Το ίδιο αποτελεσματική με την απλή δίαιτα; Τι δείχνει νέα μελέτη και γιατί η διαλειμματική νηστεία δεν είναι κατάλληλη για όλους
Η διαλειμματική νηστεία φαίνεται να είναι εξίσου αποτελεσματική με τις παραδοσιακές δίαιτες ως προς την απώλεια βάρους, σύμφωνα με νέα διεθνή μελέτη που δημοσιεύτηκε στο British Medical Journal. Η έρευνα, με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Τορόντο, αξιολόγησε 99 προηγούμενες μελέτες και τα δεδομένα από 6.582 άτομα, συγκρίνοντας τρεις τύπους διαλειμματικής νηστείας με τις κλασικές υποθερμιδικές δίαιτες. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, δεν υπήρχε σημαντική διαφορά στην απώλεια βάρους ανάμεσα στις δύο μεθόδους. Ωστόσο, η μέθοδος της νηστείας ανά ημέρα (κάθε δεύτερη μέρα) οδήγησε σε ελαφρώς μεγαλύτερη μείωση βάρους — περίπου 1,6 κιλά παραπάνω σε σχέση με τις κλασικές δίαιτες και 1 κιλό παραπάνω από άλλες μορφές διαλειμματικής νηστείας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ευρωπαϊκός συναγερμός για το μολυσμένο φυστικοβούτυρο – 100 επιβεβαιωμένα κρούσματα, 4 παιδιά με σηψαιμία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Decathlon Γαλλίας: Ανάκληση σωσιβίων λόγω κινδύνου πνιγμού
Όχι ιδανική για όλους – Προσοχή στις επιπλοκές
Παρά τα θετικά αποτελέσματα, οι επιστήμονες τονίζουν ότι η διαλειμματική νηστεία δεν είναι κατάλληλη για όλους. Μελέτη της American Heart Association του 2024 συνέδεσε το δημοφιλές πρωτόκολλο 16:8 (φαγητό μόνο για 8 ώρες μέσα στη μέρα) με 91% αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων. Επιπλέον, ο καθηγητής τροφίμων Αλμπέρτο Ριτιένι, είχε καταρρίψει πολλούς μύθους γύρω από τη διαλειμματική νηστεία. Σε στήλη του, εξηγούσε πως μπορεί να προκαλέσει κόπωση, εκνευρισμό, ορμονικές διαταραχές και να επηρεάσει την απορρόφηση φαρμάκων, ενώ αποτελεί κίνδυνο για άτομα με διατροφικές διαταραχές, εγκύους ή εφήβους.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένα λουκάνικα υπεύθυνα για το αιμολυτικό σύνδρομο στη 12χρονη που έχασε τη ζωή της – Λουκέτο στην εταιρεία παραγωγής
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σπάνιο: Σαλμονέλα σε αναψυκτικό – Προειδοποίηση για σοβαρές επιπλοκές ή ακόμη και θάνατο
Όπως επισημαίνουν οι ερευνητές του νέου meta-analysis, δεν υπάρχει μία «σωστή» δίαιτα για όλους. Η επιλογή του τρόπου διατροφής πρέπει να βασίζεται στο ιατρικό ιστορικό, τις προσωπικές ανάγκες, τις προτιμήσεις και τη δυνατότητα συμμόρφωσης. Η διαλειμματική νηστεία μπορεί να είναι ένα εργαλείο για μερικούς — όχι όμως ένα γενικό πρότυπο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κι άλλα καρκινογόνα μπαλόνια στην αγορά – Οδηγίες προς τους γονείς
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακυκλωμένα πλαστικά: Διαταράσσουν τις ορμόνες και τον μεταβολισμό – Μελέτη
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι επικίνδυνες χημικές ενώσεις των ζυμαρικών και πώς να τις μειώσετε – Επιστήμονες τροφίμων εξηγούν και απαντούν
