Έρευνες συνδέουν ένα από τα πιο γνωστά παιδικά τρόφιμα με τις ίδιες τεχνικές που πούλησαν τσιγάρα σε εκατομμύρια ανθρώπους
Το 1988, η Philip Morris, τότε ο μεγαλύτερος καπνοβιομηχανικός κολοσσός στον κόσμο, εξαγόρασε τις General Foods και Kraft. Ο στόχος ήταν να μοιραστούν χημικά αρωματικά πρόσθετα, τεχνολογίες επεξεργασίας και συσκευασίας και τεχνογνωσία σχεδιασμού προϊόντων μεταξύ του τμήματος τσιγάρων και των νέων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στα τρόφιμα. Μια από τις πρώτες καρπούς αυτής της συνεργασίας ήταν τα Lunchables, τα οποία σχεδιάστηκαν μετά από εκτεταμένη έρευνα στις «ασυνείδητες επιθυμίες» παιδιών και μητέρων. Για τα παιδιά λειτουργούσαν σαν παιχνίδι, δίνοντας αίσθηση ανεξαρτησίας και ελέγχου. Για τους γονείς, η οικεία συσκευασία και η ευκολία έκαναν ένα πλήρως επεξεργασμένο γεύμα να αισθάνεται αποδεκτό. Η στρατηγική «better-for-you» που η Philip Morris είχε αναπτύξει για τα χαμηλής νικοτίνης τσιγάρα Marlboro εφαρμόστηκε αυτούσια στη δημιουργία των Low-Fat Lunchables, χρησιμοποιώντας την ίδια τεχνολογία επεξεργασίας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται παγάκια λόγω εντερόκοκκου – Τι είναι το βακτήριο και γιατί ανησυχούν οι αρχές
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ενθαρρυντικά αποτελέσματα από την αμιβανταμάμπη σε προχωρημένους καρκίνους – Πλήρης ανταπόκριση σε ορισμένους ασθενείς
Τα νέα ευρήματα που παρουσιάζονται στο επιστημονικό περιοδικό American Journal of Public Health αποτελούν μία από τις πιο ολοκληρωμένες εξετάσεις που έχουν γίνει ποτέ για τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα ως κρίση δημόσιας υγείας. Η συλλογή μελετών, αναλυτικών δοκιμίων και συντακτικών που θα δημοσιευτεί στο τεύχος Ιουλίου 2026 τεκμηριώνει ότι τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα δεν είναι απλώς ανθυγιεινά αλλά σχεδιασμένα για να εθίζουν. Μελέτες δείχνουν ότι πολλά τέτοια προϊόντα συνδυάζουν εξευγενισμένους υδατάνθρακες, λίπη, υψηλή ενεργειακή πυκνότητα και άλλα χαρακτηριστικά σε αναλογίες που σπάνια απαντώνται στη φύση. Αυτός ο συνδυασμός δεσμεύει ισχυρά τα συστήματα ανταμοιβής του εγκεφάλου και καθιστά αυτά τα τρόφιμα περισσότερο επιρρεπή στη δημιουργία εξαρτητικών προτύπων κατανάλωσης. Ταυτόχρονα, δεδομένα από αντιπροσωπευτικά αμερικανικά δείγματα πληθυσμού συνδέουν την υψηλή κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων με αυξημένο κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου, διαβήτη, καρκίνου, παχυσαρκίας, γνωστικής έκπτωσης και θνησιμότητας από όλες τις αιτίες, ακόμα και όταν ληφθεί υπόψη η συνολική ποιότητα διατροφής.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα συντηρητικά τροφίμων αυξάνουν τον κίνδυνο υπέρτασης και καρδιαγγειακών παθήσεων – Τα «Ε» που κάνουν τη μεγαλύτερη ζημιά
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι επιφάνειες του σπιτιού που συγκεντρώνουν τα περισσότερα μικρόβια σύμφωνα με τους γιατρούς
Η ανάλυση 43 ομοσπονδιακών και πολιτειακών νομοθετικών προτάσεων στις ΗΠΑ μεταξύ 2021 και 2025 αποκαλύπτει ότι το ζήτημα έχει ήδη φτάσει στο επίπεδο της νομοθεσίας, με προτάσεις για προειδοποιητικές ετικέτες, περιορισμούς στη διαφήμιση για παιδιά και βελτίωση του σχολικού περιβάλλοντος τροφίμων. Νέα δημοσκόπηση δείχνει ότι περίπου το 70% των Αμερικανών πιστεύουν ότι αυτά τα τρόφιμα δημιουργούν εξάρτηση, περίπου το 73% υποστηρίζουν προειδοποιητικές ετικέτες και περίπου το 64% τάσσονται υπέρ περιορισμών στη διαφήμιση προς παιδιά, με πλειοψηφίες να διασχίζουν τα κομματικά όρια. Ερευνητές και ειδικοί τονίζουν ότι η προσέγγιση μέσω δικαστικών αγωγών αποτελεί επίσης εργαλείο αλλαγής, παραπέμποντας σε προηγούμενα από τη βιομηχανία καπνού, τα οπιοειδή και την αυτοκινητοβιομηχανία, όπου νομικές διαδικασίες ανάγκασαν στην αποκάλυψη εσωτερικών πρακτικών και δημιούργησαν πίεση για αλλαγή πολιτικής. Η συλλογή επισημαίνει επίσης το δυσανάλογο βάρος που φέρουν κοινότητες χαμηλότερου εισοδήματος και ζητά πολιτικές που θα βελτιώσουν την πρόσβαση σε οικονομικά προσιτές, ελάχιστα επεξεργασμένες τροφές.
Πηγή
New Research Reveals Addictive Design, Health Harms of Ultra-Processed Foods, American Journal of Public Health (Ιούλιος 2026): https://ajph.aphapublications.org/toc/ajph/current