Οι Αμερικανοί μειώνουν τις δαπάνες τους στη βιομηχανία fast-food μετά από σειρά αυξήσεων των τιμών το τελευταίο διάστημα.
Οι εταιρείες γρήγορου φαγητού θα πρέπει να δώσουν για άλλη μια φορά μάχη, για να κρατήσουν στις τάξεις τους κάθε δυσαρεστημένο καταναλωτή που δεν είναι διατεθειμένος να ξοδέψει παραπάνω από ότι έχει συνηθίσει να ξοδεύει. Αλλά οι χαμηλότερες τιμές μπορεί να μην είναι η μόνη απάντηση.
Τα αποτελέσματα της έρευνας του Business Insider είχαν ήδη δώσει το στίγμα της διάθεσης των καταναλωτών: Μεγάλη μερίδα του κοινού ενάντια στις αλυσίδες fast – food που δε δείχνουν πρόθεση να χαλιναγωγήσουν το ράλι τιμών. Σε σημείο που πιστοί πελάτες αρχίζουν να κάνουν περικοπές και επιλέγουν να τρώνε στο σπίτι ή στρέφονται σε επιλογές dine-in, οι οποίες θεωρούνται όλο και περισσότερο ως καλύτερη σχέση ποιότητας-τιμής.
Αυτό σημαίνει εντονότερος ανταγωνισμός, καθώς τα εστιατόρια προσπαθούν να προσελκύσουν πελάτες των οποίων τα πορτοφόλια έχουν ήδη τσιμπηθεί από τον αυξημένο πληθωρισμό.
Ο γύρος των εκθέσεων κερδών του πρώτου τετραμήνου του 2024
«Είναι σαφές ότι όλοι παλεύουν για λιγότερους καταναλωτές που σίγουρα επισκέπτονται τα εστιατόρια λιγότερο συχνά», δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της McDonald’s Ian Borden σε ερώτηση για τα κέρδη της εταιρείας. «Πρέπει να βεβαιωθούμε ότι έχουμε αυτή τη νοοτροπία του αγώνα δρόμου για να κερδίσουμε».
Εδώ και μήνες, το κόστος του φαγητού έξω από το εστιατόριο αυξάνεται ταχύτερα από αυτό του φαγητού στο σπίτι. Τον Μάρτιο, οι τιμές των εστιατορίων γρήγορης εξυπηρέτησης αυξήθηκαν κατά 5% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, ενώ το κόστος των τροφίμων ήταν μόνο 1,2% υψηλότερο, σύμφωνα με τα στοιχεία του Γραφείου Στατιστικής Εργασίας.
Με τη σειρά του, ο κλάδος προειδοποιεί για μειωμένη κίνηση και μικρότερα έσοδα από πέρυσι, ιδίως μεταξύ των νοικοκυριών με χαμηλότερο εισόδημα. Τα τελευταία αποτελέσματα έδωσαν μια πιο ξεκάθαρη εικόνα γι’ αυτό, καθώς πολλές μεγάλες αλυσίδες είδαν την αύξηση των πωλήσεών τους να επιβραδύνεται – ή και να μειώνεται – κατά τους τρεις πρώτους μήνες του 2024.
Στη αλυσίδα Yum! Brands που περιλαμβάνει τη Pizza Hut και τα KFC, οι πωλήσεις των καταστημάτων στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 6% και 7% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, αντίστοιχα. Το άλλο της εμπορικό σήμα, η Taco Bell, δεν ακολούθησε αυτή τη πορεία, με αύξηση 2%.
Οι συγκρίσιμες πωλήσεις της Wendy’s στις ΗΠΑ αυξήθηκαν μόλις κατά 0,6%. «Ο καταναλωτής εξακολουθεί να βρίσκεται υπό πίεση», δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ο οικονομικός διευθυντής Gunther Plosch. Τα νοικοκυριά με εισόδημα κάτω των 75.000 δολαρίων, ιδιαίτερα, μειώνουν τη συχνότητα των επισκέψεων, ανέφερε, αλλά πρόσθεσε ότι η Wendy’s διατηρεί το μερίδιο αγοράς της με την ομάδα αυτή.
Η McDonald’s κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της στις ΗΠΑ κατά 2,5% σε σχέση με πέρυσι. Αυτό, ωστόσο, είναι πολύ χαμηλότερο από ό,τι είχε παρατηρηθεί τα προηγούμενα τρίμηνα και για δεύτερο συνεχόμενο τρίμηνο, υπολείπεται της ανταγωνίστριας Burger King, της οποίας οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 3,9%.
«Τέσσερις μήνες μέσα στο έτος, είναι σαφές ότι το 2024 δεν πρόκειται να είναι μια τυπική χρονιά για τον ευρύτερο κλάδο», δήλωσε ο Borden της McDonald’s, σημειώνοντας ότι οι αντιξοότητες ήταν μεγαλύτερες από ό,τι η εταιρεία είχε προβλέψει μπαίνοντας στο έτος.
«Οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο ευαίσθητοι στην αξία αυτού που αγοράζουν», δήλωσε η μητρική εταιρεία της Burger King, Restaurant Brands International, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τη συγκράτηση της αύξησης των εσόδων. Εν τω μεταξύ, η κίνηση ήταν σχετικά σταθερή στα καταστήματα της αλυσίδας burger στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την εταιρεία.
Οι άνθρωποι μειώνουν επίσης την κατανάλωση καφέ. Για το πρώτο τετράμηνο του 2024, η Starbucks σημείωσε μια απροσδόκητη πτώση τόσο στις πωλήσεις όσο και στα κέρδη, στέλνοντας τη μετοχή της σε πτώση 17% την περασμένη εβδομάδα. Οι πωλήσεις των ίδιων καταστημάτων στις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 3% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, καθώς ο αριθμός των παραγγελιών συρρικνώθηκε κατά 7%.
«Σε αυτό το περιβάλλον, πολλοί καταναλωτές είναι πιο απαιτητικοί σχετικά με το πού και πώς επιλέγουν να ξοδέψουν τα χρήματά τους, ιδίως αν οι οικονομίες τους έχουν ως επί το πλείστον δαπανηθεί», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Starbucks Laxman Narasimhan.
Καθώς οι πελάτες γίνονται πιο επιλεκτικοί με τον τρόπο που ξοδεύουν, ο ανταγωνισμός στον κλάδο της εστίασης πρόκειται να γίνει πιο έντονος. Οι τιμές των ταχυφαγείων έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, τώρα ίσως χρειαστεί να μειωθούν.