαπλούς ισχυρισμούς για οφέλη για την υγεία, με τουλάχιστον δύο στο κάθε ένα, και διαπιστώθηκε και ένα προϊόν με 67 ισχυρισμούς.
Δεδομένου ότι οι ισχυρισμοί περιλαμβάνουν “ρυθμιζόμενες”, “ελάχιστα ρυθμιζόμενες δηλώσεις” και δηλώσεις που αφορούσαν στο μάρκετινγκ, οι συγγραφείς είπαν ότι ήταν πιθανό να είναι λανθασμένοι ή παραπλανητικοί.