ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΝέο εύρημα για το ελαιόλαδο - Ενοχοποιείται για παχυσαρκία και παραγωγή περισσότερων...

Νέο εύρημα για το ελαιόλαδο – Ενοχοποιείται για παχυσαρκία και παραγωγή περισσότερων λιποκυττάρων

5 λεπτά ανάγνωσης

Το ελαιόλαδο έχει την υψηλότερη περιεκτικότητα σε ελαϊκό οξύ σε σύγκριση με άλλα έλαια και σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cell Reports, οδηγεί σε ταχύτερη ανάπτυξη νέων λιποκυττάρων

Η κατανάλωση μιας διατροφής υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά που περιέχει μεγάλη ποσότητα ολεϊκού ή ελαϊκού οξέος – ενός τύπου λιπαρού οξέος που βρίσκεται συνήθως στο ελαιόλαδο – θα μπορούσε να οδηγήσει σε παχυσαρκία περισσότερο από άλλα είδη διαιτητικών λιπών, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Cell Reports. Το ελαιόλαδο συνήθως περιέχει υψηλό ποσοστό ελαϊκού οξέος, που κυμαίνεται από 55% έως 83% της συνολικής περιεκτικότητάς του σε λιπαρά οξέα. Το ελαϊκό οξύ είναι ένα μονοακόρεστο λιπαρό οξύ και είναι το πιο άφθονο λιπαρό οξύ στο ελαιόλαδο. Άλλα έλαια όπως το ηλιέλαιο με υψηλή περιεκτικότητα σε ελαϊκό οξύ, το σογιέλαιο, το φυστικέλαιο και το έλαιο κανόλα περιέχουν επίσης σημαντικές ποσότητες ελαϊκού οξέος, αλλά γενικά είναι πολύ πιο κάτω από τα επίπεδα που βρίσκονται στο ελαιόλαδο.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι δεν σου λένε για δημοφιλή ξηρό καρπό – Αυστηρή σύσταση για κατανάλωση ΜΟΝΟ 2 την ημέρα και εντελώς απαγορευτικός για τα παιδιά

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γυναίκα έχασε τη ζωή της από έκρηξη αερόσακου σε Citroën – Μάρκες και μοντέλα αυτοκινήτων με τον ίδιο κίνδυνο

- Advertisement -

Η μελέτη διαπίστωσε ότι το ελαϊκό οξύ, ένα μονοακόρεστο λίπος που σχετίζεται με την παχυσαρκία, προκαλεί την παραγωγή περισσότερων λιποκυττάρων από τον οργανισμό. Ενισχύοντας μια πρωτεΐνη σηματοδότησης που ονομάζεται AKT2 και μειώνοντας τη δραστηριότητα μιας ρυθμιστικής πρωτεΐνης που ονομάζεται LXR, τα υψηλά επίπεδα ελαϊκού οξέος οδήγησαν σε ταχύτερη ανάπτυξη των προδρόμων κυττάρων που σχηματίζουν νέα λιποκύτταρα. Σύμφωνα με τη μελέτη στην παχυσαρκία, η επέκταση του λιπώδους ιστού και η αύξηση βάρους οφείλονται στην αύξηση του αριθμού των λιποκυττάρων (υπερπλασία) και στην αύξηση του μεγέθους των λιποκυττάρων (υπερτροφία). Ενώ οι αλλαγές στην υπερτροφία μπορούν να εμφανιστούν σχετικά γρήγορα και είναι αναστρέψιμες, η λιπώδης υπερπλασία είναι επίμονη λόγω της μεγάλης διάρκειας ζωής των λιποκυττάρων και, ως εκ τούτου, μπορεί να συμβάλλει στην διατήρηση του υπερβολικού βάρους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τρεις θάνατοι και μία αποβολή από μολυσμένα μακαρόνια – Πουλήθηκαν σε μεγάλα σούπερ μάρκετ

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ερυθριτόλη: Το γλυκαντικό των αναψυκτικών “χωρίς ζάχαρη” εκτός από την καρδιά πειράζει και τον εγκέφαλο – Νέα μελέτη

