Μελέτη αναδεικνύει τις πεποιθήσεις των καταναλωτών για τα “λειτουργικά” τρόφιμα.
Mε δεδομένες τις παγκόσμιες προκλήσεις για την υγεία που σχετίζονται με τη διατροφή, τα “λειτουργικά τρόφιμα” αναδεικνύονται ως μια πολλά υποσχόμενη οδός για την αντιμετώπιση αυτών των ζητημάτων, παρέχοντας οφέλη για τη διατροφή και την υγεία.
Οι ασθένειες που σχετίζονται με τη διατροφή συνιστούν σημαντική απειλή για την πρόληψη και τον έλεγχο των χρόνιων ασθενειών, καθώς αποτελούν το 70% της παγκόσμιας θνησιμότητας ετησίως, η οποία αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην ανθυγιεινή και ανεπαρκή κατανάλωση τροφίμων
Η προθυμία πληρωμής (WTP) και οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα γαλακτοκομικά προϊόντα (γάλα, γιαούρτι, βούτυρο και τυρί) έχουν προσελκύσει την προσοχή των ερευνητών. Ως εκ τούτου, αρκετές μελέτες έχουν επικεντρωθεί στο ζήτημα του μέτρου της WTP για αυτά τα διαφορετικά προϊόντα.
Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Food Quality and Preference χρησιμοποίησε ένα πείραμα διακριτής επιλογής (DCE) για να διερευνήσει την επίδραση των προτιμήσεων κινδύνου στις προτιμήσεις και τη προθυμία πληρωμής των καταναλωτών για τα “λειτουργικά” τρόφιμα, εστιάζοντας σε τέσσερα χαρακτηριστικά των γαλακτοκομικών προϊόντων: προέλευση, βιολογική ετικέτα, λειτουργικότητα και τιμή.
Με την ανάδειξη των προβλημάτων υγείας που σχετίζονται με τη διατροφή παγκοσμίως, τα “λειτουργικά” τρόφιμα υποτίθεται ότι αποτελούν έναν αποτελεσματικό τρόπο αντιμετώπισης αυτής της πρόκλησης με την επίτευξη των διατροφικών και υγειονομικών πλεονεκτημάτων τους. Ωστόσο, δεν είναι σαφές αν οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για τρόφιμα υψηλής διατροφικής αξίας αυτού του είδους.
Άλλος στόχος της μελέτης ήταν να κατανοηθούν οι φυσιολογικοί μηχανισμοί που διέπουν αυτή την επίδραση μέσω ενός εργαστηριακού πειράματος με τη χρήση τεχνολογίας παρακολούθησης των ματιών.
Τα ευρήματα της μελέτης
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν διάφορες προτιμήσεις και προθυμίες πληρωμής για διάφορα χαρακτηριστικά του γάλακτος, αλλά είναι απρόθυμοι να πληρώσουν για “λειτουργικό” γάλα. Πρέπει να τονιστεί όμως πως σε σύγκριση με τους καταναλωτές με προτιμήσεις χαμηλού κινδύνου (οικονομικά, γευστικά κριτίρια), οι καταναλωτές με προτιμήσεις υψηλού κινδύνου, όπως οι χρόνια ασθενείς, είναι πιο πρόθυμοι να αγοράσουν “λειτουργικό” γάλα.
Τα στοιχεία από τα πειράματα παρακολούθησης των ματιών δείχνουν ότι η οπτική προσοχή στα εξεταζόμενα χαρακτηριστικά συσχετίζεται θετικά με την καταναλωτική τους προτίμηση.
Οι καταναλωτές με προτιμήσεις υψηλού κινδύνου τείνουν να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή στο “λειτουργικό” χαρακτηριστικό και επομένως έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να αγοράσουν το αντίστοιχο γάλα.
Η μελέτη αυτή υποδηλώνει ότι οι προτιμήσεις κινδύνου των καταναλωτών θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά την προώθηση των καταναλωτών για την αγορά λειτουργικών τροφίμων, καθώς διαφορετικοί καταναλωτές έχουν σημαντικά διαφορετικές προτιμήσεις.