Νέα μεγάλη μελέτη του Harvard αποκαλύπτει πόσο “κακό” μπορούν να κάνουν οι τηγανιτές πατάτες – και πότε δεν υπάρχει πρόβλημα
Οι τηγανιτές πατάτες είναι από τα πιο αγαπημένα φαγητά σε όλο τον κόσμο, αλλά νέα επιστημονικά δεδομένα αποδεικνύουν ότι η κατανάλωσή τους μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία. Σύμφωνα με μεγάλη έρευνα του Harvard T.H. Chan School of Public Health που παρακολούθησε τις διατροφικές συνήθειες περισσότερων από 205.000 ατόμων για πάνω από 30 χρόνια, η κατανάλωση τρεις φορές την εβδομάδα τηγανιτών πατατών συνδέεται με 20% αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Lidl Ie: Επείγουσα ανάκληση δημοφιλούς βότανου λόγω μικροβιακής μόλυνσης
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Συναγερμός για σπανάκι με Listeria – Ανακαλούνται γνωστές μάρκες από όλα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ
Αντιθέτως, δεν παρατηρήθηκε σημαντική σύνδεση ανάμεσα στον διαβήτη και την κατανάλωση άλλων ειδών πατάτας, όπως οι βραστές, ψητές ή πουρές, γεγονός που υπογραμμίζει ότι ο τρόπος μαγειρέματος παίζει καθοριστικό ρόλο.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δεκάδες δηλητηριάσεις από δημοφιλή σοκολάτα – Εκτιμήσεις για πάνω από 1.300 κρούσματα σαλμονέλωσης
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βρέθηκε καρκινογόνο κάδμιο και σε κρεμμύδια – Η ανακοίνωση ανάκλησης
Οι ερευνητές τόνισαν ότι, πέρα από την ίδια την πατάτα, έχει σημασία και τι την αντικαθιστά στη διατροφή μας. Η αντικατάσταση των πατατών με δημητριακά ολικής άλεσης (όπως καστανό ρύζι, κινόα, ψωμί ολικής άλεσης) μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο διαβήτη κατά 4%–19%, ανάλογα με τη μορφή πατάτας που αποφεύγουμε. «Το μήνυμα είναι απλό: Μικρές αλλαγές στη διατροφή μας μπορούν να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στην πρόληψη του διαβήτη τύπου 2», σημειώνει ο επικεφαλής ερευνητής Walter Willett.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μέλι: Βρέθηκαν κομμάτια μετάλλου μέσα σε βάζα – Κίνδυνος για σοβαρούς τραυματισμούς
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αποσύρεται από τα ράφια καφές με υψηλά επίπεδα καρκινογόνου ωχρατοξίνης Α
Η μελέτη είναι η πιο πλήρης που έχει γίνει μέχρι σήμερα για τη σχέση πατάτας και διαβήτη, καθώς περιλαμβάνει αναλύσεις από δεκάδες χιλιάδες περιστατικά και λαμβάνει υπόψη μεταβλητές όπως ο τρόπος μαγειρέματος και οι πιθανές εναλλακτικές επιλογές τροφίμων. Η επιστημονική ομάδα τονίζει ότι δεν είναι όλες οι πατάτες ίδιες – και ούτε όλοι οι υδατάνθρακες. Επομένως, οι διατροφικές οδηγίες θα πρέπει να είναι πιο συγκεκριμένες, δίνοντας βάση όχι μόνο στο είδος του φαγητού αλλά και στην παρασκευή και την ποσότητα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μεγάλη απάτη με το ρύζι – Κύκλωμα διακινούσε νοθευμένο προϊόν σε συσκευασίες από γνωστές premium μάρκες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπλόκο στα σύνορα για τη μολυσμένη ρίγανη από την Τουρκία – Περιέχει τοξίνη που προκαλεί καρκίνο και προβλήματα στο ήπαρ
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο British Medical Journal στις 30 Ιουλίου 2025 και χρηματοδοτήθηκε από μεγάλους οργανισμούς δημόσιας υγείας, συμπεριλαμβανομένων των Εθνικών Ινστιτούτων Υγείας των ΗΠΑ.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιατί τρώμε κάποιες φορές τρόφιμα ενώ βλέπουμε ότι έχουν λήξει;
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πόση ώρα μπορούμε να έχουμε τον σκύλο μας δεμένο;
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ποια τουαλέτα να διαλέξετε σε δημόσια WC; Η επιστήμη απαντά