Ο Michael Rudolph, Ph.D., επίκουρος καθηγητής βιοχημείας και φυσιολογίας στο Ιατρικό Κολλέγιο του Πανεπιστημίου της Οκλαχόμα και μέλος του Κέντρου Διαβήτη Harold Hamm του OU Health και η ομάδα του, τάισαν ποντίκια με μια ποικιλία εξειδικευμένων τροφών εμπλουτισμένων σε συγκεκριμένα λιπαρά οξέα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που βρίσκονται στο λάδι καρύδας, στο φιστικέλαιο, στο γάλα, στο λίρδα και στο σογιέλαιο. Το ελαϊκό οξύ ήταν το μόνο που προκάλεσε τον πολλαπλασιασμό των προδρόμων κυττάρων που δημιουργούν τα λιποκύτταρα περισσότερο από άλλα λιπαρά οξέα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανησυχία για το ταχίνι και τον χαλβά: Εντοπίστηκε υπέρβαση ορίων έως και 10 φορές σε επικίνδυνες ουσίες

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κλιματιστικά: Πώς να διαλέξετε το κατάλληλο για τον χώρο σας αποφεύγοντας παγίδες και σπατάλες

«Μπορείτε να φανταστείτε τα λιποκύτταρα ως έναν στρατό», είπε ο Rudolph. «Όταν χορηγείτε ελαϊκό οξύ, αρχικά αυξάνεται ο αριθμός των «στρατιωτών των λιποκυττάρων» στον στρατό, γεγονός που δημιουργεί μεγαλύτερη χωρητικότητα αποθήκευσης περίσσειας διαιτητικών θρεπτικών συστατικών. Με την πάροδο του χρόνου, εάν η περίσσεια θρεπτικών συστατικών ξεπεράσει τον αριθμό των λιποκυττάρων, μπορεί να εμφανιστεί παχυσαρκία, η οποία μπορεί στη συνέχεια να οδηγήσει σε καρδιαγγειακές παθήσεις ή διαβήτη εάν δεν ελεγχθεί».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μαχαιροπίρουνα στο πλυντήριο πιάτων: Ποια είναι τελικά η σωστή κατεύθυνση που πρέπει να μπαίνουν στη θήκη;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανατροπή στα δεδομένα: Γυναικεία υπόθεση το μεθύσι – Σοκάρουν τα νέα στοιχεία

Δυστυχώς, δεν είναι τόσο εύκολο να απομονωθούν διαφορετικά λιπαρά οξέα στην ανθρώπινη διατροφή. Οι άνθρωποι γενικά καταναλώνουν ένα σύνθετο μείγμα εάν έχουν κρέμα γάλακτος στον καφέ τους, σαλάτα για μεσημεριανό γεύμα και κρέας και ζυμαρικά για δείπνο. Ωστόσο, ο Rudolph είπε ότι υπάρχουν αυξανόμενα επίπεδα ελαϊκού οξέος στην προσφορά τροφίμων, ιδιαίτερα όταν η πρόσβαση σε ποικιλία τροφίμων είναι περιορισμένη και το γρήγορο φαγητό είναι μια προσιτή επιλογή.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γλυφοσάτη: Αυξάνει τη συχνότητα εμφάνισης όγκων ακόμη και σε δόσεις που θεωρούνται ασφαλείς στην ΕΕ – Ευρήματα μελέτης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπάνιο στη θάλασσα με περίοδο: Τι λένε οι ειδικοί και τι πρέπει να προσέξετε

«Νομίζω ότι το βασικό μήνυμα είναι η μετριοπάθεια και η κατανάλωση λιπαρών από μια ποικιλία διαφορετικών πηγών», είπε. «Τα σχετικά ισορροπημένα επίπεδα ελαϊκού οξέος φαίνεται να είναι ωφέλιμα, αλλά τα υψηλότερα και παρατεταμένα επίπεδα μπορεί να είναι επιζήμια. Εάν κάποιος διατρέχει κίνδυνο καρδιακών παθήσεων, τα υψηλά επίπεδα ελαϊκού οξέος μπορεί να μην είναι καλή ιδέα».

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.