ΑρχικήΝέαΑσφάλεια ΤροφίμωνΑλάτι: Δεν οδηγεί μόνο σε στεφανιαία νόσο, καρδιακή ανεπάρκεια και εγκεφαλικό...

Αλάτι: Δεν οδηγεί μόνο σε στεφανιαία νόσο, καρδιακή ανεπάρκεια και εγκεφαλικό επεισόδιο αλλά και σε … κατάθλιψη! – Μελέτη

4 λεπτά ανάγνωσης

Tο πολύ αλάτι – συνήθης προσθήκη στα επεξεργασμένα τρόφιμα – φαίνεται ότι επηρεάζει όχι μόνο την καρδιά, αλλά και τη διάθεση 

Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού στη διατροφή έχει ήδη συνδεθεί με καρδιαγγειακά προβλήματα. Φαίνεται όμως ότι πέρα από την καρδιά το πολύ αλάτι επηρεάζει και το μυαλό. Έρευνα σε τρωκτικά επιστημόνων από το Ιατρικό Πανεπιστήμιο Nanjing διαπίστωσε ότι μια διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, μπορεί να επιδράσει δυσμενώς στην εγκεφαλική λειτουργία και ως εκ τούτου να ωθήσει σε καταθλιπτικό τρόπο ζωής και σκέψης. Αυτή η νεοανακαλυφθείσα σύνδεση συνάδει με τα ανοδικά ποσοστά κατάθλιψης και ταυτόχρονης αυξημένης κατανάλωσης αλμυρών υπερ-επεξεργασμένων τροφών.

- Advertisement -

Η κατάθλιψη επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως, με τον επιπολασμό κατά τη διάρκεια της ζωής να φτάνει το 15-18% σε πολλούς πληθυσμούς. Στις σύγχρονες δυτικές δίαιτες, ιδίως η ταχυφαγία, περιέχει δραματικά περισσότερο νάτριο από τα σπιτικά γεύματα – που μερικές φορές προτιμάται 100 φορές περισσότερο από αυτά. Τα ερωτήματα εδώ είναι: πως συνδέεται το αλάτι με την ψυχολογία μας και με ποια βιοτικά πρότυπα θα αντιστρέψουμε τη βλάβη;

Τα απελπισμένα ποντίκια 

- Advertisement -

Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι η υπερβολική πρόσληψη αλατιού πυροδοτεί συγκεκριμένες ανοσολογικές αντιδράσεις στον εγκέφαλο που μπορούν να οδηγήσουν σε συμπεριφορές που παραπέμπουν σε κατάθλιψη. Τα ευρήματά τους, που δημοσιεύθηκαν στο The Journal of Immunology, προσφέρουν μια βιολογική εξήγηση για τις συνδέσεις που είχαν παρατηρηθεί προηγουμένως μεταξύ της κατανάλωσης επεξεργασμένων τροφίμων και των διαταραχών της διάθεσης.

Στη μελέτη, τα ποντίκια που τρέφονταν με δίαιτα βασισμένη στην υπερβολική κατανάλωση αλατιού, παρουσίασαν συμπεριφορές που έμοιαζαν να προέρχονται από έντονο στρες. Ειδικότερα, τα πειραματόζωα εξερευνούσαν λιγότερο, εμφάνιζαν αυξημένο άγχος και περνούσαν περισσότερο χρόνο ακίνητα κατά τη διάρκεια δοκιμασιών μέτρησης της «συμπεριφοριστικής απελπισίας» – μοτίβα που παραλληλίζονται με τα ανθρώπινα συμπτώματα κατάθλιψης.

- Advertisement -

Στη συνέχεια, οι ειδικοί διερεύνησαν τους βιολογικούς μηχανισμούς πίσω από αυτές τις αλλαγές στη συμπεριφορά. Οι δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι αύξησαν σημαντικά την παραγωγή της ιντερλευκίνης-17Α (IL-17A), ενός ανοσοποιητικού σηματοδοτικού μορίου, ιδιαίτερα σε εξειδικευμένα κύτταρα του ανοσοποιητικού συστήματος που ονομάζονται κύτταρα γ-δέλτα Τ (γδΤ κύτταρα). Προηγούμενες μελέτες, είχαν συνδέσει την υψηλή IL-17A με την κατάθλιψη, αλλά η παρούσα μελέτη αποκαλύπτει μια πιο άμεση διαδρομή από το διαιτητικό αλάτι στην αυξημένη παραγωγή IL-17A προς συμπτώματα, εφάμιλλα με τη διαταραχή.

Για να επιβεβαιώσει αυτή τη σύνδεση, η ομάδα εξέτασε ποντίκια γενετικά τροποποιημένα ώστε να μην έχουν την ικανότητα να παράγουν IL-17A. Αυτά τα ποντίκια δεν εμφάνισαν κανένα σημάδι κατάθλιψης παρά την πρόσληψη αλατισμένων τροφίμων. Όταν οι ερευνητές αφαίρεσαν τα συγκεκριμένα ανοσοκύτταρα που παράγουν την IL-17A, τα ζώα δεν ανέπτυσσαν πλέον συμπεριφορές που προσιδιάζουν στην κατάθλιψη ακόμη και αν είχαν υποβληθεί σε ανθυγιεινή διατροφή.

Απλοί τρόποι να αποφύγετε τον κίνδυνο

Σύμφωνα με τις οδηγίες της Αμερικανικής Καρδιολογικής Εταιρείας, το συνιστώμενο ανώτατο όριο πρόσληψης νατρίου, είναι 2.300 mg. Αφού λάβετε υπόψη σας και αυτή την πληροφορία, μπορείτε να:

  • μειώσετε την πρόσληψη επεξεργασμένων τροφών
  • καταναλώνετε περισσότερα σπιτικά γεύματα 
  • ελέγχετε τις ετικέτες των τροφίμων σχετικά με την περιεκτικότητα τους σε νάτριο
  • χρησιμοποιείτε βότανα και μπαχαρικά, αντί για αλάτι αν θέλετε να προσθέσετε άρωμα στο φαγητό
  • υιοθετήστε τη μεσογειακή διατροφή ή αν επιθυμείτε τη δίαιτα DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension) που αφορά υπερτασικούς ασθενείς. Η εν λόγω δίαιτα δίνει έμφαση στα φρούτα, τα λαχανικά, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τις άπαχες πρωτεΐνες και το μειωμένο νάτριο. Σε γενικές γραμμές, μπορεί να επιτευχθεί μείωση κατά 15% της μέσης πρόσληψης αλατιού, αν εφαρμοστούν αυτά τα μέτρα, κάτι που επιβεβαιώνεται από το παράδειγμα του Ηνωμένου βασιλείου με την υλοποίηση του Προγράμματος Μείωσης Αλατιού. 
- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.