ΑρχικήΝέαΥγείαΤο μπαχαρικό που βοηθά στην πρόληψη του καρκίνου παχέος εντέρου - Νέα...

Το μπαχαρικό που βοηθά στην πρόληψη του καρκίνου παχέος εντέρου – Νέα μελέτη στο Cancer Letters

4 λεπτά ανάγνωσης

Νέα μελέτη αποκαλύπτει πως το ευρέως γνωστό μπαχαρικό μπορεί να στοχεύσει τα βλαστοκύτταρα του καρκίνου του παχέος εντέρου

Σε μια φιλόδοξη μελέτη που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Cancer Letters, ερευνητές διερεύνησαν τη δυνατότητα της κουρκουμίνης, της φυσικής δραστικής ουσίας του κουρκουμά, να επιδρά σε πρώιμα στάδια του καρκίνου του παχέος εντέρου. Τα αποτελέσματα υποδεικνύουν ότι η ουσία αυτή, σε φυσιολογικά εφικτές δόσεις, μπορεί να επαναπρογραμματίσει τα καρκινικά βλαστοκύτταρα και να αναστείλει την εξέλιξη των αδενωμάτων σε κακοήθεια. Ο καρκίνος του παχέος εντέρου αποτελεί τη δεύτερη πιο θανατηφόρα μορφή καρκίνου στις ΗΠΑ, με αυξανόμενη επίπτωση στους ενήλικες κάτω των 50 ετών. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι όγκοι ξεκινούν από καλοήθη αδενώματα και εξελίσσονται σταδιακά, υπάρχει σημαντικό περιθώριο πρόληψης. Αν και η καθημερινή λήψη ασπιρίνης έχει φανεί ότι μειώνει τον κίνδυνο, οι παρενέργειες, όπως η αιμορραγία, περιορίζουν τη χρήση της σε ευρεία κλίμακα.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλείται δημοφιλές ποτό – Πιθανότητα έκρηξης από υπερπίεση στο κουτί!

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ |Πρόστιμα 8.000€ σε μία ημέρα σε εστιατόρια στη Χαλκιδική για παραπλανητική παρουσίαση κατεψυγμένων προϊόντων

- Advertisement -

Η ερευνητική ομάδα ανέλυσε ιστούς από 66 ασθενείς με αδενώματα και καρκινώματα του παχέος εντέρου, απομονώνοντας καρκινικά βλαστοκύτταρα και αξιολογώντας τις επιδράσεις της κουρκουμίνης σε διάφορες συγκεντρώσεις. Τα κύτταρα αναπτύχθηκαν σε τρισδιάστατα σφαιροειδή για τέσσερις εβδομάδες, προσομοιώνοντας χρόνια πρόσληψη από το στόμα. Παράλληλα, η αποτελεσματικότητα της κουρκουμίνης δοκιμάστηκε και σε πειραματικά ποντίκια, τα οποία εμφύτευσαν με ανθρώπινα καρκινικά κύτταρα. Τα ζώα που έλαβαν φυτοσωμική δίαιτα με 0,2% κουρκουμίνη εμφάνισαν καθυστερημένη ανάπτυξη όγκου και αυξημένη επιβίωση, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου. Στον πυρήνα της μελέτης βρίσκεται η πρωτεΐνη NANOG, βασικός ρυθμιστής της αυτοανανέωσης των καρκινικών βλαστοκυττάρων. Οι ερευνητές έδειξαν ότι η κουρκουμίνη δεσμεύεται άμεσα στον NANOG και παρεμβαίνει στην ικανότητά του να αλληλεπιδρά με το DNA, χωρίς να προκαλεί αποδόμηση της πρωτεΐνης. Η χαμηλή δόση κουρκουμίνης περιόρισε τη δράση του NANOG και μείωσε σημαντικά τη δραστηριότητα γονιδίων που σχετίζονται με πολλαπλασιασμό, όπως το BMI1.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα «καταπίνουμε» σαν καραμέλα, αγνοώντας ότι αυξάνουν τον κίνδυνο επικίνδυνης πάθησης

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα «καθαρά» εργαλεία και οι συσκευές που μολύνουν την κουζίνα σου

Εγγραφείτε και εσείς στα FEA 2025 και ελάτε να γράψουμε ΜΑΖΙ μια ιστορία, που αξίζει να ειπωθεί!

Σε ανθρώπινα δείγματα, οι συγκεντρώσεις 0,1-5 μM κουρκουμίνης οδήγησαν σε έως και 95% μείωση των σφαιριδίων σε ανταποκρινόμενους ασθενείς, καθώς και σε δραματική εξάντληση κυττάρων με υψηλή δραστηριότητα ALDH, ανεξαρτήτως γενετικού υποτύπου (π.χ. KRAS, BRAF). Εξίσου σημαντικό είναι ότι η κουρκουμίνη δεν επηρέασε τα φυσιολογικά εντερικά βλαστοκύτταρα, αποδεικνύοντας επιλεκτική δράση. Σε γενετικά τροποποιημένα ποντίκια με προδιάθεση για όγκους, η ουσία περιόρισε αποτελεσματικά τους πληθυσμούς προ-καρκινικών κυττάρων χωρίς να διαταράξει τη φυσιολογική αναγέννηση του εντέρου.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ερευνητές ανακοινώνουν -επίσημα- το τρόφιμο που προκαλεί εφιάλτες και διαταραχές ύπνου

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ο Ρόλος της Βιταμίνης D στη φλεγμονώδη νόσο του εντέρου

Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η χαμηλή, τακτική δόση κουρκουμίνης μπορεί να επαναπρογραμματίσει τα καρκινικά βλαστοκύτταρα από κατάσταση αυτοανανέωσης σε διαφοροποίηση, εμποδίζοντας έτσι την εξέλιξη πρώιμων αδενωμάτων σε καρκίνο. Η ουσία φαίνεται να λειτουργεί ως στοχευμένος αναστολέας του NANOG, προσφέροντας έναν νέο βιολογικό μηχανισμό πρόληψης. Αν και τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά, οι επιστήμονες επισημαίνουν την ανάγκη για κλινικές δοκιμές σε ομάδες υψηλού κινδύνου, προκειμένου να επιβεβαιωθεί η αποτελεσματικότητα και να καθοριστεί η ιδανική δοσολογία.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Σπάνιο περιστατικό ανάκλησης γάλακτος εταιρείας κολοσσού – Ανησυχία για τοξικότητα και πιθανές επιπτώσεις σε ήπαρ και νεφρούς

Οι καταναλωτές που έχουν αγοράσει το συγκεκριμένο προϊόν κλήθηκαν να μην το καταναλώσουν, να μην το χρησιμοποιήσουν στη μαγειρική και να μην το προσφέρουν σε μέλη της οικογένειάς τους

Αποτίμηση της Κομισιόν για την εφαρμογή της κουλτούρας ασφάλειας τροφίμων – Τι αλλάζει για τις ελληνικές επιχειρήσεις

Η Κομισιόν αξιολόγησε για πρώτη φορά την εφαρμογή των ελέγχων Food Safety Culture στην ΕΕ, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις να καλούνται να τεκμηριώνουν τη συμμόρφωσή τους με τις απαιτήσεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/382

Και η Ελλάδα στη λίστα διανομής λιναρόσπορου με υδροκυάνιο – Συναγερμός στην Ευρώπη (φωτογραφία)

Υψηλές συγκεντρώσεις υδροκυανικού οξέος σε λιναρόσπορο ενεργοποίησαν το ευρωπαϊκό σύστημα RASFF, με το προϊόν να έχει διανεμηθεί και στην ελληνική αγορά