Προβλέψεις αναλυτών και επικεφαλής πολυεθνικών εταιρειών τροφίμων.
Το ράλι των ανατιμήσεων σε προϊόντα παντοπωλείου συνεχίζεται και το 2023 με τις προβλέψεις να είναι δυσοίωνες, όπως στηρίζουν λιανοπωλητές, επενδυτές και εταιρίες καταναλωτικών αγαθών. Υποστηρίζουν πως αυτά τα σενάρια δεν θα επιβεβαιωθούν, μόνο σε περίπτωση που μειωθούν οι τιμές στις πρώτες ύλες, (πράγμα αρκετά δύσκολο), ή αν γίνει στροφή της αγοράς σε προϊόντα υποδεέστερων ετικετών.
Μεταξύ των παραγωγών και των λιανοπωλητών παραμένουν οι σκληρές διαπραγματεύσεις όσον αφορά τις τιμές των προϊόντων. Αυτό ξεκίνησε αρχικά πριν από 2 χρόνια περίπου, λόγω των προβλημάτων στην αλυσίδα ανεφοδιασμού που προέκυψαν από τον Covid19 και έπειτα από τον πόλεμο στην Ουκρανία που οδήγησε σε εκτόξευση των τιμών των πρώτων υλών.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι Έλληνες πλήρωσαν για τρόφιμα τον πρώτο μήνα του 2023, 44,88% περισσότερα συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους. Ωστόσο η κρίση κόστους ζωής όπως φαίνεται, δεν είναι “προνόμιο” μόνο της Ελλάδας. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρίας ερευνών Kantar, που αναλύει το Reuters, οι Βρετανοί πλήρωσαν 16,7% περισσότερα χρήματα για τρόφιμα τον πρώτο μήνα του 2023 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ενώ σε αμερικανικά δεδομένα, τα έξοδα για τρόφιμα εντός και εκτός του σπιτιού αυξήθηκαν κατά 10,4%, το περασμένο έτος.
Λόγω του πολέμου στην Ουκρανία από πέρσι το Φεβρουάριο, η εκτόξευση τιμών σε πρώτες ύλες όπως το σιτάρι και το ηλιέλαιο, μείωσε το μεγάλο περιθώριο κέρδους των εταιριών λιανικής καθώς απορρόφησαν ένα μεγάλο μέρος των αυξήσεων. Συνεπώς, όπως δηλώνει ο αναλυτής της Bernstein, Bruno Monteyne, στο Reuters, οι λιανοπωλητές θα συνεχίζουν να αυξάνουν τις τιμές μέχρι να φτάσουν στα επίπεδα κερδοφορίας που βρίσκονταν πριν. Το μόνο πράγμα που μπορεί να το σταματήσει αυτό είναι… οι καταναλωτές να αρχίζουν να ανταλλάσσουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με πιο γρήγορο ρυθμό… (και) εάν τα εμπορεύματα συνεχίσουν να μειώνονται, τότε μπορεί να μην υπάρχει ανάγκη για περισσότερες αυξήσεις τιμών”.
Ο Mark Schneider, Διευθύνων Σύμβουλος του κολοσσού τροφίμων Nestle, δήλωσε πρόσφατα σε γερμανικό μέσο ότι θα πρέπει να αυξήσει περαιτέρω τις τιμές των ειδών πρώτης ανάγκης φέτος για να αντισταθμίσει το υψηλότερο κόστος παραγωγής που δεν έχει ακόμη μετακυλίσει πλήρως στους καταναλωτές. Ακόμη, σε δήλωση που είχε κάνει τον Οκτώβριο η Unilever, ανέφερε πως το τρίτο τρίμηνο του 2022 οι τιμές της αυξήθηκαν κατά 12,5%. Η πολυεθνική πρόκειται να ανακοινώσει τα αποτελέσματα ολόκληρου του έτους μέσα στις επόμενες μέρες, ενώ η Nestle και η Danone, μέχρι το τέλος του μήνα.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Walmart, παγκόσμιος ηγέτη της λιανικής, προειδοποίησε ότι ορισμένοι “προμηθευτές συσκευασμένων αγαθών εξακολουθούν να μας υποδεικνύουν περισσότερο πληθωρισμό το επόμενο έτος πέρα από τα μεσαία διψήφια επίπεδα φέτος”. “Τα τρόφιμα, έχουν διψήφιο έως μεσαίο διψήφιο πληθωρισμό που φαίνεται να επιμένει”, είπε ο Doug McMillon.
Από την άλλη, ευοίωνα βλέπει τα πράγματα ο διευθύνων σύμβουλος της Tesco, Ken Murphy, που υποστηρίζει, σύμφωνα με το Reuters, πως ο πληθωρισμός θα απογειωθεί στα μέσα του χρόνου και αργότερα θα αρχίσει να υποχωρεί. Ωστόσο ο αναλυτής της Barclays, Warren Ackerman, υποστηρίζει πως ακόμα και αν μειωθούν οι τιμές στα προϊόντα πρώτης ανάγκης κατά 20%, θα χρειαστεί αρκετό χρόνο για να γίνει αισθητή αυτή η μείωση.