ΑρχικήΝέαΥγείαΤρεις βιταμίνες του συμπλέγματος Β που τρώμε καθημερινά χωρίς να το ξέρουμε...

Τρεις βιταμίνες του συμπλέγματος Β που τρώμε καθημερινά χωρίς να το ξέρουμε συνδέονται με σημαντικά χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού

4 λεπτά ανάγνωσης

Νέα μελέτη σε δεδομένα από πάνω από 220.000 ενήλικες

Το εγκεφαλικό επεισόδιο παραμένει η τρίτη αιτία θανάτου παγκοσμίως και, δεδομένου ότι οι θεραπευτικές επιλογές είναι χρονικά περιορισμένες και συχνά δαπανηρές, η πρόληψη είναι η πιο αποτελεσματική στρατηγική για τη μείωση του κινδύνου. Μεταξύ των παραγόντων που επηρεάζουν τον κίνδυνο, η διατροφή έχει αρχίσει να μελετάται όλο και πιο αναλυτικά, και συγκεκριμένα ο ρόλος μεμονωμένων μικροθρεπτικών συστατικών. Νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Preventive Cardiology εξέτασε συγκεκριμένα τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β και βρήκε ότι τρεις από αυτές, η θειαμίνη (Β1), η ριβοφλαβίνη (Β2) και η νιασίνη (Β3), παρουσιάζουν τη σταθερότερη σύνδεση με χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού.

- Advertisement -

Για να διασφαλιστεί η αξιοπιστία των ευρημάτων, οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από δύο μεγάλες αμερικανικές μελέτες πληθυσμού. Η πρώτη είναι το Women’s Health Initiative (WHI), η μεγαλύτερη μελέτη πρόληψης για γυναίκες που έχει πραγματοποιηθεί, με πάνω από 160.000 γυναίκες σε εμμηνόπαυση. Για την τρέχουσα ανάλυση χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα από περίπου 120.000 συμμετέχουσες, οι οποίες είχαν συμπληρώσει αναλυτικά ερωτηματολόγια διατροφικής συχνότητας που επέτρεπαν την εκτίμηση της μακροχρόνιας πρόσληψης βιταμινών Β από τροφή και συμπληρώματα. Η δεύτερη μελέτη είναι το All of Us Research Program των Εθνικών Ινστιτούτων Υγείας των ΗΠΑ, ένα πρόγραμμα που συγκεντρώνει δεδομένα από πάνω από 600.000 ενήλικες και στοχεύει στη δημιουργία μιας διαφορετικής και αντιπροσωπευτικής βάσης δεδομένων υγείας. Σε αυτήν, οι ερευνητές ανέλυσαν δεδομένα από σχεδόν 100.000 συμμετέχοντες που είχαν τουλάχιστον μία καταγεγραμμένη εξέταση αίματος για βιταμίνες Β, επιτρέποντας έτσι την αξιολόγηση των κυκλοφορούντων επιπέδων.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Χρόνια πολλά – χωρίς καούρα: Συμβουλές για πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το μεγάλο γεύμα της Κυριακής του Πάσχα

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι αφήνουν πίσω τους τα γλυκαντικά: Νέα έρευνα δείχνει επιδράσεις που περνούν από γενιά σε γενιά

Ο συνδυασμός διατροφικών δεδομένων και μετρήσεων αίματος ενισχύει σημαντικά τη βαρύτητα των ευρημάτων. Οι συμμετέχοντες με υψηλότερη πρόσληψη θειαμίνης, ριβοφλαβίνης και νιασίνης παρουσίασαν χαμηλότερο κίνδυνο εγκεφαλικού, και αυτή η σύνδεση παρέμεινε ισχυρή ακόμα και αφού οι ερευνητές διόρθωσαν στατιστικά για άλλες υγιεινές συνήθειες, όπως η χρήση συμπληρωμάτων, η ποιότητα της διατροφής και η συχνότητα επισκέψεων σε γιατρό. Πιο αδύναμη αλλά επίσης παρούσα ήταν η σύνδεση για τις βιταμίνες Β6 (πυριδοξίνη) και Β9 (φολικό οξύ), συνεπής με προηγούμενες έρευνες που έχουν εξετάσει τον ρόλο του φολικού οξέος στην καρδιαγγειακή υγεία.

- Advertisement -

Από ποια τρόφιμα τις παίρνουμε και τι πρέπει να ξέρουμε

Οι τρεις βιταμίνες που αναδείχθηκαν στη μελέτη βρίσκονται σε εύκολα προσβάσιμα και συνηθισμένα τρόφιμα. Η θειαμίνη (Β1) υπάρχει σε δημητριακά ολικής αλέσεως όπως το καστανό ρύζι, στο χοιρινό, στα πουλερικά, στα σόγια, στους ξηρούς καρπούς, στα μπιζέλια και στα αποξηραμένα όσπρια. Η ριβοφλαβίνη (Β2) βρίσκεται στα αυγά, στα γαλακτοκομικά όπως το γάλα και το γιαούρτι, καθώς και σε εμπλουτισμένα δημητριακά. Η νιασίνη (Β3) υπάρχει στα πουλερικά, στα ψάρια, στα φιστίκια, στα όσπρια, στα δημητριακά ολικής αλέσεως και στους σπόρους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελεγκτές τροφίμων εξέτασαν 558 δείγματα για διοξίνες και PCB και βρήκαν υπερβάσεις σε αυγά κοτόπουλου, αγριόχοιρο και μοσχαράκι

Η μελέτη έχει σημαντικούς περιορισμούς που αξίζει να αναφερθούν. Πρόκειται για παρατηρητική ανάλυση, που σημαίνει ότι μπορεί να εντοπίσει συσχετίσεις αλλά δεν αποδεικνύει αιτιακή σχέση. Δεν είναι δυνατόν να συναχθεί με βεβαιότητα ότι η κατανάλωση βιταμινών Β μειώνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού, παρά μόνο ότι υψηλότερα επίπεδά τους συνδέονται με χαμηλότερο κίνδυνο. Οι ερευνητές συστήνουν περαιτέρω παρεμβατικές μελέτες για την κατανόηση της αιτιακής σχέσης. Παράλληλα, τα συμπληρώματα δεν αντικαθιστούν μια ισορροπημένη διατροφή και η λήψη τους πρέπει να αποφασίζεται σε συνεννόηση με γιατρό.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Και στην Ελλάδα ανακλήθηκε με απόφαση ΕΟΦ συμπλήρωμα διατροφής (φωτογραφία)

Το προϊόν αποτέλεσε αντικείμενο ευρωπαϊκής ειδοποίησης RASFF και αποσύρθηκε από αγορές πολλών χωρών

Πατατάκια στο σινεμά: Όταν η Μαίρη ζήτησε πατατάκια ο Τάσος της εξήγησε για τους κινδύνους από το ακρυλαμίδιο

Μια βραδιά στο σινεμά γίνεται μάθημα ασφάλειας τροφίμων, για την ουσία που σχηματίζεται στα πατατάκια και έχει χαρακτηριστεί πιθανώς καρκινογόνος