Οι οικογενειακές εκμεταλλεύσεις μικροκαλλιεργητών διαμορφώνουν τη γεωργία στην υποσαχάρια Αφρική, αλλά και σε πολλά μέρη παγκοσμίως. Ταυτόχρονα, οι καλλιέργειες αυτές συχνά επηρεάζονται από τη μείωση της γονιμότητας του εδάφους, καθώς και από την πείνα και τη φτώχεια. Ως εκ τούτου, οι γεωργικές πρακτικές που αυξάνουν την παραγωγικότητα καθώς και προστατεύουν το έδαφος είναι ζωτικής σημασίας. Ερευνητές από τα Πανεπιστήμια Göttingen, Mannheim και Santa Clara (Καλιφόρνια), σε συνεργασία με τη Γερμανική Εταιρεία Διεθνούς Συνεργασίας GmbH, διερεύνησαν το πώς οι μέθοδοι κατάρτισης μπορούν να διαδώσουν ορθές πρακτικές στην Αιθιοπία. Τα αποτελέσματα δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό The World Bank Economic Review.
Για να αυξηθεί η παραγωγικότητα και η γονιμότητα του εδάφους, οι γεωργοί πρέπει να συνδυάσουν και να εφαρμόσουν διαφορετικές πρακτικές. Αυτά περιλαμβάνουν τη χρήση βελτιωμένων σπόρων, εκτός από τα συνθετικά και οργανικά λιπάσματα – όπως κοπριά ή κομπόστ. Ωστόσο, αυτό απαιτεί συγκεκριμένες γνώσεις σχετικά με τον τρόπο σωστού συνδυασμού των πρακτικών και της προσαρμογής τους στις τοπικές συνθήκες. “Ως εκ τούτου, θεωρήσαμε ζωτικής σημασίας να διερευνήσουμε το πώς οι σύνθετες πληροφορίες μπορούν να είναι αποτελεσματικές στους μικροκαλλιεργητές”, λέει ο καθηγητής Meike Wollni, οικονομολόγος γεωργίας στο Πανεπιστήμιο Göttingen.
Για να πραγματοποιηθεί η έρευνα, η ερευνητική ομάδα ομαδοποίησαν τυχαία επιλεγμένα χωριά στα υψίπεδα της Αιθιοπίας σε τρεις ομάδες. Στην πρώτη ομάδα εκπαιδεύτηκαν οι «πρότυποι αγρότες», οι οποίοι στη συνέχεια θα πρέπει να μεταδώσουν τις γνώσεις τους στις κοινότητές τους. Σε μια δεύτερη ομάδα χωριών, παρουσιάστηκε επίσης ένα εκπαιδευτικό βίντεο. Η τρίτη ομάδα αποτελούν την ομάδα ελέγχου και δεν έλαβαν καμία εκπαίδευση.
«Τόσο η προσέγγιση μεταξύ γεωργών όσο και ο συνδυασμός των πρότυπων γεωργών και του βίντεο αυξάνουν τη χρήση αυτών των πρακτικών», λέει η πρώτη συγγραφέας Δρ Denise Hörner από το Πανεπιστήμιο του Göttingen. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για πιο περίπλοκες πρακτικές όπως η χρήση κομπόστ. Η ερευνητική ομάδα βρήκε επίσης στοιχεία που δείχνουν ότι οι αγρότες που δεν εκπαιδεύτηκαν άμεσα από τους «πρότυπους» αγρότες χρησιμοποίησαν τις πρακτικές πιο συχνά – μια ένδειξη άτυπης μεταφοράς πληροφοριών στα χωριά. “Εκτός από το γεγονός ότι οι πληροφορίες περιορίστηκαν ανεπίσημα στην ομάδα των αγροτών που δεν έλαβαν εκπαίδευση προσωπικά από ένα πρότυπο αγρότη, διαπιστώσαμε ότι υπήρχε ένα σημαντικό πρόσθετο όφελος για τη συγκεκριμένη ομάδα από την παρακολούθηση του εκπαιδευτικού βίντεο”, λέει η Hörner.
Τα αποτελέσματα υπογραμμίζουν τις δυνατότητες μάθησης από γεωργό σε γεωργό στην μεταλαμπάδευση σύνθετων τεχνολογιών. Η μέθοδος με τη χρήση βίντεο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί επιπλέον για να πείσει ακόμη περισσότερους μικροκαλλιεργητές να χρησιμοποιήσουν αυτές τις τεχνολογίες. Συνολικά, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για τη διερεύνηση της σχέσης κόστους-αποτελεσματικότητας των διαφόρων μεθόδων κατάρτισης, αλλά πιστεύεται πως οι πρακτικές αυτές θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν παγκοσμίως σε επίπεδο μικροκαλλιεργητών στην επαρχία.
Πηγή: Eyrekalert