ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αυξάνουν τον κίνδυνο καταγμάτων και οστεοπόρωσης ακόμη και σε...

Τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αυξάνουν τον κίνδυνο καταγμάτων και οστεοπόρωσης ακόμη και σε νέους με χαμηλό σωματικό βάρος – Νέα μελέτη

5 λεπτά ανάγνωσης

Νέα μεγάλη μελέτη σε περισσότερους από 160.000 ενήλικες δείχνει ότι η συχνή κατανάλωση βιομηχανικών τροφίμων συνδέεται με μειωμένη οστική πυκνότητα και αυξημένο κίνδυνο καταγμάτων

Μέχρι σήμερα, πολλές επιστημονικές μελέτες έχουν συνδέσει την υψηλή κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων με σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία, κυρίως στον μεταβολισμό και στο καρδιαγγειακό σύστημα. Έρευνες των τελευταίων ετών έχουν δείξει ότι η συχνή κατανάλωση έτοιμων γευμάτων, συσκευασμένων σνακ, ζαχαρούχων ροφημάτων και άλλων βιομηχανικών προϊόντων σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο παχυσαρκίας, σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2, υπέρτασης και καρδιοπαθειών, ενώ έχει επίσης συσχετιστεί με υψηλότερη θνησιμότητα και μεγαλύτερη πιθανότητα εμφάνισης χρόνιων φλεγμονών. Παράλληλα, ορισμένες μελέτες έχουν υποδείξει πιθανή επίδραση και στη λειτουργία του εντέρου, στο ανοσοποιητικό σύστημα αλλά και στην ψυχική υγεία, γεγονός που ενισχύει την ανησυχία της επιστημονικής κοινότητας για τη διαρκώς αυξανόμενη κατανάλωσή τους. Σε αυτό το ήδη επιβαρυμένο πλαίσιο, νέα δεδομένα έρχονται τώρα να προσθέσουν έναν ακόμη λόγο προσοχής, καθώς φαίνεται ότι τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα μπορεί να επηρεάζουν αρνητικά και την υγεία των οστών.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Διαδικτυακό Media Training για τη διαχείριση κρίσεων: Η Ελένη Τσαγκά επιστρέφει στις 27 Μαρτίου για να σας θωρακίσει απέναντι στον Τύπο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Lidl Fr: Νέα ανάκληση αλλαντικού ιδιωτικής ετικέτας λόγω μόλυνσης από σαλμονέλα

- Advertisement -

Μια νέα μεγάλη επιδημιολογική μελέτη φέρνει στο προσκήνιο έναν λιγότερο γνωστό αλλά ιδιαίτερα ανησυχητικό παράγοντα κινδύνου για την υγεία των οστών: την υψηλή κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων. Τα ευρήματα δείχνουν ότι όσοι καταναλώνουν συστηματικά μεγάλες ποσότητες βιομηχανικά επεξεργασμένων προϊόντων εμφανίζουν χαμηλότερη οστική πυκνότητα και αυξημένη πιθανότητα καταγμάτων, με τον κίνδυνο να είναι πιο έντονος σε νεότερα άτομα και σε όσους έχουν χαμηλό σωματικό βάρος.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπέιμπι σίτερ άφησε μωρό νηστικό για 21 ώρες ενώ το κακοποιούσε – Την «έπιασε» η κάμερα

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η νέα λίστα με τα γνωστά αφρόλουτρα, αποσμητικά και άλλα καλλυντικά που περιέχουν επικίνδυνες ουσίες (μάρκες και φωτογραφίες)

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό British Journal of Nutrition και βασίστηκε στην ανάλυση δεδομένων από τη μεγάλη βρετανική βάση βιοϊατρικών πληροφοριών UK Biobank. Ερευνητές από το Shenzhen University εξέτασαν περίπου 163.000 άτομα με μέση ηλικία 56 ετών κατά την έναρξη της παρακολούθησης, η οποία διήρκεσε 12 χρόνια. Οι συμμετέχοντες κατανάλωναν κατά μέσο όρο οκτώ μερίδες υπερεπεξεργασμένων τροφίμων ημερησίως, όπου ως μερίδα υπολογιζόταν ένα έτοιμο γεύμα, ένα επιδόρπιο, ένα σνακ ή ένα ζαχαρούχο ρόφημα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σάκχαρο: Η δίαιτα χαμηλή σε υδατάνθρακες ή η δίαιτα χαμηλή σε ζάχαρη το ρυθμίζει καλύτερα;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 999 δηλητηριάσεις από γύρο κοτόπουλο, μολυσμένο με 4 διαφορετικά μικρόβια – Εισαγγελική πρόταση για έως και 8 χρόνια φυλάκισης στους υπευθύνους

