Για παραπλάνηση των καταναλωτών προειδοποιεί το ΣΕΕ, όσον αφορά στα νηστίσιμα προϊόντα
Το Συμβούλιο ελέγχου επικοινωνίας εξέδωσε ανακοίνωση προς τους παραγωγούς προϊόντων φυτικής προέλευσης τα οποία επιλέγουν οι καταναλωτές που ακολουθούν vegan διατροφή αλλά και όσοι νηστεύουν λόγω Σαρακοστής. Χρησιμοποιώντας ένα (κακό)παράδειγμα υποκατάστατου τυριού μοτσαρέλα το ΣΕΕ τονίζει ότι η επισήμανσή στη συσκευασία των υποκατάστατων τυριού ή κρέατος, πρέπει να είναι σαφής και να μην παραπλανεί τους καταναλωτέ,ς αναγράφοντας με μεγάλα γράμματα με τι μοιάζει το προϊόν και με μικρά την πραγματική του σύσταση. “Το γεγονός ότι ένα προϊόν είναι φυτικό δεν πρέπει να κρύβεται σε μικρά γράμματα ή σε δυσδιάκριτα σημεία της συσκευασίας ή της διαφήμιση και να μην υπάρχουν στοιχεία που λειτουργούν παραπλανητικά ή δημιουργούν σύγχυση” αναφέρει το ΣΕΕ.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Διατροφολόγοι προειδοποιούν για δημοφιλές “υγιεινό” ρόφημα – Είναι σαν να τρως 3 φέτες λευκό ψωμί και αυξάνει τα επίπεδα σακχάρου
Ολόκληρη η ανακοίνωση του Συμβουλίου Ελέγχου Επικοινωνίας
Τα τελευταία χρόνια, η κατανάλωση προϊόντων φυτικής προέλευσης έχει αυξηθεί ραγδαία, καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές επιλέγουν τρόφιμα που βασίζονται σε φυτικές πρώτες ύλες. Η vegan διατροφή είναι πλέον συνυφασμένη και με την ελληνική κουλτούρα, καθώς επικρατεί και σε πολλές κατηγορίες σε περιόδους νηστείας, όπως η Σαρακοστή.
Η διαφήμιση (και η συσκευασία) αυτών των προϊόντων πρέπει να ακολουθεί τις συγκεκριμένες αρχές που διασφαλίζουν την ειλικρίνεια στην επικοινωνία και την προστασία των καταναλωτών. Σύμφωνα με τον Ελληνικό Κώδικα Διαφήμισης – Επικοινωνίας, οι διαφημίσεις οφείλουν να είναι αληθείς, να μην είναι παραπλανητικές, να μην εκμεταλλεύονται την έλλειψη γνώσεων ή την απειρία των καταναλωτών και να σέβονται τις προβλέψεις του Παραρτήματος του Κώδικα για τα Τρόφιμα.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ψεύτικος καφές στα ράφια των σουπερμάρκετ – Οι στρατηγικές marketing που παραπλανούν τους καταναλωτές
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πατατάκια Frito-Lay που… δε «βάζει» μυαλό! Μετά τα Lay’s ανακαλούνται κι άλλα πατατάκια της, λόγω σοβαρού κινδύνου για την υγεία
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέο πρόστιμο σε ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ στο Περιστέρι – Υπέρβαση στο όριο υπολείμματος κιμά κατά… 552%
Πρόκειται για μία σχετικά νέα κατηγορία σε ανάπτυξη, με την προσθήκη καινούργιων προϊόντων, από διαφορετικές εταιρείες, για τα οποία οι καταναλωτές δεν έχουν ακόμη καλή γνώση και εξοικείωση. Επομένως, χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην επικοινωνία αυτών των προϊόντων και «εκπαίδευση» του κοινού, διότι η σύγχυση από αόριστους και ασαφείς ισχυρισμούς είναι εύκολο να συμβεί.
Αυτό σημαίνει πως α) όταν ένα προϊόν προβάλλεται ως φυτικό πρέπει και να είναι και β) όταν προωθείται ένα φυτικό προϊόν, η διαφημιστική επικοινωνία πρέπει να παρέχει σαφείς και ακριβείς πληροφορίες, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει ακριβώς τι αγοράζει.
Για να εξασφαλιστεί η καθαρότητα της διαφημιστικής επικοινωνίας και η σωστή ενημέρωση των καταναλωτών, η διαφήμιση φυτικών προϊόντων πρέπει να περιλαμβάνει σαφείς ενδείξεις ότι πρόκειται για φυτικά τρόφιμα. Συγκεκριμένα φροντίστε: να επικοινωνείται με σαφήνεια η κατηγορία του προϊόντος: Το γεγονός ότι ένα προϊόν είναι φυτικό δεν πρέπει να κρύβεται σε μικρά γράμματα ή σε δυσδιάκριτα σημεία της συσκευασίας ή της διαφήμιση και να μην υπάρχουν στοιχεία που λειτουργούν παραπλανητικά ή δημιουργούν σύγχυση: Οι διαφημίσεις δεν πρέπει να αφήνουν περιθώρια παρερμηνειών, παρουσιάζοντας φυτικά προϊόντα με τρόπο που μπορεί να εκληφθεί ότι περιέχουν συστατικά ζωικής προέλευσης (βλέπε την παρακάτω φωτογραφία).

Να τηρείται καταρχάς η σχετική νομοθεσία και στη συνέχεια οι προβλέψεις του Παραρτήματος του Κώδικα για τα Τρόφιμα: Οι διαφημίσεις οφείλουν να συμμορφώνονται με τις ειδικές διατάξεις που αφορούν στις πληροφορίες που δίνονται για τα τρόφιμα, ώστε να αποφεύγεται κάθε μορφή παραπλάνησης ή ελλιπούς πληροφόρησης του καταναλωτή.
Η Ευθύνη των Brands και των Διαφημιστών
Οι επιχειρήσεις που προωθούν φυτικά προϊόντα φέρουν ευθύνη απέναντι στους καταναλωτές να παρέχουν σαφή και ειλικρινή πληροφόρηση. Από την πλευρά τους, οι διαφημιστικές εταιρείες πρέπει να εξασφαλίζουν ότι τα μηνύματα που επικοινωνούν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και δεν περιέχουν υπερβολικούς, παραπλανητικούς ισχυρισμούς.
Η διαφάνεια και η ειλικρίνεια στη διαφήμιση είναι ζωτικής σημασίας, καθώς προστατεύουν τα δικαιώματα των καταναλωτών και ενισχύουν την αξιοπιστία των προϊόντων και των επιχειρήσεων που τα προωθούν. Στην εποχή της αυξημένης καταναλωτικής ευαισθητοποίησης, η σαφής επισήμανση των φυτικών προϊόντων δεν είναι μόνο νομική υποχρέωση, αλλά και ηθική δέσμευση προς το κοινό. Έτσι, οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν συνειδητές επιλογές, βασισμένες σε πραγματικά δεδομένα, ενώ οι επιχειρήσεις κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους μέσα από την ειλικρινή επικοινωνία.