;
Σφάλματα εμφάνισης τιμών, παραπλανητικές προσφορές, ελαττωματικά προϊόντα, ευθύνη σε περίπτωση θραύσης ή ατυχήματος…
Με το που μπαίνει ο καταναλωτής στο σούπερ μάρκετ αρχίζει το σαφάρι…
- Με το βλέμμα στο κάτω ράφι, προσπαθεί να διακρίνει την τιμή και να κατανοήσει αν η «προσφορά» που αναγράφεται με κόκκινα γράμματα είναι αληθινή.
- Ήρθε στο συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ για την προσφορά που είδε στο διαφημιστικό της τηλεόρασης αλλά εδώ τον ενημερώνουν ότι κάποιες προσφορές αφορούν μόνο συγκεκριμένα καταστήματα!
- Η συσκευασία της κονσέρβας που συνήθως έπαιρνε έχει συρρικνωθεί και μοιάζει με εκείνη της … γατοτροφής!
- Φθάνει στο ταμείο και ο λογαριασμός απέχει αρκετά από αυτά που είχε υπολογίσει ότι θα πληρώσει γιατί η τιμή έχει αλλάξει – συμπτωματικά πάντα προς τα πάνω – και ενώ η αλλαγή πέρασε στο ταμείο, ο υπάλληλος δεν πρόλαβε να την περάσει στο ράφι.
- Και σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, βγαίνει στο πάρκινγκ φορτωμένος και βλέπει το αμάξι του τρακαρισμένο από τον απρόσεκτο οδηγό που είχε παρκάρει απέναντι και στην προσπάθεια του να φύγει έκανε όπισθεν δίχως αύριο…
Αλήθεια σε όλες αυτές τις προκλησεις και την ταλαιπωρία ο καταναλωτής έχει κάποια δικαιώματα;
- Δείτε επίσης: Σαλμονέλα σε σουβλάκι με γύρο – To υλικό που οδήγησε σε ανάκληση
- Δείτε ακόμη: Σούπερ μάρκετ – κολοσσός ανακαλεί δημοφιλή σαλάτα – Έληγε στις 11 Δεκεμβρίου και είχαν κολλήσει ετικέτα με ημερομηνία λήξης στις 29!
Είσαι καταναλωτής; Έχεις 8 θεμελιώδη δικαιώματα
Ως καταναλωτές προστατευόμαστε – τυπικά τουλάχιστον– από το άρθρο 38 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., το οποίο αφορά στην προστασία του καταναλωτή, αλλά και από τα 8 θεμελιώδη και θεσμοθετημένα από τον ΟΗΕ δικαιώματα των καταναλωτών, που προέκυψαν το 1985, με το ψήφισμα 39/248 της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Αυτά είναι:
- Δικαίωμα για ασφάλεια: Αφορά στο δικαίωμα για προστασία της ασφάλειας και της υγείας του από τα ίδια τα προϊόντα, τις διαδικασίες παραγωγής τους, αλλά και υπηρεσίες που μπορεί να λαμβάνει ο καταναλωτής.
- Δικαίωμα στην πληροφόρηση: Το δικαίωμα να δίνονται τα απαραίτητα στοιχεία που να επιτρέπουν στον καταναλωτή να προβεί σε μια συνειδητή επιλογή ή απόφαση αγοράς. Στην κατηγορία αυτή περιλαμβάνεται και το δικαίωμα του καταναλωτή για προστασία από παραπλανητικές πληροφορίες είτε αυτές περιλαμβάνονται στη διαφήμιση ή σε ανακριβή δημοσιεύματα, την επισήμανση, τη συσκευασία ή σε άλλα μέσα.
- Δικαίωμα στην επιλογή: Το δικαίωμα της επιλογής προϊόντων και υπηρεσιών σε ανταγωνιστικές τιμές και, στην περίπτωση των μονοπωλίων, την εξασφάλιση ικανοποιητικής ποιότητας και εξυπηρέτησης σε μια δίκαιη τιμή.
