Πίεση στις εταιρείες για αλλαγές πριν από τους νέους κανονισμούς.
Με αυστηρότερους περιορισμούς να έρχονται το 2025, η Action on Salt and Sugar, (AoS), ένας μη κερδοσκοπικός οργανισμός που εργάζεται για τη βελτίωση της υγείας του πληθυσμού και του διατροφικού περιβάλλοντος μέσω της διατροφικής έρευνας για τα τρόφιμα και τα ποτά, καλεί τις εταιρείες τροφίμων να αναλάβουν την ευθύνη και να βελτιώσουν το διατροφικό προφίλ των προϊόντων τους.
Ο οργανισμός κρούει τον κώδωνα του κινδύνου ενόψει των επερχόμενων διαφημιστικών περιορισμών της βρετανικής κυβέρνησης, οι οποίοι θα τεθούν σε ισχύ τον Οκτώβριο.
Σύμφωνα με νέα ανάλυση, η συντριπτική πλειονότητα των σνακ (συμπεριλαμβανομένων των πατατακίων, των ξηρών καρπών και του ποπ κορν) περιέχουν υπερβολικές ποσότητες αλατιού και ζάχαρης, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία.

Από τα 1.200 προϊόντα που εξετάστηκαν, το 77% των πατατακίων, το 56% των ξηρών καρπών και το 88% των προϊόντων ποπ κορν κατατάσσονται στην κατηγορία των «λιγότερο υγιεινών» σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της κυβέρνησης. Αυτό σημαίνει ότι πολλά από αυτά τα προϊόντα θα υπόκεινται σε περιορισμούς στη διαφήμιση στην τηλεόραση και στο διαδίκτυο πριν από τις 9 το βράδυ, από τον Οκτώβριο του 2025.
Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η περίπτωση του ποπ κορν, που συχνά προβάλλεται ως μια πιο υγιεινή εναλλακτική. Ωστόσο, το 27% των προϊόντων έτοιμου προς κατανάλωση ποπ κορν ξεπερνά τους εθελοντικούς μέγιστους στόχους αλατιού που έχει θέσει η κυβέρνηση, ενώ πάνω από το ένα τρίτο των προϊόντων περιέχει περισσότερο αλάτι από ένα πακέτο πατατάκια με γεύση τυρί και κρεμμύδι. Παράλληλα, το 42% των ποπ κορν της έρευνας θα έπαιρνε κόκκινη προειδοποιητική ετικέτα για την υψηλή περιεκτικότητα σε σάκχαρα.
Τα πατατάκια παραμένουν επίσης πηγή υπερβολικής πρόσληψης αλατιού, με ένα στα τρία προϊόντα να φέρει σήμανση υψηλού κινδύνου (κόκκινη ετικέτα) στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας. Όσο για τους ξηρούς καρπούς, αν και οι απλές εκδοχές τους έχουν φυσικά χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, πολλές αρωματισμένες ποικιλίες ξεπερνούν τα υγιεινά όρια, με σχεδόν έναν στους τέσσερις να υπερβαίνει τους στόχους αλατιού.
Παρόλο που πολλά σνακ έχουν υπερβολικές ποσότητες αλατιού και ζάχαρης, η έρευνα έδειξε ότι υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις στη σύνθεση των προϊόντων, αποδεικνύοντας ότι η υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι είναι συχνά περιττή και μπορεί να μειωθεί. Ενδεικτικά, μόνο οκτώ εταιρείες έχουν επιτύχει πλήρως τους στόχους αλατιού που έχουν τεθεί για αυτά τα προϊόντα, ενώ άλλες τέσσερις πλησιάζουν τη συμμόρφωση σε ποσοστό 95% και άνω.
Αντίθετα, εννέα εταιρείες απέτυχαν να προσαρμόσουν τουλάχιστον το 50% των προϊόντων τους στους στόχους αλατιού, παρά το γεγονός ότι είχαν στη διάθεσή τους τέσσερα χρόνια για να συμμορφωθούν.
Η υπερβολική κατανάλωση αλατιού συνδέεται άμεσα με την αυξημένη αρτηριακή πίεση, έναν από τους βασικούς παράγοντες κινδύνου για εγκεφαλικά επεισόδια και καρδιακές παθήσεις. Οι ειδικοί της Action on Salt and Sugar τονίζουν ότι οι εταιρείες που συνεχίζουν να παράγουν αλμυρά και ανθυγιεινά σνακ πρέπει να λογοδοτήσουν για τη συμβολή τους σε αυτό που χαρακτηρίζουν ως «κρυφή κρίση αλατιού» στο Ηνωμένο Βασίλειο.