Ακόμα και εταιρείες κολοσσοί τροφίμων όπως η Pepsi η Heinz, McDonald’s και η Kellogg’s είχαν τις άτυχες στιγμές τους και αναγκάστηκαν να αποσύρουν προϊόντα στα οποία επένδυσαν εκατομμύρια.
Παρότι υπάρχουν παγκόσμιες επωνυμίες κολοσσοί στο χώρο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν είχαν και τις ατυχείς τους στιγμές. Κατά καιρούς, πολλά αποτυχημένα προϊόντα έχουν κάνει την εμφάνιση τους που ενώ οι κατασκευαστές τα λανσάρουν ως καινοτόμα, φαίνεται να αποδοκιμάζονται από το κοινό. Κάποια πράγματα μάλλον χρειάζονται την πεπατημένη τους.
Το Museum of Failure είναι μια έκθεση που άνοιξε πρόσφατα το κατάστημα στη Industry City του Μπρούκλιν και θα διαρκέσει μέχρι τις 9 Μαΐου. Στο μουσείο, οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν αποτυχημένα προϊόντα που κυμαίνονται από τις κάποτε υποσχόμενες 3D τηλεοράσεις μέχρι το περίφημο MoviePass. Ωστόσο και η βιομηχανία των τροφίμων διαθέτει κάποιες από τις πιο τρανταχτές αποτυχίες.
“Αυτό που πραγματικά εκτιμώ με τη βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι ότι έχουν αυτό το είδος εξελικτικής προσέγγισης”, λέει ο Samuel West, επιμελητής των τροφίμων στην έκθεση. “Δοκιμάζουν ένα σωρό διαφορετικά πράγματα και βλέπουν τι κολλάει”. Ο West λέει ακόμα στο CNBC Make It: “Αν δεν δεχθούμε τις αποτυχίες, δεν μπορούμε να έχουμε τα καλά πράγματα”.
5 από τις πιο ατυχείς στιγμές στη βιομηχανία των τροφίμων.
Γύρω στο 2000, η Heinz αποφασίζει να καινοτομήσει και λανσάρει τις νέες κέτσαπ σε διάφορα χρώματα, όπως μωβ, πράσινο κ.α. Η κέτσαπ σε μπουκάλι που μπορούσε να συμπιεστεί, προοριζόταν για παιδιά που θα μπορούν να κάνουν σχέδια πάνω στο φαγητό τους. Αν και στην αρχή σημείωσε κάποια επιτυχία, τελικά το προϊόν διακόπηκε το 2006.
Το 1992, η Pepsi αποφασίζει να καινοτομήσει και η ίδια, λανσάροντας το νέο αναψυκτικό χωρίς καφεΐνη την Crystal Pepsi, η οποία αντί για καφέ ήταν διάφανη. Η συγκεκριμένη εκδοχή του αναψυκτικού διακόπηκε δυο χρόνια μετά, ενώ πρώην στέλεχος μάρκετινγκ της pepsi ανέφερε σε συνέντευξη στο Thrillist: “ίσως την καλύτερη ιδέα που είχα ποτέ – και την πιο κακή εκτέλεση”.
«100% ικανοποίηση, 0% ενοχή». Αυτά τα τσιπς χωρίς λιπαρά περιείχαν το αμφιλεγόμενο πρόσθετο Olestra. Κατά τη διάρκεια της τρέλας των χαμηλών θερμίδων της δεκαετίας του 1990, κυκλοφόρησαν διάφορα είδη τσιπς με λίγες θερμίδες. Τι καλύτερο από πατατάκια χωρίς θερμίδες; Το Olestra εγκρίθηκε ως πρόσθετο το 1996, αλλά γρήγορα έχασε τη δημοτικότητά του λόγω δυσάρεστων παρενεργειών. Ο οργανισμός δεν μπορούσε να απορροφήσει την ουσία, η οποία σε μεγαλύτερες ποσότητες προκαλούσε γαστρικές κράμπες και διάρροια. Το Olestra και τα τσιπ έγιναν γνωστά για την πρόκληση «πρωκτικής διαρροής» και αποσύσθηκαν μετά από 48 μήνες.
Όπως έχουμε αναφέρει και σε παλαιότερο δημοσίευμα, απρόβλεπτοι παράγοντες μπορεί να επηρεάζουν τελικά τη γεύση μας, όπως το χρώμα που στο μυαλό μας έχουμε συνδέσει με ένα προϊόν. Είναι μια ισχυρή πεποίθηση πως και οι δυο αποτυχίες οφείλονται τελικά σε αυτό.
Μια ακόμη περίπτωση αποτυχίας, είναι όταν στα μέσα του ’90 η McDonald’s προσπάθησε να αντικαταστήσει το Big Mac και να επεκτείνει τη βάση των πελατών της με ένα νέο, premium είδος. Το Arch Deluxe αποτελούμενο από μισό κιλό μοσχαρίσιο μπιφτέκι, ψωμάκι πατάτας, μπέικον, μαρούλι, ντομάτα, τυρί, κρεμμύδια, κέτσαπ και σάλτσα μουστάρδας-μαγιονέζας, κόστισε στην εταιρία 200 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο δεν άρεσε στους καταναλωτές με αποτέλεσμα να καταργηθεί το 2000.
Όταν ακούμε τη λέξη Colgate, το μυαλό μας αυτόματα πάει στα είδη στοματικής υγιεινής, κυρίως στην οδοντόκρεμα. Ωστόσο κάποιος από το μάρκετινγκ της εταιρίας σκέφτηκε μα προσταθούν στο χαρτοφυλάκιο της εταιρείας και λαζάνια! Στα μέσα της δεκαετίας του 80’ η εταιρία λάνσαρε ένα κατεψυγμένο γεύμα με λαζάνια, το «Colgate Beef Lasagne», το οποίο και απέτυχε παταγωδώς.
Την ίδια δεκαετία, η Kellogg’s εισήγαγε τα OJ’s, διαφημίζοντας τις «φυσικές γεύσεις» των δημητριακών και πώς είχαν “όλη τη βιταμίνη C ενός ποτηριού 4 ουγκιές χυμού πορτοκαλιού”.
“Όταν το είδα σκέφτηκα αμέσως «αυτό είναι αηδιαστικό», λέει ο West στο CNBC Make It. “Χυμός πορτοκαλιού και γάλα; Αυτό απλά δεν φαίνεται να πηγαίνει μαζί”. Οι πελάτες φυσικά δυσκολεύτηκαν και οι ίδιοι να κάνουν αυτή τη συσχέτιση και έτσι το προϊόν απέτυχε.