- Δικαίωμα στην εκπροσώπηση: Προκειμένου να υποστηρίξει τα συμφέροντά του συμμετέχοντας ή παρεμβαίνοντας στη διαμόρφωση και εκτέλεση των οικονομικών και άλλων πολιτικών. Περιλαμβάνει το δικαίωμα της εκπροσώπησης σε κυβερνητικά και άλλα σώματα λήψης αποφάσεων, καθώς και στην ανάπτυξη των προϊόντων και υπηρεσιών πριν την παραγωγή ή εγκατάστασή τους.
- Δικαίωμα για επανόρθωση/αποζημίωση
- Δικαίωμα στην εκπαίδευση: Αφορά στο δικαίωμα απόκτησης των γνώσεων και των δεξιοτήτων, ώστε να είναι ένας διά βίου ενημερωμένος καταναλωτής.
- Δικαίωμα για την ικανοποίηση των βασικών αναγκών: Αφορά σε αγαθά και υπηρεσίες, τα οποία εγγυώνται την επιβίωση και περιλαμβάνει επαρκή τροφή, ένδυση, στέγη, υγειονομική περίθαλψη, την εκπαίδευση και την αποχέτευση.
- Δικαίωμα για ένα καθαρό περιβάλλον: Περιλαμβάνει την προστασία από τους περιβαλλοντικούς κινδύνους κατά την οποία το άτομο δεν μπορεί να ελέγξει. Αναγνωρίζεται η ανάγκη για την προστασία και τη βελτίωση του περιβάλλοντος για τις σημερινές και τις μελλοντικές γενιές.
- Δείτε ακόμη: Μούχλα σε δημοφιλές επιδόρπιο γιαουρτιού – Άμεση ανάκληση
- Δείτε επίσης: Τι είναι τα μαύρα καρότα και πού ωφελούν την υγεία;
Συγκεκριμένα παραδείγματα και τι πρέπει να κάνει ο καταναλωτής
- Το προϊόν χρεώνεται περισσότερο στο ταμείο από την αναγραφόμενη τιμή στα ράφια. Τι πληρώνω τελικά;
Ο έμπορος πρέπει να εμφανίσει τη σωστή τιμή πώλησης. Σε περίπτωση διαφοράς, πρέπει να χρεωθεί η χαμηλότερη τιμή. Ωστόσο, ο πωλητής μπορεί να σας αρνηθεί την πώληση στην τιμή που εμφανίζεται εάν είναι ασήμαντη σε σύγκριση με την αξία του αγαθού.
- Τι πρέπει να κάνω εάν ένα προϊόν διατροφής στο ράφι φέρει ημερομηνία λήξης που έχει παρέλθει;
Κανονικά δεν πρέπει να βρείτε στα ράφια ένα προϊόν του οποίου η ημερομηνία λήξης έχει παρέλθει, γιατί η πώλησή του απαγορεύεται. Μην το αγοράσετε και ζητήστε από έναν υπάλληλο καταστήματος να το βγάλει από την πώληση.
- Το προϊόν που διαφημίζεται στην προσφορά απουσιάζει από την πρώτη ημέρα των προσφορών. Τι κάνω;
Εάν το κατάστημα δεν εμφανίζει ξεκάθαρα στις μπροστινές του πόρτες ότι το προϊόν που διαφημίζεται στο ενημερωτικό δελτίο δεν είναι διαθέσιμο, η απουσία του από την πρώτη ημέρα μπορεί να θεωρηθεί παραπλανητική πρακτική πωλήσεων. Μπορείτε να κάνετε καταγγελία στην Ένωση Καταναλωτών
- Πότε μπορεί ένα αντικείμενο να επιστραφεί ή να αντικατασταθεί;
Οι κανονισμοί δεν απαιτούν από το κατάστημα να πάρει πίσω ή να ανταλλάξει ένα αντικείμενο, εκτός εάν παρουσιάζει έλλειψη συμμόρφωσης ή κρυφό ελάττωμα. Πολλές επιχειρήσεις, ωστόσο, συμφωνούν να το κάνουν σε εμπορική βάση, υπό ορισμένες προϋποθέσεις (προσκόμιση της απόδειξης, κ.λπ.).