Η ανάλυση έδειξε ότι τα άτομα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων παρουσίαζαν σημαντικά μεγαλύτερη μείωση της οστικής πυκνότητας στο μηριαίο οστό, στους σπονδύλους αλλά και στο σύνολο του σκελετού. Παράλληλα κατέγραφαν και περισσότερα κατάγματα κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, για κάθε επιπλέον 3,7 μερίδες υπερεπεξεργασμένων τροφίμων την ημέρα, ο κίνδυνος κατάγματος στο ισχίο αυξανόταν κατά 10,5%, ενώ ο συνολικός κίνδυνος οποιουδήποτε κατάγματος αυξανόταν κατά 2,7%. Συνολικά καταγράφηκαν περισσότερα από 7.800 κατάγματα μέσα στη δωδεκαετία, εκ των οποίων περίπου 1.000 αφορούσαν το μηριαίο οστό.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπορούν τα λαχανικά να ανακτήσουν τα θρεπτικά συστατικά που έχουν χάσει τα τελευταία 90 χρόνια;

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Παντρεύονται στα 12, γίνονται γονείς πριν τα 15 – Η σκληρή πραγματικότητα των Κοινοτήτων Ρομά στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα

Η συσχέτιση ήταν πιο έντονη σε άτομα κάτω των 65 ετών και σε όσους ήταν λιποβαρείς. Οι ερευνητές εκτιμούν ότι σε νεότερες ηλικίες ο οργανισμός απορροφά πιο αποτελεσματικά όχι μόνο τα θρεπτικά συστατικά αλλά και τα πρόσθετα που περιέχονται στα βιομηχανικά τρόφιμα, γεγονός που μπορεί να ενισχύει τις αρνητικές επιδράσεις στον μεταβολισμό των οστών. Αντίθετα, μετά τα 65 έτη η ορμονική μείωση που σχετίζεται με τη γήρανση επηρεάζει τόσο έντονα την οστική μάζα ώστε γίνεται δυσκολότερο να απομονωθεί ο ρόλος της διατροφής.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν ότι η μελέτη είναι παρατηρησιακή και δεν αποδεικνύει άμεσα σχέση αιτίας-αποτελέσματος, ωστόσο τα συμπεράσματα ενισχύονται από προηγούμενες έρευνες. Ανάλυση δεδομένων από την αμερικανική έρευνα υγείας National Health and Nutrition Examination Survey είχε ήδη δείξει πιθανή σύνδεση μεταξύ υψηλής κατανάλωσης υπερεπεξεργασμένων τροφίμων και οστεοπόρωσης, ενώ παλαιότερες μελέτες έχουν υποδείξει ότι παιδιά που μεγαλώνουν σε περιβάλλον με έντονη παρουσία fast food ενδέχεται να αποκτούν χαμηλότερη οστική αντοχή ήδη από την πρώιμη ηλικία.

Τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αποτελούν σήμερα σε πολλές χώρες έως και το μισό των ημερήσιων θερμίδων, γεγονός που καθιστά τα ευρήματα ιδιαίτερα σημαντικά για τη δημόσια υγεία. Καθώς ο πληθυσμός γηράσκει και η οστεοπόρωση γίνεται ολοένα συχνότερη, οι ειδικοί τονίζουν ότι η μείωση της κατανάλωσης βιομηχανικών τροφίμων και η επιστροφή σε μια πιο φυσική και ισορροπημένη διατροφή μπορεί να αποτελέσει βασικό παράγοντα προστασίας της οστικής υγείας.

Φωτογραφία άρθρου Shutterstock

Το Cibum είναι εξειδικευμένο site ενημέρωσης για την ασφάλεια τροφίμων. Οι πληροφορίες του άρθρου έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα. Για περισσότερες λεπτομέρειες πατήστε ΕΔΩ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.