Η Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων της Ιρλανδίας (FSAI) διαπίστωσε μη συμμόρφωση σε απαιτήσεις επισήμανσης για προσυσκευασμένα και μη προσυσκευασμένα τρόφιμα καθώς και μη συμμόρφωση σε απαιτήσεις ιχνηλασιμότητας
Ο έλεγχος της FSAI σχετικά με τη συμμόρφωση των επιχειρήσεων τροφίμων με τις απαιτήσεις επισήμανσης και ιχνηλασιμότητας του κρέατος αξιολόγησε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα επιχειρήσεων τροφίμων, συμπεριλαμβανομένων των σούπερ μάρκετ, κρεοπωλείων, εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών τροφίμων, εγκαταστάσεων αποθήκευσης και διανομής, εγκαταστάσεων επεξεργασίας κρέατος και σφαγείων και τη συμμόρφωσή τους με τις απαιτήσεις επισήμανσης και ιχνηλασιμότητας του κρέατος.
Ο έλεγχος εξέτασε τη διαθεσιμότητα, την ακρίβεια και την καταλληλότητα των πληροφοριών που παρέχονται στις ετικέτες και τις πληροφορίες για τα μη προσυσκευασμένα προϊόντα κρέατος.
Συνολικά διενεργήθηκαν 27 αιφνιδιαστικοί επιτόπιοι έλεγχοι στις επιχειρήσεις τροφίμων με ιδιαίτερη έμφαση στον έλεγχο της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις επισήμανσης και ιχνηλασιμότητας του κρέατος. Τα βασικά αποτελέσματα της έκθεσης συνοψίζονται ως εξής:
- Μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις επισήμανσης για προσυσκευασμένα τρόφιμα εντοπίστηκε σε 18 από τις εγκαταστάσεις που ελέγχθηκαν, ενώ 5 από αυτές τις εγκαταστάσεις είχαν σοβαρή μη συμμόρφωση.
- Κατά τη διάρκεια ελέγχων σε 5 εγκαταστάσεις διαπιστώθηκε μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις πληροφόρησης για τα τρόφιμα που δεν είναι προσυσκευασμένα (σε χώρους λιανικής πώλησης και υπηρεσιών τροφίμων). Μία από αυτές τις πέντε εγκαταστάσεις είχε σοβαρή μη συμμόρφωση.
- Κατά τη διάρκεια ελέγχων 10 εγκαταστάσεων διαπιστώθηκε μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ιχνηλασιμότητας. 5 από αυτές τις δέκα εγκαταστάσεις είχαν σοβαρή μη συμμόρφωση.
Η μη συμμόρφωση με άλλες πτυχές της νομοθεσίας για τα τρόφιμα, εκτός του προβλεπόμενου πεδίου εφαρμογής του ελέγχου, εντοπίστηκε επίσης κατά τους ελέγχους 17 εγκαταστάσεων. Σε 14 από αυτές τις 17 εγκαταστάσεις, η μη συμμόρφωση θεωρήθηκε σοβαρή.
Όπως ενημερώνει η FSAI στη σχετική ανακοίνωση, έχουν εκδοθεί εκθέσεις διορθωτικών μέτρων σε όλες τις επιχειρήσεις τροφίμων στις οποία διαπιστώθηκε μη συμμόρφωση.
Κατά τη διάρκεια του ελέγχου παρατηρήθηκαν ορθές πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων των τακτικών δοκιμών ανάλυσης DNA, της επιλεκτικής χρήσης σύντομων αλυσίδων εφοδιασμού για συστατικά κρέατος και της διατήρησης ψηφιακών αρχείων ετικετών, εμπορικών εγγράφων και αρχείων ιχνηλασιμότητας.
Ο έλεγχος οδήγησε σε δέκα επίσημα μέτρα επιβολής από την επιθεώρηση τροφίμων ή το FSAI κατά έξι επιχειρηματιών τροφίμων. Έγιναν επίσης περίπου 14 συστάσεις για την ενίσχυση της συμμόρφωσης με τη νομοθεσία για τα τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένης της εντολής προς τις επιχειρήσεις να διασφαλίσουν ότι τα τρόφιμα επισημαίνονται με ακρίβεια. Μια άλλη σύσταση ανέφερε ότι η συμμόρφωση με τις απαιτήσεις ιχνηλασιμότητας θα πρέπει να βελτιωθεί και ότι οι επιχειρήσεις τροφίμων θα πρέπει να αξιοποιήσουν τους πόρους για να τις βοηθήσουν. Συνιστάται επίσης στις επιχειρήσεις τροφίμων να ελαχιστοποιούν τη σπατάλη τροφίμων εξετάζοντας κατά πόσον θα πρέπει να εφαρμόζεται ημερομηνία «λήξης» ή «καλύτερη πριν» στις ετικέτες των προσυσκευασμένων κατεψυγμένων τροφίμων.
Η Δρ Pamela Byrne, Διευθύνουσα Σύμβουλος της FSAI, υπενθύμισε στις επιχειρήσεις τροφίμων ότι η διασφάλιση των νομικών απαιτήσεων επισήμανσης και ιχνηλασιμότητας είναι καίριας σημασίας για τη διασφάλιση της υγείας και των συμφερόντων των καταναλωτών.
Το FSAI έχει τη συνολική ευθύνη για την επιβολή της νομοθεσίας για τα τρόφιμα στην Ιρλανδία. Διενεργεί στοχευμένους ελέγχους των επιχειρήσεων τροφίμων για να καθορίσει το επίπεδο συμμόρφωσης με την ισχύουσα νομοθεσία για τα τρόφιμα και την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής της. Αυτός ο στοχευμένος έλεγχος διενεργήθηκε μεταξύ Αυγούστου 2021 και Μαρτίου 2022.