Η πλειοψηφία των ευρωπαίων καταναλωτών (53%) ανησυχεί έντονα για τις ελλείψεις τροφίμων, αποκαλύπτει νέα έρευνα από κοινοπραξία κορυφαίων πανεπιστημίων στην Ευρώπη.
Οι πολλαπλές κρίσεις που έχουν χτυπήσει την Ευρώπη φέτος δεν θα μπορούσαν παρά να έχουν τεράστιο αντίκτυπο στους καταναλωτές. Προκειμένου να αποτυπωθεί η καταναλωτική συμπεριφορά των Ευρωπαίων και σε ποιες αλλαγές υπόκειται αυτή, το Πανεπιστήμιο Aarhus της Δανίας, με χρηματοδότηση από το EIT Food, με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας (EIT) διεξήγαγαν μια δική τους, εξειδικευμένη μελέτη.
Η μελέτη με τίτλο «Αλλαγές στη συμπεριφορά των τροφίμων σε περιόδους κρίσης» εξέτασε τα δεδομένα και τις απαντήσεις 5.000 καταναλωτών σε 10 ευρωπαϊκές χώρες και αποτελεί τη συνέχεια μιας μελέτης του 2020 που εξέταζε τις επιπτώσεις του COVID-19 στο μέσο Ευρωπαίο καταναλωτή.
Δεν προκαλεί πλέον έκπληξη πως περισσότεροι από τους μισούς καταναλωτές που συμμετείχαν στην έρευνα (55%) πιστεύουν ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία και τα επακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα και επιπτώσεις του στην αλυσίδα εφοδιασμού έχουν κάνει την παραγωγή τροφίμων πιο ευάλωτη, ενώ παράλληλα το 54% πιστεύει ότι ο πόλεμος είναι κύριος λόγος για τις αυξημένες τιμές των τροφίμων στην Ευρώπη.
Συγκριτικά με τη μελέτη του 2020, ο πληθωρισμός και η ακρίβεια στα τρόφιμα έχουν γίνει ακόμα πιο αισθητά στους καταναλωτές, αφού παρατηρούν αυξήσεις στις περισσότερες κατηγορίες τροφίμων. Οι πιο απότομες από αυτές τις παρατηρούμενες αυξήσεις τιμών είναι στα ζωικά προϊόντα, με το 55% των καταναλωτών να λέει ότι έχει δει σημαντική αύξηση τιμών στο κόκκινο κρέας, 52% στα ψάρια και 51% στα γαλακτοκομικά.
Από τα πιο ενδιαφέροντα ευρήματα αποτελεί το ότι το 48% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι το κόστος κατανέμεται άδικα, αφού θεωρούν ότι ο πόλεμος έδωσε τη δυνατότητα στους λιανοπωλητές και τους κατασκευαστές τροφίμων να αποκομίσουν περισσότερα κέρδη.
Εν μέσω της δεινής οικονομικής κατάστασης, οι καταναλωτές μειώνουν το κόστος όπου μπορούν, αγοράζοντας λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα. Χαρακτηριστικά, σχεδόν 4 στους 10 καταναλωτές (37%) αναφέρουν ότι αγοράζουν λιγότερο κόκκινο κρέας, ενώ το ένα τρίτο αγοράζει λιγότερα ψάρια και πουλερικά (33% για τον καθένα).
Οι αγοραστές περιορίζουν επίσης εξ ολοκλήρου ορισμένες κατηγορίες για να εξοικονομήσουν χρήματα, με έναν στους 10 καταναλωτές (12%) να έχει σταματήσει να αγοράζει φαγητά και το 10% να έχει σταματήσει να αγοράζει αλκοολούχα ποτά.
Εκτός από τις συμπεριφορές εξοικονόμησης κόστους, οι καταναλωτές σε όλη την Ευρώπη κάνουν επίσης πιο στοχευμένες επιλογές αγορών. Αυτό φαίνεται από το αποτέλεσμα ότι το 52%των συμμετεχόντων στην έρευνα ελέγχει τις τιμές περισσότερο από ό,τι πριν από την πανδημία, μια αύξηση από 31% το 2020. Επιπλέον, 4 στους 10 ελέγχουν προσεκτικά τις ημερομηνίες χρήσης (40%) ή χρησιμοποιούν ετικέτες για να συγκρίνουν περισσότερα προϊόντα (39%).