Τι είναι αυτό που μειώνει τα θρεπτικά συστατικά των καλλιεργειών και αλλάζει τη σύνθεσή τους, θέτοντας σε κίνδυνο τη διατροφική ασφάλεια;
Η αύξηση των επιπέδων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα καθιστά τα τρόφιμα πιο θερμιδικά αλλά ταυτόχρονα λιγότερο θρεπτικά, ενώ μπορεί να αυξάνει και την τοξικότητά τους, σύμφωνα με νέα μελέτη. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Leiden στην Ολλανδία ανέπτυξαν μια μέθοδο που συγκρίνει πολλά πειράματα σχετικά με την αντίδραση των καλλιεργειών σε υψηλότερα επίπεδα CO2 και τα αποτελέσματα τους αιφνιδίασαν. Παρά την αύξηση της απόδοσης των καλλιεργειών, η θρεπτική τους αξία μειώνεται σημαντικά, με ιδιαίτερα αισθητή πτώση στα επίπεδα ψευδαργύρου και αύξηση των επιπέδων μολύβδου.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς θα λειτουργήσουν τα καταστήματα την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πέθανε ξαφνικά στα 42 πρώην υποψήφιος του MasterChef
Η μελέτη ανέλυσε σχεδόν 60.000 μετρήσεις σε 32 θρεπτικά στοιχεία και 43 καλλιέργειες, όπως ρύζι, πατάτες, ντομάτες και σιτάρι, συγκρίνοντας τα επίπεδα CO2 που θεωρούνταν κάποτε «ασφαλή» με τα προβλεπόμενα για το μέλλον. Η έρευνα κατέδειξε ότι η αύξηση του CO2 οδηγεί σε γενική μείωση των θρεπτικών στοιχείων κατά μέσο όρο 3,2%, ενώ σε συγκεκριμένες καλλιέργειες, όπως τα ρεβίθια, η πτώση του ψευδαργύρου μπορεί να φτάσει έως και 37,5%. Επιπλέον, παρατηρείται μείωση πρωτεΐνης, ψευδαργύρου και σιδήρου σε βασικές τροφές, θέτοντας σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία μέσω της «κρυφής πείνας», όπου οι άνθρωποι καλύπτουν θερμιδικά τις ανάγκες τους αλλά όχι σε θρεπτικά στοιχεία.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το πιο δημοφιλές γλυκαντικό βλάπτει το συκώτι, όπως αποκαλύπτει για πρώτη φορά μελέτη του Πανεπιστημίου Washington
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μαύρη σοκολάτα: Συμβάλλει και στην πιο αργή βιολογική γήρανση! – Νέα επιστημονική μελέτη
Η επικεφαλής της μελέτης, Sterre ter Haar, τόνισε ότι οι αλλαγές στη σύνθεση των τροφίμων δεν αποτελούν απλώς αποτέλεσμα αραίωσης των θρεπτικών ουσιών, αλλά μια πλήρη μεταβολή της χημικής σύστασης των καλλιεργειών. Η αύξηση του CO2 έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τη διατροφή μας, ενώ οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι πρέπει να επανεξετάσουμε τον τρόπο που καλλιεργούμε, παράγουμε και καταναλώνουμε τα τρόφιμα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Χριστουγεννιάτικα γλυκά: Τι πρέπει να προσέχουμε όταν τα φτιάχνουμε μόνοι μας στο σπίτι
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί τον χειμώνα πεινάμε περισσότερο και πώς θα περιορίσουμε τις λιγούρες;
Η μελέτη προσφέρει σημαντικά δεδομένα για τη σχέση της κλιματικής αλλαγής με τη θρεπτική ποιότητα των τροφίμων, και αποτελεί σημείο εκκίνησης για περαιτέρω έρευνα, συμπεριλαμβανομένων στρατηγικών βελτίωσης των καλλιεργειών ώστε να διατηρούν τα θρεπτικά τους στοιχεία παρά τις περιβαλλοντικές πιέσεις. Όπως επισημαίνει η Ter Haar, το πρώτο βήμα για την αντιμετώπιση του προβλήματος είναι η αναγνώρισή του, και η μελέτη αυτή προσφέρει ένα σημαντικό κομμάτι στο παζλ της λύσης.
Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Global Change Biology.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Έχετε άγχος; Επιστήμονες υποστηρίζουν ότι μπορεί να σας λείπουν αυτά τα βασικά θρεπτικά συστατικά
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Οι γυναίκες γερνούν πιο γρήγορα από τους άνδρες σε αυτούς τους πέντε κρίσιμους τομείς – Αποκαλυπτική έρευνα σε 10.000 ενήλικες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται 875 κιλά λουκάνικα μετά από παράπονα καταναλωτών για μεταλλικά κομμάτια στο προϊόν
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πώς τα σύντομα βίντεο στα σόσιαλ «καίνε» τον εγκέφαλο των παιδιών και των εφήβων
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Είναι ασφαλές για την υγεία να φοράμε τις ίδιες κάλτσες πάνω από μία φορά;
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εστιατόρια: Όσα δεν λένε τα μενού – Πώς οι αλυσίδες εφοδιασμού απειλούν την ασφάλεια των τροφίμων
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η τέλεια ψητή γαλοπούλα του Gordon Ramsay για τα Χριστούγεννα
Φωτογραφία άρθρου Shutterstock
Το Cibum είναι εξειδικευμένο site ενημέρωσης για την ασφάλεια τροφίμων. Οι πληροφορίες του άρθρου έχουν ενημερωτικό χαρακτήρα. Για περισσότερες λεπτομέρειες πατήστε ΕΔΩ.