Ο επιστημονικός λόγος έρχεται σε έντονη αντίθεση με τις διαδικτυακές συζητήσεις για τα φυτικά έλαια στο Twitter.
Η παγκόσμια παραγωγή και κατανάλωση φυτικών ελαίων έχουν πυροδοτήσει ευρείες συζητήσεις ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Και όχι άδικα, γιατί αποτελούν σημαντική πηγή φθηνής διατροφικής ενέργειας και βασικό μέρος της υγιεινής διατροφής, μπορούν να βρεθούν σε περισσότερο από το 50% των συσκευασμένων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ, ενώ η παγκόσμια ζήτησή τους έχει αυξηθεί κατακόρυφα από το 1960. Παρά τη σημαντική σχέση μεταξύ του δημόσιου διαλόγου και των κοινωνικών δικτύων, η βιβλιογραφία για τα φυτικά έλαια και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι σχετικά μικρή. Αυτό το θέμα ήρθε να λύσει μελέτη που δημοσιεύτηκε στο communication earth & environment, στην οποία αναλύθηκαν πάνω από 20 εκατομμύρια tweets σε 102 γλώσσες που δημοσιεύθηκαν μεταξύ Μαρτίου 2006 και Δεκεμβρίου 2021, που σχετίζονται με φυτικά έλαια, προκειμένου να διερευνηθούν οι βασικοί παράγοντες που διαμορφώνουν την κοινή γνώμη.Η έρευνα αυτή ρίχνει φως στη δύναμη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη διαμόρφωση της αντίληψης του κοινού, παρέχοντας πληροφορίες για στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης.
Τα λάδια καρύδας, ελιάς και φοινικέλαιου κυριαρχούν στη συζήτηση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, γεγονός που δεν αντιστοιχεί στην παγκόσμια παραγωγή τους. Οι συζητήσεις για την ελιά και το φοινικέλαιο συσχετίζονται αξιοσημείωτα με την ανάπτυξη του Twitter (τώρα X), ενώ η καρύδα παρουσιάζει πιο σποραδικές αναφορές. Πολλοί χαρακτήρισαν το λάδι καρύδας ως «υπερτροφή», καθώς πολλά μέσα ενημέρωσης επιβεβαίωσαν ότι θα μπορούσε να βοηθήσει στην απώλεια βάρους, μαζί με πολλά οφέλη για την υγεία. Οι συζητήσεις για τα λάδια καρύδας και ελαιόλαδου επικεντρώνονται κυρίως στην υγεία, την ομορφιά και τα τρόφιμα, ενώ το φοινικέλαιο εφιστά την προσοχή σε πιεστικές περιβαλλοντικές ανησυχίες. Τα συναισθήματα που σχετίζονται με τα δύο πρώτα έλαια τείνουν να είναι θετικά, ενώ τα tweets που σχετίζονται με το φοινικέλαιο είναι ως επί το πλείστον αρνητικά. Η «ιικότητα» δηλαδή αναρτήσεις που διαδίδονται μέσω των κοινωνικών δικτύων ως χιονοστιβάδα, σχετίζεται με περιβαλλοντικά ζητήματα και αρνητικές συνειρμούς. Στο πλαίσιο των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης, αυτή η μελέτη υπογραμμίζει την πολύπλευρη φύση της συζήτησης για τα φυτικά έλαια και την αποσύνδεσή της από τις επιστημονικές συζητήσεις.
Συνοπτικά, τα ευρήματα της μελέτης υποδηλώνουν ότι ο επιστημονικός λόγος έρχεται σε έντονη αντίθεση με τις διαδικτυακές συζητήσεις στο Twitter, με διαφορετικά έλαια να συνδέονται με διαφορετικά θέματα και συναισθήματα. Τα περισσότερα έλαια περνούν απαρατήρητα στη συνολική συζήτηση, ενώ άλλα συνδέονται μόνο με θέματα υγείας ή διατροφής. Μόνο το φοινικέλαιο συζητείται από την άποψη της βιωσιμότητας και οι συζητήσεις τείνουν να είναι ως επί το πλείστον αρνητικές, παρόλο που και η καλλιέργεια άλλων ελαίων μπορεί επίσης να έχει σημαντικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη διαβάστε ΕΔΩ.