Του Γιάννη Ζαμπετάκη*
Περισσότεροι από ένα δισεκατομμύριο άνθρωποι σε όλο τον κόσμο θα είναι παχύσαρκοι μέχρι το 2030 – διπλάσιος από τον αριθμό που υπήρχε το 2010, σύμφωνα με νέες παγκόσμιες εκτιμήσεις, όπως ανέφερε το cibum.gr.
Καμία χώρα δεν βρίσκεται σε καλό δρόμο για την εκπλήρωση του στόχου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ) να σταματήσει την παχυσαρκία έως το 2025, καθώς μία στις πέντε γυναίκες και ένας στους επτά άνδρες προβλέπεται ότι θα έχει την πάθηση μέχρι το 2030. Η παχυσαρκία αυξάνεται ταχύτερα σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος. Τα επόμενα οκτώ χρόνια, ο αριθμός των ατόμων με παχυσαρκία προβλέπεται να τριπλασιαστεί στις χώρες χαμηλού εισοδήματος, σε σύγκριση με το 2010. Στην Ελλάδα, το 2030, υπολογίζεται ότι το 31% των γυναικών θα είναι παχύσαρκες!
Εδώ θα πρέπει να σκεφτούμε ότι η παχυσαρκία συνδέεται άμεσα με την φλεγμονή και ένα πλήθος άλλων χρόνιων παθήσεων (π.χ. διαβήτης τύπου 2, καρδιαγγειακά νοσήματα κλπ).
Οι ευθύνες και ο ρόλος της βιομηχανίας τροφίμων είναι σημαντικά. Μερικά ερωτήματα που ίσως μας βοηθήσουν στην συνέχεια…
Τα τρόφιμα που παράγουμε προάγουν την παχυσαρκία;
Είναι «καλές» ή «κακές» θερμίδες;
Έχουν τα παραγώμενα τρόφιμα υψηλή διατροφική αξία;
Είναι πλούσια σε υδατάνθρακες;
Είναι το labelling είναι χρήσιμο για τον καταναλωτή;
Πριν από λίγες μέρες, στο αμφιθέατρο, μιλούσα με τους τελειόφοιτους φοιτητές μου (στο πρόγραμμα σπουδών «Food Science and Health») για τον ρόλο που καλούνται να έχουν σε λίγους μήνες που θα ξεκινήσουν την σταδιοδρομία τους στην βιομηχανία τροφίμων. Το ζητούμενο σήμερα είναι να ξαναδούμε την σύσταση των τροφίμων που καταναλώνονται σε καθημερινή βάση υπό το πρίσμα της παχυσαρκίας. Και να βρούμε τρόπους που να ενημερώνουμε τους πελάτες μας/καταναλωτές για την αξία μιας ισορροπημένης διατροφής και της καθημερινής άσκησης. Η ιστοσελίδα της κάθε εταιρείας παραγωγής τροφίμων μπορεί να γίνει ένα χρήσιμο εργαλείο ενημέρωσης και (γιατί όχι) εκπαίδευσης των πελατών/καταναλωτών για μια πιο υγιεινή διατροφή.