Σύμφωνα με νέα μελέτη, οι υγιεινές οσμές κεντρίζουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών, αλλά χωρίς αυτό απαραίτητα να οδηγεί στην αντίστοιχη επιλογή.
Ο τρόπος με τον οποίο οι καταναλωτές μπορούν να κάνουν διατροφικές επιλογές είναι ένα ζήτημα που απασχολεί την επιστημονική κοινότητα παγκοσμίως.
Ένας από τους δημοφιλέστερους τρόπους είναι η χρήση αισθητηριακών κινήτρων, όπως οι οσμές, αλλά προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει αντικρουόμενα αποτελέσματα σχετικά με το εάν οι οσμές μπορούν να επηρεάσουν την επιλογή των τροφίμων και ο υποκείμενος μηχανισμός τους παραμένει ασαφής.
Μια μελέτη από το Τμήμα Ανθρώπινης Διατροφής του Wageningen University and Research στην Ολλανδία και του Κέντρου Καινοτομίας Τροφίμων της Unilever στη χώρα διερεύνησε την επίδραση των γλυκών οσμών σε ορισμένες τροφές στις επιλογές των τροφίμων.
Εκτεταμένη έρευνα έχει δείξει ότι οι εξωτερικές ενδείξεις θα μπορούσαν να προκαλέσουν την επιλογή μη υγιεινών τροφίμων, όπως σε μια μελέτη των Reale & Flint του 2016 αποδείχτηκε ότι οι συμμετέχοντες έτειναν να επιλέγουν πιο υγιεινά γεύματα στα μενού όταν οι ενδείξεις ήταν σε πολύχρωμα γράμματα και όχι απλό μαύρο κείμενο, αλλά αναφορικά με τις οσμές, πολλές από τις έρευνες δείχνουν ανάμεικτα αποτελέσματα. Για αυτό και η συγκεκριμένη μελέτη αναμένεται να ρίξει περισσότερο φως στην υπόθεση.
Συνολικά 53 συμμετέχοντες έκαναν δύο συνεδρίες έκθεσης σε διαφορετική γλυκιά μυρωδιά: υγιεινή (μήλο, πεπόνι) ή ανθυγιεινή (σοκολάτα, καραμέλα). Σε κάθε συνεδρία, ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να επιλέξουν από οκτώ (μη) ομοιόμορφα τρόφιμα (μια ανθυγιεινή και υγιεινή επιλογή για καθεμία από τις οσμές) μετά από 10 λεπτά έκθεσης σε οσμές.
Η οπτική προσοχή στα προϊόντα διατροφής μετρήθηκε από το Tobii Pro Glasses 2 eye-tracker.
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα προϊόντα υγιεινής διατροφής επιλέγονταν πιο συχνά ανεξάρτητα από την έκθεση στην οσμή.
Επιπλέον, οι συμμετέχοντες προσηλώθηκαν σε όλα τα τρόφιμα για μεγαλύτερο και συχνότερο χρονικό διάστημα και αφιέρωσαν περισσότερο χρόνο στα τρόφιμα κατά την έκθεση σε υγιεινές οσμές σε σύγκριση με την έκθεση σε ανθυγιεινές οσμές.
Αυτά τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι οι υγιεινές μυρωδιές μπορούν να κεντρίσουν την οπτική προσοχή και τον προσανατολισμό τόσο προς υγιεινά όσο και ανθυγιεινά τρόφιμα.
Ωστόσο, αυτό δεν οδηγεί απαραίτητα σε αντίστοιχες επιλογές τροφίμων και άλλοι γνωστικοί παράγοντες πιθανόν να παίζουν ρόλο στην τελική λήψη αποφάσεων για τα τρόφιμα.