Το μέλλον στην συμπεριφορά των καταναλωτών και οι αλλαγές στρατηγικής της βιομηχανίας τροφίμων και του μάρκετινγκ.
Η Mintel, εταιρεία που ασχολείται με τις καταναλωτικές τάσεις και συμβουλεύει μεγάλες εταιρείες, για στρατηγική, ανάπτυξη και αύξηση των πωλήσεων, ανακοίνωσε τρεις βασικές τάσεις, που θα διαμορφώσουν τις παγκόσμιες βιομηχανίες τροφίμων και ποτών τα επόμενα χρόνια. Μέσω αυτή της έρευνας η Mintel κάνει προτάσεις για το πώς μπορούν να αναπτυχθούν οι επωνυμίες και να προσαρμοστούν, στις αλλαγές στις στάσεις και συμπεριφορές των καταναλωτών.
Το «2024 Global Food & Drink Trends» κινείται γύρω από μία ουσιαστική πρόταση αξίας: Το φαγητό και το ποτό πρέπει να έχουν καλή γεύση, να αξίζει το κόστος, να έχουν μειωθεί περιβαλλοντικές και/ή ηθικές επιπτώσεις, κατά προτίμηση χωρίς υψηλότερη τιμή.
Οι τρεις τάσεις
“Εμπιστοσύνη στη Διαδικασία”
Θα καταστεί απαραίτητη η σαφής επικοινωνία σχετικά με τον τρόπο και το επίπεδο επεξεργασίας των τροφίμων, για να βοηθηθούν οι καταναλωτές να λαμβάνουν τεκμηριωμένες αποφάσεις.
Τα “υπερεπεξεργασμένα” τρόφιμα είναι ο τελευταίος όρος που έχει γίνει δημοφιλής στους καταναλωτές όπως οι όροι «πρόχειρο φαγητό» και «καθαρή ετικέτα». Από το 2024 οι καταναλωτές θα καταλάβουν τα διαφορετικά επίπεδα επεξεργασίας μέσω των δημοσιεύσεων σε ΜΜΕ ή των διατροφικών ετικετών.
Επωνυμίες που προσφέρουν ελάχιστα μεταποιημένα προϊόντα—όπως κατεψυγμένα προϊόντα, φρέσκα είδη αρτοποιίας και σούπες σε κονσέρβα—θα πρέπει να μοιραστούν τον τρόπο επεξεργασίας και το πώς βελτιώνουν τα προϊόντα τους με τρόπους όπως ενίσχυση της διατροφής, αύξηση της διάρκειας ζωής ή μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Παράλληλα, μάρκες που παράγουν εξαιρετικά, υπερβολικά ή υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα και ποτά θα πρέπει να υπενθυμίζουν τους καταναλωτές τη χαρά και την άνεση που απολαμβάνουν από αυτά τα προϊόντα. Όπως έχει αποδειχθεί, προϊόντα που έχουν σήμανση στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας που υποδηλώνει υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι (HFSS) δεν οδηγεί απαραίτητα τους καταναλωτές σε απόρριψη συγκεκριμένων κατηγοριών τροφίμων και ποτών, ιδιαίτερα για αγαπημένες λιχουδιές όπως αλμυρά σνακ, μπισκότα και γλυκά. Συνεπώς η βελτιωμένη διαφάνεια γύρω από την επεξεργασία μέσα στα επόμενα δύο έως πέντε χρόνια θα δημιουργήσει καλύτερα ενημερωμένους αγοραστές τροφίμων και ποτών.
Οι περισσότεροι καταναλωτές θα συνεχίσουν να κάνουν περιστασιακές εξαιρέσεις στη διατροφή τους για το αγαπημένο τους υπερεπεξεργασμένο φαγητό και ποτό. Ταυτόχρονα, ελάχιστα επεξεργασμένα προϊόντα που διαθέτουν υψηλότερη θρεπτική αξία και είναι εύκολα στη χρήση θα κερδίσουν περισσότερους καταναλωτές. Οι συνεχείς ανησυχίες για το ενεργειακό κόστος θα οδηγήσουν καταναλωτές και λιανοπωλητές, να αυξήσουν την υποστήριξή τους για προϊόντα μακράς διάρκειας και σταθερά στο ράφι που κατασκευάζονται με χρήση μεθόδων επεξεργασίας που μειώνουν την ανάγκη για ψύξη ή κατάψυξη.
Η ζήτηση για φυσική διατροφή από γνωστές και, λιγότερο επεξεργασμένες πηγές θα αυξήσει επίσης την αποδοχή των καταναλωτών για προϊόντα που επαναχρησιμοποιούν θρεπτικά συστατικά και μέχρι σήμερα πετάγονταν, όπως τα «άσχημα» λαχανικά. Τα επόμενα χρόνια ενδιαφέρον θα αναπτυχθεί σε λιγότερο επεξεργασμένα τρόφιμα και ποτά φτιαγμένα με ανακυκλωμένα υλικά πλούσια σε βιταμίνες, μέταλλα, φυτικές ίνες, πρωτεΐνες και άλλα θρεπτικά συστατικά.
