Τι αναμένουν οι ειδικοί;
Από καιρό, τα φάρμακα με βάση τη σεμαγλουτίδη όπως το Ozempic και το Wagovy, έχουν φέρει αλλαγές στο καταναλωτικό σκηνικό, επηρεάζοντας εταιρίες όπως η Nestle, η Coca- cola και η Pepsi, οι οποίες παρουσίασαν πτώση στις μετοχές τους έως και 5%, με ορισμένα μάλιστα αρτοσκευάσματα και σνακ, να αγγίζουν ακόμη και το 20%. Αυτό κατά έναν τρόπο ήταν αναμενόμενο και αρκετές εταιρίες είχαν προβλέψει πως τα φάρμακα αδυνατίσματος θα επηρεάσουν τις καταναλωτικές συνήθειες. Άλλες πάλι όπως η Conagra, η WK Kellogg και η General Mills ήταν μεταξύ των εταιρειών που ευελπιστούσαν σε καλύτερες πωλήσεις. Η ουσία είναι πως με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, τα φάρμακα αυτά βρίσκονται ακόμη στην ακμή τους και αναμένεται να επηρεάσουν ακόμη περισσότερο τόσο τις συνήθειες όσο και τη διαμόρφωση των ίδιων των προϊόντων.
Μια μελέτη που πραγματοποιήθηκε πριν λίγους μήνες σε καταναλωτές φαρμάκων που καταστέλλουν την όρεξη GLP-1 από τον ειδικό στην καινοτομία προϊόντων Mattson, έδειξε μεγάλες αλλαγές όσον αφορά τις επιλογές του φαγητού, με στροφή σε πιο υγιεινές λύσεις. Μεταξύ των αποτελεσμάτων, σε ποσοστό μεγαλύτερο του 90%, οι χρήστες των φαρμάκων ανέφεραν τόσο ότι έτρωγαν λιγότερο, όσο και ότι το μέγεθος της μερίδας που καταναλώνουν έχει μειωθεί σημαντικά.
Μοιράζοντας τα ευρήματα σε ένα διαδικτυακό σεμινάριο στις 3 Μαΐου, η Jennifer Pagano, ανώτερη διευθύντρια πληροφοριών στο Mattson, εξήγησε: «Μερικοί άνθρωποι είχαν αρνητικές παρενέργειες, όπως γαστρεντερικά προβλήματα, και μερικοί άνθρωποι είπαν ότι απολαμβάνουν λιγότερο το φαγητό και δεν θέλουν να κοινωνικοποιηθούν γύρω από το φαγητό και να πηγαίνουν σε εστιατόρια. Αλλά η ουσία ήταν ότι για τους περισσότερους από τους ερωτηθέντες, αυτά τα αρνητικά επισκιάστηκαν από τα θετικά οφέλη αυτών των φαρμάκων. Είδαμε επίσης μια μεγάλη αύξηση στους ανθρώπους που αισθάνονται καλύτερα με τον εαυτό τους και ενσωματώνουν την άσκηση και την κίνηση στη ζωή τους». «Τα παραδοσιακά διαιτητικά τρόφιμα δεν έχουν σημασία για αυτόν τον καταναλωτή».
Μπορεί να είναι ακόμη πολύ νωρίς για να αναφερθούμε σε δραστικές αλλαγές όσον αφορά τη αναδιαμόρφωση τροφίμων και ποτών, ωστόσο τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι τα «παραδοσιακά διαιτητικά τρόφιμα δεν αφορούν αυτόν τον καταναλωτή».«Θα χρειαστούν νέα προϊόντα για να συνδυαστούν με τον νέο υγιεινό τρόπο ζωής των καταναλωτών. «Αυτό που έχουμε δει σε όλη αυτή τη δουλειά είναι ότι αυτά τα φάρμακα έχουν πραγματικά αλλάξει θεμελιωδώς τον τρόπο που οι άνθρωποι αλληλεπιδρούν με το φαγητό».
Σε γενικές γραμμές τα σταθερά ευρήματα που προέκυψαν από το πάνελ του Mattson, δείχνουν οτι οι καταναλωτές προτιμούν μικρότερες μερίδες, προϊόντα που θα τους βοηθήσουν να ενυδατωθούν, προϊόντα που τους βοηθούν να αυξήσουν την πρόσληψη πρωτεΐνης για να αντιμετωπίσουν την απώλεια άλιπης μυϊκής μάζας και τροφές που καταπραΰνουν τη ναυτία και τις γαστρικές ενοχλήσεις. Ο Δρ. Jorge Moreno, επίκουρος καθηγητής στην Ιατρική Σχολή του Yale, ο οποίος εργάζεται στην πρωτοβάθμια περίθαλψη με την ιατρική για την παχυσαρκία για μια δεκαετία, πρόσθεσε: «Τα φάρμακα εκπαιδεύουν τους ανθρώπους να αναζητούν τροφές που δεν τους κάνουν να νιώθουν άρρωστοι, και έτσι κατά κάποιο τρόπο, τους δίνουν οδηγίες να έχουν το μήλο αντί για το τηγανητό κοτόπουλο. Ή να έχεις πράγματα που είναι απλώς πιο καταπραϋντικά στο στομάχι».
«Η επόμενη μεγάλη περιοχή εστίασης για εμάς είναι τα μενού των εστιατορίων. Νομίζω ότι υπάρχει μια τεράστια ευκαιρία εδώ να εφαρμοστούν (διδάγματα από την έρευνα του Mattson) σε εστιατόρια, επειδή ορισμένοι από τους (τους χρήστες του AOM) θεώρησαν ότι έπρεπε να παραιτηθούν από την εμπειρία του εστιατορίου επειδή δεν είχαν τίποτα να φάνε λαμβάνοντας υπόψη και τις ανάγκες τους για μικρότερες μερίδες», υπογράμμισε ο Hagan.