ΑρχικήΝέαΑσφάλεια ΤροφίμωνΕρυθριτόλη: Το γλυκαντικό των αναψυκτικών "χωρίς ζάχαρη" εκτός από την καρδιά βλάπτει και...

Ερυθριτόλη: Το γλυκαντικό των αναψυκτικών “χωρίς ζάχαρη” εκτός από την καρδιά βλάπτει και τον εγκέφαλο – Νέα μελέτη

4 λεπτά ανάγνωσης

Νέα έρευνα δείχνει ότι η ερυθριτόλη μπορεί να διαταράσσει τη ροή αίματος στον εγκέφαλο και να αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού, εντείνοντας τις ανησυχίες για τη μακροχρόνια κατανάλωσή της.

Έντονους προβληματισμούς προκαλεί μια νέα μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Applied Physiology, σύμφωνα με την οποία το ερυθριτόλη —ένα από τα πιο διαδεδομένα υποκατάστατα ζάχαρης σε προϊόντα χωρίς ζάχαρη και χαμηλών θερμίδων— ενδέχεται να επηρεάζει αρνητικά τη λειτουργία των αγγείων του εγκεφάλου και να αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τοξικός υδράργυρος στον τόνο: Το προβιοτικό που μειώνει την απορρόφηση – Επιστημονική ανακάλυψη

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γυναίκα έχασε τη ζωή της από έκρηξη αερόσακου σε Citroën – Μάρκες και μοντέλα αυτοκινήτων με τον ίδιο κίνδυνο

- Advertisement -

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στις 3 Ιουνίου από το Εργαστήριο Ολοκληρωμένης Αγγειακής Βιολογίας του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, εξέτασε τις επιδράσεις της ερυθριτόλης σε ανθρώπινα εγκεφαλικά μικροαγγειακά ενδοθηλιακά κύτταρα σε συνθήκες εργαστηρίου (in vitro). Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν επίπεδα έκθεσης αντίστοιχα με αυτά που μπορούν να επιτευχθούν μέσω κατανάλωσης πολλών προϊόντων που περιέχουν ερυθριτόλη μέσα σε μια ημέρα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Όταν τα κάστανα μετατρέπονται σε ΑΗΔΙΑ: Ένα στα τρία κάστανα είναι χαλασμένα χωρίς να φαίνονται – Πώς να τα ξεχωρίσετε

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τρεις θάνατοι και μία αποβολή από μολυσμένα μακαρόνια – Πουλήθηκαν σε μεγάλα σούπερ μάρκετ

Ανησυχητικά ευρήματα

Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν σημαντικές βιολογικές αλλαγές που μπορεί να υπονομεύσουν την υγεία του εγκεφαλικού αγγειακού συστήματος:

  • Αύξηση των αντιδραστικών ειδών οξυγόνου (ROS) κατά 75%, που μπορεί να βλάψει τα κύτταρα και να αποδυναμώσει τον αιματοεγκεφαλικό φραγμό.
  • Μείωση της παραγωγής μονοξειδίου του αζώτου (NO) κατά 20%, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για την αγγειοδιαστολή.
  • Αύξηση της ενδοθηλίνης-1 (ET-1) κατά 30%, μιας ισχυρής αγγειοσυσπαστικής ουσίας που μπορεί να περιορίσει τη ροή αίματος στον εγκέφαλο.
  • Ελάττωση της απελευθέρωσης του ενεργοποιητή του ιστικού πλασμινογόνου (t-PA), ουσίας που βοηθά στη διάλυση θρόμβων, καθιστώντας πιο δύσκολη την αντιμετώπιση των εγκεφαλικών θρομβώσεων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γλυφοσάτη: Αυξάνει τη συχνότητα εμφάνισης όγκων ακόμη και σε δόσεις που θεωρούνται ασφαλείς στην ΕΕ – Ευρήματα μελέτης

Σύμφωνα με τους επιστήμονες, οι αλλαγές αυτές ενδέχεται να αυξήσουν τον κίνδυνο ισχαιμικών εγκεφαλικών επεισοδίων, τα οποία προκαλούνται όταν διακόπτεται η ροή του αίματος στον εγκέφαλο λόγω θρόμβων ή στενωμένων αγγείων.

Η συγκεκριμένη μελέτη έρχεται να προστεθεί σε αυξανόμενο αριθμό ερευνών που αμφισβητούν την ασφάλεια της ερυθριτόλης μακροπρόθεσμα. Μελέτες του 2024 είχαν ήδη καταγράψει συσχετίσεις μεταξύ αυξημένων επιπέδων ερυθριτόλης στο αίμα και μεγαλύτερης δραστηριότητας των αιμοπεταλίων, αυξημένης πιθανότητας δημιουργίας θρόμβων και αυξημένου κινδύνου για καρδιαγγειακά συμβάντα, όπως καρδιακές προσβολές. Επιπλέον, βρέθηκε θετική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης ερυθριτόλης και της θνησιμότητας στους άνδρες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κλιματιστικά: Πώς να διαλέξετε το κατάλληλο για τον χώρο σας αποφεύγοντας παγίδες και σπατάλες

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ευρώπη: Φρούτα τίγκα στα φυτοφάρμακα και συμπληρώματα με απαγορευμένες ουσίες στην κορυφή των κρουσμάτων απάτης τροφίμων

Σε ποια τρόφιμα βάζουν ερυθριτόλη

Η ερυθριτόλη χρησιμοποιείται ευρέως σε αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη, ενεργειακά ποτά και σνακ χαμηλών υδατανθράκων, προϊόντα που καταναλώνουν καθημερινά εκατομμύρια άνθρωποι, ιδίως όσοι ακολουθούν διατροφή κετογενετική ή διαβητική. Το γεγονός ότι η ουσία μπορεί να διαπεράσει τον αιματοεγκεφαλικό φραγμό εντείνει την ανησυχία για τις πιθανές νευρολογικές επιπτώσεις της, ιδίως σε συνθήκες χρόνιας κατανάλωσης.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι, αν και η μελέτη αφορά οξεία έκθεση σε κυτταρικό επίπεδο, απαιτούνται περαιτέρω κλινικές μελέτες για να διαπιστωθεί η ακριβής επίδραση της μακροχρόνιας κατανάλωσης της ερυθριτόλης στον ανθρώπινο οργανισμό.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κίνδυνος αλλαντίασης: Ανάκληση έτοιμου φαγητού λόγω πιθανής αποτυχίας στην αποστείρωση

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μαχαιροπίρουνα στο πλυντήριο πιάτων: Ποια είναι τελικά η σωστή κατεύθυνση που πρέπει να μπαίνουν στη θήκη;

Η ερυθριτόλη παραμένει εγκεκριμένη από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) των ΗΠΑ, ωστόσο τα νέα δεδομένα ενισχύουν τη συζήτηση για την ανάγκη επανεξέτασης της ασφάλειας μη θερμιδικών γλυκαντικών. Μέχρι να υπάρξουν περισσότερες αποδείξεις από μακροχρόνιες μελέτες, οι επιστήμονες συνιστούν προσοχή στην υπερκατανάλωση προϊόντων που περιέχουν ερυθριτόλη.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.