“Επαναπροσέγγιση της ηλικίας“
Η υγιής γήρανση θα επαναπροσδιοριστεί με την απομυθοποίηση των «παλιών» πεποιθήσεων και την προτεραιότητα της παράτασης των υγιών ετών των καταναλωτών. Η Generation X, (γεννημένοι μεταξύ 1965 και 1979), πρωτοστατούν σε μια νέα προσέγγιση στην υγιή γήρανση που περιλαμβάνει προϊόντα που θα τους βοηθήσουν να βελτιώσουν την υγεία τους και την καθημερινότητά τους για τις επόμενες δεκαετίες. Στο μέλλον, ενώ οι επωνυμίες πρέπει να καταλάβουν και να επικεντρωθούν στις ανάγκες των Millennials και στην ολοένα και πιο ισχυρή Generation Z (γεννημένοι μεταξύ 1995 και 2012 περίπου), είναι επίσης σημαντικό να επικεντρωθούν στις ανάγκες των καταναλωτών ηλικίας 40 ετών και άνω, που κατέχουν το σημαντικότερο μερίδιο στις δαπάνες για τρόφιμα και ποτά σε πολλές αγορές. Μαθαίνοντας από την «επανάσταση της εμμηνόπαυσης», τα εμπορικά σήματα θα πρέπει να λάβουν υπόψη τις διατροφικές, σωματικές, ψυχολογικές και συναισθηματικές ανάγκες αυτών των καταναλωτών και να αναπτύξουν καινοτόμα προϊόντα και σκευάσματα, για θέματα όπως η καρδιαγγειακή υγεία, η λειτουργία του εγκεφάλου και το άγχος.
Οι επωνυμίες τροφίμων και ποτών μπορούν να βοηθήσουν στην προώθηση υγιούς γήρανση εξασφαλίζοντας πλούσια σε θρεπτικά συστατικά τρόφιμα που είναι προσιτά, προσβάσιμα και βολικά για όλους τους «ενεργούς ηλικιωμένους».
Σύμφωνα με την πρόβλεψη της Mintel οι μάρκες θα διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο διαμορφώνοντας το κίνημα αυτοφροντίδας μεταξύ καταναλωτών ηλικίας 40 ετών και άνω, παρέχοντας προϊόντα που για παράδειγμα, αντιμετωπίζουν την υγεία των αρθρώσεων και βελτιώνουν τη φυσική κατάσταση και τον ύπνο. Επίσης οι μάρκες πρέπει να προσαρμόσουν τη στρατηγική μάρκετινγκ για προϊόντα που απευθύνονται σε μεγαλύτερους καταναλωτές όταν τα ενήλικα παιδιά είναι αυτοί που λαμβάνουν αποφάσεις για τους ηλικιωμένους γονείς τους.
“Βελτιστοποιημένη κατανάλωση”
Μια νέα εποχή ευκολίας θα αναδυθεί καθώς η τεχνολογία εξορθολογίζει τον προγραμματισμό γευμάτων, τα ψώνια και το μαγείρεμα.
Η ευκολία ήταν πάντα μια εξελισσόμενη έννοια, αλλά η πανδημία του COVID-19 επιτάχυνε τις επιθυμίες των καταναλωτών να απολαμβάνουν πιο σύντομα ποιοτικές εμπειρίες φαγητού και ποτού στην καθημερινή τους ζωή. Τεχνολογίες όπως η τεχνητή νοημοσύνη και το AR θα αναπτυχθούν, βοηθώντας τους να βρουν την ιδανική ισορροπία χρόνου και πραγματικά καινοτόμων και συναρπαστικών πιάτων, ποτών και σνακ και όταν μπορούν να προγραμματιστούν γεύματα, ψώνια, μαγείρεμα ή ακόμα και φαγητό.
Το AI, το AR και άλλα τεχνολογικά εργαλεία πρόκειται να γίνουν αδιαπραγμάτευτοι βοηθοί εξοικονόμησης χρόνου στην κουζίνα. Για τους λιανοπωλητές, οι εξελίξεις θα έρθουν με τη μορφή βοήθειας αγορών σε πραγματικό χρόνο, όπως ειδοποιήσεις push, εξατομικευμένες ειδοποιήσεις και τεχνητή νοημοσύνη που θα μπορούσαν να βοηθήσουν τους καταναλωτές να βρουν συστατικά ή προϊόντα ενώ βρίσκονται σε καταστήματα, κατά τη μεταφορά ή αγορές στο διαδίκτυο. Δεδομένα θα μπορούσαν να αποκαλύψουν νέες ευκαιρίες για προσαρμοσμένες επιλογές αυτόματης πώλησης που ανταποκρίνονται στις ανάγκες μιας κοινότητας, όπως η επιθυμία για γρήγορα, ζεστά γεύματα σε πανεπιστημιουπόλεις.
Το 2024 Global Food and Drink Trends της Mintel είναι διαθέσιμο για δωρεάν λήψη ΕΔΩ .