ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΝέα έρευνα: Οι υδατάνθρακες που μπορούν να οδηγήσουν σε απώλεια βάρους και...

Νέα έρευνα: Οι υδατάνθρακες που μπορούν να οδηγήσουν σε απώλεια βάρους και μείωση του κινδύνου διαβήτη

4 λεπτά ανάγνωσης

Ποιοί είναι οι «δύσκολοι» υδατάνθρακες;

Ενώ οι υδατάνθρακες συχνά αντιμετωπίζονται με επιφύλαξη, η πλήρης εξάλειψή τους από τη διατροφή δεν είναι πάντοτε η καλύτερη επιλογή για τη συνολική υγεία. Πρόσφατες έρευνες έρχονται να υποστηρίξουν αυτή την άποψη, εστιάζοντας σε μια συγκεκριμένη ομάδα υδατανθράκων που μπορεί να υποστηρίξει τις προσπάθειες απώλειας βάρους και να βελτιώσει την ευαισθησία στην ινσουλίνη.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ψωμί του τοστ: Μυκοτοξίνες και φυτοφάρμακα στα σάντουιτς που τρώνε καθημερινά τα παιδιά μας – Νέα Μελέτη

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ποιο είναι το πιο «υγιεινό» αλκοόλ για το συκώτι

- Advertisement -

Η ομάδα αυτή είναι γνωστή με τη δύσκολη ονομασία FODMAPs (Ζυμώσιμοι Ολιγοσακχαρίτες, Δισακχαρίτες, Μονοσακχαρίτες και Πολυόλες) και περιλαμβάνει τροφές που ζυμώνονται στο παχύ έντερο. Μέχρι σήμερα, πολλά άτομα, ιδίως εκείνα με σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS), έχουν συμβουλευτεί να αποφεύγουν τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε FODMAP, όπως το κουνουπίδι, τα φασόλια, οι φακές, το σκόρδο και το γιαούρτι.

Εγγραφείτε στα FEA 2025 και ελάτε να γράψουμε μαζί μία ιστορία που αξίζει να ειπωθεί

Μια νέα μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nutrients τον Δεκέμβριο του 2023 και διεξήχθη από ιατρικούς ερευνητές στην Κίνα, αμφισβητεί αυτή την πρακτική για άτομα που δεν πάσχουν από χρόνιες γαστρεντερικές παθήσεις.

- Advertisement -

Η έρευνα επικεντρώθηκε σε 177 άτομα με μέση ηλικία 60 ετών, τα οποία είχαν διαγνωστεί με μειωμένη ανοχή στη γλυκόζη, ένα σαφές σημάδι προδιαβήτη. Η μελέτη πρότεινε ότι ο πληθυσμός αυτός, ο οποίος αυξάνεται παγκοσμίως, ίσως θα έπρεπε να προσθέσει ορισμένους υδατάνθρακες στη διατροφή του για να αποτρέψει την εμφάνιση του διαβήτη τύπου 2.

Τα ευρήματα έδειξαν ότι τα προδιαβητικά άτομα χωρίς πεπτικά προβλήματα που είχαν υψηλότερη πρόσληψη ζυμώσιμων υδατανθράκων, εμφάνιζαν γενικά χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος (BMI) σε σχέση με εκείνους που ακολουθούσαν δίαιτα χαμηλή σε FODMAP.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Προσοχή, γονείς! Ανακαλούνται δημοφιλή παιδικά σκεύη που πωλούνται και στην Ελλάδα λόγω υπερβολικής παρουσίας μολύβδου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μωρό υπέστη εγκαύματα δευτέρου βαθμού στην πλάτη από καθισματάκι αυτοκινήτου – Ανακαλούνται 20.000 κομμάτια

Η ισχυρότερη συσχέτιση μεταξύ της βελτιωμένης ευαισθησίας στην ινσουλίνη και της απώλειας βάρους παρατηρήθηκε στους γαλακτοολιγοσακχαρίτες, μια συγκεκριμένη υποομάδα των FODMAP.

Τρόφιμα πλούσια σε γαλακτοολιγοσακχαρίτες περιλαμβάνουν:

  • Ρεβίθια
  • Φακές
  • Κάσιους
  • Φιστίκια
  • Μπρόκολο
  • Λαχανάκια Βρυξελλών

Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι ότι τα θετικά αποτελέσματα παρέμειναν ανεξάρτητα από το επίπεδο άσκησης των συμμετεχόντων ή τη συνολική πρόσληψη φυτικών ινών.

Οι ερευνητές θεωρητικοποίησαν ότι η διαδικασία ζύμωσης αυτών των υδατανθράκων στο σώμα είναι το κλειδί. Η ζύμωση οδηγεί στην παραγωγή λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας, τα οποία με τη σειρά τους συμβάλλουν στη δημιουργία ουσιών που σχετίζονται με το αίσθημα πληρότητας και κορεσμού (όπως η GLP-1), διευκολύνοντας έτσι την απώλεια βάρους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί δεν πρέπει να βιαστούμε να καθίσουμε σε ένα τραπέζι ταβέρνας ή καφετέριας όταν σηκωθούν οι προηγούμενοι πελάτες;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αρωματικά χώρου με τοξικές, ερεθιστικές και καρκινογόνες ουσίες – Τι έδειξε ο έλεγχος σε πασίγνωστα προϊόντα

Οι επιστήμονες προειδοποιούν κατά της πλήρους εγκατάλειψης των υγιεινών υδατανθράκων με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες. Όπως κατέληξαν: «Τα ευρήματά μας έχουν πιθανές επιπτώσεις στη χρήση των FODMAP ως συγκεκριμένη διατροφική στρατηγική για την πρόληψη ή τη διαχείριση του διαβήτη πέρα από τον περιορισμό των θερμίδων». Όπως συμβαίνει με κάθε σημαντική διατροφική αλλαγή, συνιστάται πάντοτε η συμβουλή γιατρού.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.