Τι έδειξε νέα διεθνής μελέτη
Νέα διεθνής μελέτη δείχνει ότι τα βιομηχανικά επεξεργασμένα τρόφιμα επηρεάζουν τον μεταβολισμό και την ποιότητα του σπέρματος ακόμη και χωρίς υπερβολική κατανάλωσηΤα τελευταία πενήντα χρόνια, τα ποσοστά παχυσαρκίας και διαβήτη τύπου 2 έχουν αυξηθεί κατακόρυφα, ενώ παράλληλα η ποιότητα του σπέρματος έχει μειωθεί σημαντικά. Μια πιθανή αιτία βρίσκεται στη μεγάλη διάδοση των υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων, τα οποία συνδέονται όλο και περισσότερο με σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία. Επιστήμονες εξετάζουν αν η βλαπτικότητα οφείλεται στα ίδια τα βιομηχανικά συστατικά, στη διαδικασία επεξεργασίας ή στον τρόπο που αυτά τα τρόφιμα ωθούν τους ανθρώπους να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μεγάλο σουπερμάρκετ πουλάει χαλασμένο κρέας και αλλάζει τις ημερομηνίες λήξης – Δεκάδες χιλιάδες ευρώ πρόστιμο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελληνικά ροδάκινα με απαγορευμένο φυτοφάρμακο σε υψηλή συγκέντρωση – Τα εντόπισε η Ρουμανία και μας “κάρφωσε” στην ΕΕ
Μια διεθνής ερευνητική ομάδα πραγματοποίησε κλινική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cell Metabolism και έδειξε ότι οι άνθρωποι αυξάνουν περισσότερο το βάρος τους όταν ακολουθούν διατροφή βασισμένη σε υπερ-επεξεργασμένα προϊόντα σε σύγκριση με μια ελάχιστα επεξεργασμένη διατροφή, ακόμη και αν λαμβάνουν τον ίδιο αριθμό θερμίδων. Η μελέτη αποκάλυψε επίσης ότι η κατανάλωση υπερ-επεξεργασμένων τροφίμων συνοδεύεται από αυξημένα επίπεδα χημικών ρύπων που επηρεάζουν την αναπαραγωγική υγεία.
Η Jessica Preston, κύρια συγγραφέας της έρευνας και διδάκτορας στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, τόνισε ότι τα ευρήματα αποδεικνύουν την επιβλαβή φύση αυτών των τροφίμων ακόμη και σε φυσιολογικές ποσότητες. Όπως ανέφερε, δεν είναι η υπερβολική κατανάλωση αλλά ο ίδιος ο τρόπος επεξεργασίας που τα καθιστά επικίνδυνα για τον οργανισμό.
Για να αποκτηθούν αξιόπιστα δεδομένα, οι ερευνητές προσέλαβαν 43 άνδρες ηλικίας 20 έως 35 ετών, οι οποίοι ακολούθησαν για τρεις εβδομάδες διατροφή βασισμένη σε υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα και για άλλες τρεις εβδομάδες μια μη επεξεργασμένη διατροφή. Μεσολάβησε διάστημα τριών μηνών ώστε να απομακρυνθούν οι προηγούμενες επιδράσεις. Και στις δύο περιπτώσεις, οι συμμετέχοντες έλαβαν ίδια ποσότητα θερμίδων, πρωτεϊνών, υδατανθράκων και λιπών. Το αποτέλεσμα ήταν σαφές, καθώς οι άνδρες απέκτησαν περίπου ένα κιλό περισσότερη λιπώδη μάζα με την υπερ-επεξεργασμένη διατροφή, ανεξάρτητα από το αν ακολουθούσαν πρόγραμμα συντήρησης ή επιπλέον θερμίδων. Παράλληλα, καταγράφηκαν αρνητικές μεταβολές σε δείκτες καρδιαγγειακής υγείας.
Η ανησυχία έγινε μεγαλύτερη όταν οι ερευνητές εντόπισαν αυξημένα επίπεδα της φθαλικής ένωσης cxMINP, μιας ουσίας που χρησιμοποιείται σε πλαστικά και λειτουργεί ως ενδοκρινικός διαταράκτης, στους άνδρες που ακολούθησαν την υπερ-επεξεργασμένη διατροφή. Οι ίδιοι συμμετέχοντες εμφάνισαν μείωση στα επίπεδα τεστοστερόνης και άλλων ορμονών απαραίτητων για την παραγωγή σπέρματος.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα αυγά “ξαναχτύπησαν”: Σχεδόν 100 δηλητηριάσεις από μολυσμένα αυγά – 18 άνθρωποι νοσηλεύονται
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανεπιθύμητα σπυράκια: Τα νέα επιθέματα που προσφέρουν αποτελεσματική θεραπεία
Ο καθηγητής Romain Barrès, επικεφαλής της μελέτης στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και στο Πανεπιστήμιο Côte d’Azur, υπογράμμισε ότι ακόμη και σε υγιείς νεαρούς άνδρες οι υπερ-επεξεργασμένες τροφές μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές μεταβολικές και αναπαραγωγικές διαταραχές. Όπως σημείωσε, οι μακροπρόθεσμες συνέπειες είναι ιδιαίτερα ανησυχητικές και ενισχύουν την ανάγκη αναθεώρησης των διεθνών διατροφικών οδηγιών με στόχο την προστασία από χρόνιες παθήσεις.

