Οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να επιλέξουν ένα υγιεινό φαγητό όταν βρίσκονται με ξένους προκειμένου να κάνουν θετική εντύπωση
Νέα έρευνα, που συντάχθηκε από το Bayes Business School , και δημοσιεύτηκε στο City University of London, διαπίστωσε ότι η παρουσία ατόμων από διαφορετικές φιλικές ή κοινωνικές ομάδες έπαιξε ρόλο στον επηρεασμό των διατροφικών επιλογών των καταναλωτών.
Σύμφωνα με την μελέτη, η οποία διερεύνησε τις επιλογές φαγητού, αυτό συμβαίνει επειδή τα άτομα αναμένουν πιο αρνητική κρίση από τους ξένους. Στην έρευνα συμμετείχαν περίπου 1.000 άτομα συνολικά, και έδειξε πως οι άνθρωποι συχνά αυτοκατηγοριοποιούνται ως προς τη φυλή τους, το πανεπιστήμιο και την επαγγελματική τους σχέση.
Πειράματα με αρκετές εκατοντάδες ενήλικες σε μια μεγάλη πόλη και πανεπιστήμιο των ΗΠΑ διαπίστωσαν ότι οι συμμετέχοντες είχαν περισσότερες πιθανότητες να επιλέξουν ένα υγιεινό σνακ παρουσία παρατηρητή διαφορετικής φυλής (σε αντίθεση με την ίδια φυλή) ή ενός που συνδέεται με διαφορετικό πανεπιστήμιο (αντίθετα στο δικό τους πανεπιστήμιο). Αυτό συνέβη επειδή περίμεναν πιο αρνητική κρίση από τους ξένους, και ως εκ τούτου προσπάθησαν να μετριάσουν αυτές τις κρίσεις κάνοντας πιο υγιεινές επιλογές τροφίμων.
Τέσσερα ξεχωριστά πειράματα υποστήριξαν την άποψη των συγγραφέων ότι η παρουσία ενός ξένου από διαφορετική κοινωνική ομάδα (σε σύγκριση με έναν ξένο από τη δική του ομάδα – όπως το δικό τους πανεπιστήμιο) επηρέασε την επιλογή φαγητού των συμμετεχόντων.
Σε ένα πείραμα, προσφέρθηκε σε 180 μαθητές να επιλέξουν ανάμεσα σε απολαυστικά M&M και πιο υγιεινές σταφίδες ως σνακ. Παρουσία ενός άγνωστου συμφοιτητή από το δικό του πανεπιστήμιο, μόνο το 12% των φοιτητών επέλεξε τις πιο υγιεινές σταφίδες. Ωστόσο, ο αριθμός αυτός υπερδιπλασιάστηκε σε 31% όταν ήταν παρών άγνωστος φοιτητής από άλλο πανεπιστήμιο.
Τα άλλα πειράματα έδειξαν ότι ο λόγος για αυτό το μοτίβο είναι ότι οι άνθρωποι αισθάνονται ότι κρίνονται σε μεγαλύτερο βαθμό από τα μέλη της εξωτερικής ομάδας και χρησιμοποιούν στρατηγικά υγιεινές επιλογές τροφίμων για να κάνουν θετική εντύπωση για να αντιμετωπίσουν αυτήν την αρνητική κρίση. Για παράδειγμα, σε ερωτηματολόγιο 200 καταναλωτές ξεχώρισαν τους άλλους γύρω τους σε επικριτικούς και ανεκτικούς. Στο επικριτικό περιβάλλον, οι καταναλωτές ήταν πιο πιθανό να επιλέξουν τα καρότα αντί των μπισκότων παρά στο ανεκτικό περιβάλλον, γεγονός που δείχνει ότι η αναμενόμενη κρίση από άλλους εξηγεί τα ευρήματα.
Η Δρ Janina Steinmetz , Αναπληρώτρια Καθηγήτρια (Αναγνώστρια) του Μάρκετινγκ στο Bayes, είπε ότι τα ευρήματα έχουν πρακτικές συνέπειες για τους εμπόρους υγιεινών τροφίμων και τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής που ελπίζουν να προωθήσουν την υγιεινή διατροφή.
« Γνωρίζουμε ότι τα τρόφιμα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνική ζωή και οι καταναλωτές συχνά βγάζουν συμπεράσματα για τα χαρακτηριστικά και τα χαρακτηριστικά των άλλων με βάση τις διατροφικές τους επιλογές.
«Η έρευνά μας δείχνει ότι μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε αυτόν τον σημαντικό ρόλο των τροφίμων για την ευημερία των καταναλωτών, αν τονίσουμε ότι τα υγιεινά τρόφιμα δεν είναι μόνο καλά για τους καταναλωτές, αλλά τους βοηθούν να εντυπωσιάσουν τους άλλους. Αυτά τα ευρήματα θα μπορούσαν να είναι πολύ σημαντικά για όσους ελπίζουν να βελτιώσουν τις πρακτικές υγιεινής διατροφής στο Ηνωμένο Βασίλειο, επειδή ανοίγουν έναν νέο δρόμο για την προώθηση των πλεονεκτημάτων της υγιεινής διατροφής: Είναι καλό για εσάς και την υγεία σας και είναι επίσης καλό για να κάνετε θετική εντύπωση».