«Αντί να επενδύουν σε πραγματικές περιβαλλοντικές βελτιώσεις, πολλές εταιρείες προτιμούν να επενδύουν τα χρήματά τους στο greenwashing»
Η Γερμανική Περιβαλλοντική Βοήθεια (DUH) απένειμε στη εταιρεία Vonovia τον Χρυσό Γύπα 2025 για το πιο κραυγαλέο περιβαλλοντικό ψέμα. Η εταιρεία στέγασης διαφήμισε ένα τιμολόγιο φυσικού αερίου που προέρχεται από “100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας” στην εφαρμογή ενοικιαστών της.
Σύμφωνα με το DUH, πρόκειται για κραυγαλέο greenwashing, επειδή το φυσικό αέριο είναι και παραμένει ένα εξαιρετικά καταστροφικό για το κλίμα ορυκτό καύσιμο. Από τις περισσότερες από 20.000 ψήφους που δόθηκαν, σχεδόν το 50 τοις εκατό πήγε στη Vonovia, κάτι που είχε ως αποτέλεσμα την απονομή του σατυρικού βραβείου.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ντομάτες: Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος πλύσης για την απομάκρυνση μικροβίων και φυτοφαρμάκων
Η Vonovia αφαίρεσε την αμφισβητήσιμη διαφημιστική δήλωση από την εφαρμογή της
Ήδη μετά την υποψηφιότητα τον Μάρτιο του 2025, η Vonovia απάντησε στην κριτική αφαιρώντας την εν λόγω διαφημιστική δήλωση από την εφαρμογή της, αναφέροντας ως αιτία ένα σφάλμα προγραμματισμού. Η Barbara Metz, Ομοσπονδιακή Διευθύνουσα Σύμβουλος του DUH, τονίζει: «Η γρήγορη αλλαγή γνώμης της Vonovia δείχνει ότι η πίεση που ασκούμε μαζί με δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους λειτουργεί!»
Το DUH απαιτεί τώρα μια νομικά δεσμευτική εντολή για να διασφαλίσει ότι τέτοια παραπλανητικά διαφημιστικά μέτρα θα αποφευχθούν στο μέλλον. Δεδομένου ότι η Vonovia δεν ήταν πρόθυμη μέχρι στιγμής να κάνει μια τέτοια δήλωση, το DUH εξετάζει περαιτέρω νομικές ενέργειες. Το DUH απαιτεί ειλικρινή και φιλόδοξη προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος από τη Vonovia, συμπεριλαμβανομένης της παροχής πραγματικά ανανεώσιμης θερμότητας μέσω της εγκατάστασης αντλιών θερμότητας και ενεργειακά αποδοτικών ανακαινίσεων κτιρίων.
Όπως υποστηρίζει η περιβαλλοντική Οργάνωση «Αντί να επενδύουν σε πραγματικές περιβαλλοντικές βελτιώσεις, πολλές εταιρείες προτιμούν να επενδύουν τα χρήματά τους στο greenwashing».
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βιολογικό τσάι τίγκα σε τοξικό φυτοφάρμακο που προκαλεί καρκίνο, δερματικά και αναπνευστικά προβλήματα
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται κονσέρβες σαρδέλας λόγω ελαττώματος στη ραφή των κουτιών – Μεγάλος κίνδυνος για την υγεία
Οι υπόλοιποι υποψήφιοι του 2025
- Η αλυσίδα σούπερ μάρκετ Kaufland είναι υποψήφια για τη σακούλα φρούτων και λαχανικών «1 λεπτό για το περιβάλλον». Οι καταναλωτές πληρώνουν 1 σεντ ανά πλαστική σακούλα με το σκεπτικό ότι η εισφορά αυτή προωθεί την περιβαλλοντική προστασία.
Ωστόσο, σύμφωνα με το DUH, η πολιτική αυτή δεν μειώνει πραγματικά την κατανάλωση πλαστικού. Αντί να καταργήσει πλήρως τις σακούλες ή να προωθήσει επαναχρησιμοποιούμενες εναλλακτικές, η Kaufland διατηρεί τη χρήση πλαστικού, μεταθέτοντας την ευθύνη στους καταναλωτές. Η DUH ζητά είτε πλήρη απαγόρευση είτε ελάχιστη χρέωση 20 λεπτών ανά σακούλα, δεδομένου ότι από το 2030 οι λεπτές πλαστικές σακούλες θα απαγορευτούν στην ΕΕ.
- Η εταιρεία πυροτεχνημάτων NICO Europe έχει δεχθεί κριτική για την προώθηση «οικολογικών πυροτεχνημάτων». Σύμφωνα με την DUH, ο ισχυρισμός αυτός είναι παραπλανητικός, καθώς τα πυροτεχνήματα παραμένουν επιβλαβή για το περιβάλλον, ανεξάρτητα από την ανακυκλωμένη συσκευασία ή τους ισχυρισμούς για «αντιστάθμιση του κλίματος».
Η DUH επισημαίνει ότι τα πυροτεχνήματα ρυπαίνουν τον αέρα, προκαλούν ηχορύπανση και έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην άγρια ζωή. Παρόλο που η NICO διαφημίζει φιλικότερα προς το περιβάλλον προϊόντα, τα βασικά προβλήματα παραμένουν άλυτα.
- ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μάσκες προσώπου: Τίγκα σε βαρέα μέταλλα που προκαλούν αναπνευστικά προβλήματα και καρκινογενέσεις – Εργαστηριακή δοκιμή
Η DUH απονέμει το βραβείο για έβδομη χρονιά, αναδεικνύοντας περιπτώσεις εταιρικού greenwashing. Στις προηγούμενες διοργανώσεις, νικητές ήταν:
- 2024: Nestlé για την καμπάνια «Στο δρόμο προς το καλύτερο»
- 2023: McDonald’s για την καμπάνια «I am beautiful»
- 2022: Shell για τον ισχυρισμό περί «κλιματικά ουδέτερου» ανεφοδιασμού καυσίμων
- 2021: RWE για το «πράσινο ξέπλυμα» της εταιρικής της εικόνας