- Δείτε ακόμη: Γιατί δεν πρέπει να βράζουμε τα λαχανάκια Βρυξελλών
- Έσπασα τον αστράγαλό μου γλιστρώντας στο κατάστημα. Είναι υπεύθυνο το κατάστημα;
Ναι, γιατί έχει υποχρέωση ασφάλειας έναντι πελάτη του οποίου η πτώση προκαλείται από αδρανές πράγμα (χαλί, προϊόν διατροφής στο έδαφος κ.λπ.). Ωστόσο, θα πρέπει να αποδείξετε την αιτία του ατυχήματος ώστε να αποζημιωθείτε για τον τραυματισμό.
- Ένας φύλακας μου ζητάει να ανοίξω την τσάντα μου. Έχει δικαίωμα;
Ναι, αλλά μόνο για να το επιθεωρήσει οπτικά. Η αναζήτηση της τσάντας σας δεν είναι δυνατή χωρίς τη ρητή συγκατάθεσή σας. Σε περίπτωση υποψίας κλοπής, για παράδειγμα, και όταν αρνείστε να συναινέσετε σε οπτικό έλεγχο ή έρευνα της τσάντας σας, ο φύλακας πρέπει να καλέσει την αστυνομία.
- Στο πάρκινγκ του σούπερ μάρκετ, ένας οδηγός χτύπησε το αυτοκίνητό μου. Ποιος είναι υπεύθυνος;
Σε ένα χώρο στάθμευσης, είτε δημόσιο είτε ιδιωτικό, ισχύουν οι κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Η εταιρεία είναι υπεύθυνη μόνο για τη διασφάλιση απουσίας εμποδίων από το χώρο στάθμευσης. Συνήθως στους χώρους αυτούς υπάρχει ευκρινής πινακίδα που αναγράφει ότι σε περίπτωση υλικής ζημιάς ή απώλειας από το όχημα την ευθύνη φέρει αποκλειστικά ο ιδιοκτήτης του. Οι χώροι βέβαια διαθέτουν συνήθως σύστημα παρακολούθησης με κάμερες.
Και οι υποχρεώσεις…
- Μπορώ να δοκιμάσω τα φρούτα στα ράφια πριν τα αγοράσω;
Όχι, εκτός αν η γευσιγνωσία προσφέρεται από υπάλληλο ή σε δίσκο που έχει τοποθετηθεί για αυτό το σκοπό. Τα φρούτα που είναι ελεύθερα διαθέσιμα και χύμα, δεν είναι δικά σας μέχρι να τα πληρώσετε. Η δοκιμή τους θα μπορούσε να θεωρηθεί κλοπή.
- Μπορώ να διαχωρίσω ένα πακέτο με 6 μπουκάλια νερό για να αγοράσω μόνο ένα ή ένα πακέτο με 2 γιαούρτια για να αγοράσω μόνο ένα;
Καταρχήν, μπορείτε να χωρίσετε ένα πακέτο νερού, εκτός εάν το προϊόν διατίθεται επίσης στο κατάστημα μεμονωμένα ή σε μικρότερες ποσότητες. Από την άλλη, δεν μπορείτε να αγοράσετε μόνο ένα γιαούρτι, καθώς συνήθως πωλούνται σε παρτίδες ή συσκευασίες προσφοράς. Σύμφωνα με τη νομολογία, η συναρμολόγησή τους σε μια ενιαία συσκευασία «για το συμφέρον του καταναλωτή» είναι δυνατή, η δε παρτίδα αποτελεί τότε μόνο ένα προϊόν.
- Πρέπει να πληρώσω για το αντικείμενο που έσπασα κατά λάθος;
Ενδέχεται να σας ζητηθεί να πληρώσετε για το αντικείμενο που έχει σπάσει λόγω υπαιτιότητάς σας. Στην πράξη, βέβαια οι έμποροι σπάνια ζητούν αποζημίωση για το σπασμένο είδος όταν η αξία του δεν είναι σημαντική.