Η Ανατολή ξεπερνά τη Δύση και οι σεφ ακολουθούν τις νέες τάσεις.

Η παγκόσμια γαστρονομική σκηνή αλλάζει ταχύτατα, με τις ασιατικές γεύσεις να κερδίζουν συνεχώς έδαφος, αφήνοντας πίσω τα παραδοσιακά ευρωπαϊκά προπύργια, όπως η γαλλική και η ιταλική κουζίνα.
Η νέα ετήσια έκθεση Future Menus 2025 της Unilever Food Solutions (UFS) καταγράφει τις κορυφαίες τάσεις στις υπηρεσίες εστίασης, αναδεικνύοντας τη στροφή των καταναλωτών προς νέες γευστικές εμπειρίες και την αυξανόμενη επιρροή των πολυπολιτισμικών κουζίνων.
Σύμφωνα με την έρευνα, η κινεζική και η ιαπωνική κουζίνα βρίσκονται πλέον στις πέντε πρώτες θέσεις των αγαπημένων γεύσεων παγκοσμίως, με την κορεατική και τη μεξικανική κουζίνα να σημειώνουν επίσης ραγδαία άνοδο. Αυτή η μετατόπιση του ενδιαφέροντος επηρεάζει τέσσερις βασικές τάσεις που αναμένεται να διαμορφώσουν το μέλλον της γαστρονομίας.
- Η πρώτη τάση, το Street Food Couture, μετατρέπει το φαγητό του δρόμου σε γκουρμέ εμπειρία, με σεφ από όλο τον κόσμο να αναβαθμίζουν παραδοσιακά street food πιάτα, όπως tacos, dumplings και bao buns. Η γενιά Z πρωτοστατεί σε αυτή την αλλαγή, καθώς το 65% των νέων αναζητούν γευστικές εμπειρίες που προσφέρουν αξία για τα χρήματά τους.
- Η κουζίνα χωρίς σύνορα είναι μια άλλη τάση που αντικατοπτρίζει την επιρροή της παγκοσμιοποίησης στη γαστρονομία. Καθώς οι πολιτισμοί αναμειγνύονται, οι σεφ συνδυάζουν γεύσεις από διαφορετικά μέρη του κόσμου, δημιουργώντας πιάτα που παντρεύουν την παράδοση με τη δημιουργικότητα. Η αυξανόμενη ενσωμάτωση ασιατικών συστατικών στη δυτική κουζίνα φέρνει νέες γαστρονομικές εμπειρίες, με το umami να γίνεται βασικός παίκτης σε ζυμαρικά, μαγειρευτά και μπιφτέκια.
- Οι γαστρονομικές ρίζες επανέρχονται στο προσκήνιο, με τους σεφ να αναβιώνουν ξεχασμένες ή λιγότερο γνωστές κουζίνες, όπως η Hunan από την Κίνα, η Emirati από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Oaxacan από το Μεξικό. Η τάση αυτή αντανακλά την επιθυμία για πιο αυθεντικές και τοπικές γευστικές εμπειρίες.
- Τέλος, η τέταρτη τάση, Diner Designed, επικεντρώνεται στην εξατομικευμένη εμπειρία εστίασης. Οι καταναλωτές επιζητούν πλέον όχι μόνο καλό φαγητό, αλλά και μια μοναδική ατμόσφαιρα και ιστορία πίσω από το γεύμα τους. Σχεδόν οι μισοί (47%) δηλώνουν ότι προτιμούν να επενδύουν σε εμπειρίες παρά σε υλικά αγαθά, γεγονός που ωθεί τις επιχειρήσεις εστίασης να προσαρμόζουν τις υπηρεσίες τους στις προτιμήσεις των πελατών.
Ο CEO της Unilever Food Solutions, Star Chen, τονίζει ότι η έρευνα Future Menus παρέχει στους σεφ παγκοσμίως εξειδικευμένες γνώσεις και έμπνευση για να ανταποκριθούν στις εξελισσόμενες προτιμήσεις των καταναλωτών. Η τάση προς τις ασιατικές και νοτιοαμερικανικές γεύσεις επιβεβαιώνεται και από τα δεδομένα, με 7 στους 10 επαγγελματίες εστίασης να συνιστούν πλέον την UFS για την υποστήριξη που προσφέρει στον κλάδο.
Η έκθεση βασίστηκε σε εκτενή δεδομένα από 21 χώρες, αναλύσεις από τα social media, γνώμες 250 σεφ της UFS και στοιχεία από περισσότερους από 1.100 επαγγελματίες της εστίασης. Αυτές οι πληροφορίες μεταφράστηκαν σε πρακτικές λύσεις και συνταγές που βοηθούν τους επιχειρηματίες της εστίασης να παραμείνουν στην κορυφή των γαστρονομικών εξελίξεων.