Μια νέα επιστημονική ανάλυση αποκαλύπτει τα τρόφιμα που αυξάνουν τον κίνδυνο πέτρας στη χολή και αυτά που μειώνουν τις πιθανότητες
Νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό International Journal of Preventive Medicine, εξετάζει τη σχέση ανάμεσα στη συνολική και επιμέρους κατανάλωση πρωτεΐνης και την εμφάνιση πέτρας στη χολή γνωστή ως χολολιθίαση, αναλύοντας τα δεδομένα 189 ασθενών με διαγνωσμένη νόσο της χοληδόχου κύστης και 342 υγιών ατόμων. Η έρευνα, κατέγραψε συστηματικά τις διατροφικές συνήθειες μέσω ερωτηματολογίου 168 τροφίμων, εστιάζοντας σε τέσσερις κατηγορίες πρωτεΐνης: συνολική, φυτική, ζωική και γαλακτοκομική. Οι ερευνητές υπολόγισαν τις ημερήσιες προσλήψεις και συνέκριναν τις τριάδες πρόσληψης (tertiles) ώστε να αποτιμήσουν πώς διαφοροποιείται ο κίνδυνος εμφάνισης χολολίθων.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Κρέμες νυκτός: Οι πολύ γνωστές μάρκες που κρύβουν σοβαρούς κινδύνους για την επιδερμίδα – Εργαστηριακό τεστ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένο βρεφικό γάλα: Στο φως τα «έγγραφα της ντροπής» για την κακή λειτουργία της ByHeart – Φόβοι για διεθνή διασπορά του κινδύνου
Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι όσοι κατανάλωναν μικρότερες ποσότητες συνολικής πρωτεΐνης εμφάνιζαν συχνότερα χολολιθίαση. Οι συμμετέχοντες στη μελέτη που βρίσκονταν στο μεσαίο επίπεδο πρόσληψης παρουσίασαν σημαντικά χαμηλότερες πιθανότητες νόσου σε σχέση με όσους έτρωγαν τις μικρότερες ποσότητες, ενώ το υψηλότερο επίπεδο πρόσληψης σχετίστηκε επίσης με μειωμένο κίνδυνο, αλλά σε μικρότερο βαθμό. Η συσχέτιση ενισχύθηκε μετά την προσαρμογή για παράγοντες όπως ηλικία, φύλο, ενεργειακή πρόσληψη, δείκτης μάζας σώματος, φυσική δραστηριότητα, κάπνισμα και κατανάλωση αλκοόλ, επιβεβαιώνοντας τη σταθερότητα των ευρημάτων.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελλάδα: Τσιπούρα 2,5 κιλών έστειλε άνδρα στο νοσοκομείο ΥΓΕΙΑ με περιτονίτιδα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δημοφιλή δημητριακά πρωινού ανακαλούνται από μεγάλες αλυσίδες, λόγω καρκινογόνου και νεφροτοξικής ουσίας
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η γαλακτοκομική πρωτεΐνη, η οποία παρουσίασε καμπύλη τύπου U στη συσχέτιση με τον κίνδυνο χολολιθίασης. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η μέτρια κατανάλωση γαλακτοκομικής πρωτεΐνης συνδέθηκε με χαμηλότερη πιθανότητα εμφάνισης χολολίθων, ενώ οι υψηλές προσλήψεις εμφάνισαν τάση προς αύξηση του κινδύνου. Η τάση αυτή παρέμεινε παρούσα σε όλα τα στατιστικά μοντέλα, υποδηλώνοντας σταθερό μοτίβο ως προς την επίδραση της συγκεκριμένης κατηγορίας τροφών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελλάδα: Οι καταναλωτές μπερδεύονται με τις ημερομηνίες λήξης των τροφίμων και τα πετάνε! – Αποκαλυπτική μελέτη του ΔΠΘ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 5 λόγοι για τους οποίους εξακολουθείτε να πεινάτε μετά το φαγητό και τι μπορείτε να κάνετε για να νιώθετε χορτάτοι
Η φυτική πρωτεΐνη προέκυψε ξεκάθαρα συσχετισμένη με μειωμένα ποσοστά νόσου. Όσο αυξανόταν η πρόσληψη πρωτεΐνης από φυτικές πηγές –δημητριακά, όσπρια και ξηρούς καρπούς– τόσο μειωνόταν ο αριθμός των περιστατικών. Τα αποτελέσματα των αναλύσεων, τόσο ακατέργαστων όσο και προσαρμοσμένων για συγχυτικούς παράγοντες, κατέγραψαν στατιστικά σημαντική μείωση στις πιθανότητες χολολιθίασης για τις δύο υψηλότερες κατηγορίες πρόσληψης.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σκόρος στα ρούχα: Πώς να τον εξαφανίσετε μια για πάντα
Αντίθετα, η ζωική πρωτεΐνη συνδέθηκε με αυξημένο κίνδυνο νόσου. Οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες ζωικής πρωτεΐνης παρουσίασαν υψηλότερα ποσοστά χολολιθίασης, και η συσχέτιση έγινε ισχυρότερη όταν τα αποτελέσματα προσαρμόστηκαν για βασικούς παράγοντες τρόπου ζωής και υγείας. Η τάση αυτή παρέμεινε σταθερή, με την υψηλή πρόσληψη να συνδέεται με τις μεγαλύτερες πιθανότητες παρουσίας της νόσου.
Στον πληθυσμό της μελέτης, οι ασθενείς με χολολιθίαση εμφάνισαν συνολικά μικρότερη κατανάλωση πρωτεΐνης, ενώ οι άνδρες, οι καπνιστές και οι άνθρωποι που καταναλώνουν αλκοόλ έτειναν να βρίσκονται στις κατηγορίες υψηλότερης πρόσληψης. Το μέσο ημερήσιο ενεργειακό φορτίο διαμορφώθηκε στις 2.364 θερμίδες, ενώ ο μέσος δείκτης μάζας σώματος υπολογίστηκε στο 26,96 kg/m². Η ταξινόμηση των συμμετεχόντων στις τριάδες πρόσληψης επέτρεψε την καταγραφή σαφών διαφορών ανάμεσα στις ομάδες, αποτυπώνοντας με ακρίβεια την κατανομή της πρωτεΐνης στην καθημερινή διατροφή και την αντίστοιχη σχέση της με την εμφάνιση χολολίθων.
τα ευρήματα της μελέτης συνοπτικά είναι πως, πρόσληψη πρωτεϊνών από τη διατροφή, ιδιαίτερα η φυτική πρωτεΐνη, μπορεί να προστατεύει από τη χολολιθίαση, ενώ η ζωική πρωτεΐνη μπορεί να αποτελεί προδιαθεσικό παράγοντα. Η πρωτεΐνη των γαλακτοκομικών προϊόντων προστατεύει από σχηματισμό πέτρας στη χολή όταν καταναλώνεται με μέτρο, αλλά η υψηλότερη πρόσληψη μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο.