Επιβεβαιώνεται για άλλη μία φορά ότι τα προϊόντα χωρίς γλουτένη δεν είναι για όλους
Ένας αυξανόμενος αριθμός φαινομενικά υγιών ατόμων υιοθετεί έναν τρόπο ζωής χωρίς γλουτένη, χωρίς υποκείμενες ιατρικές ενδείξεις, αν και τα στοιχεία για τα οφέλη για την υγεία σε αυτά τα άτομα παραμένουν ασαφή. Παρόλο που έχει ήδη αποδειχθεί ότι μια δίαιτα χαμηλή σε γλουτένη ή χωρίς γλουτένη μεταβάλλει το μικροβίωμα του εντέρου, λίγες μελέτες έχουν εξετάσει τις επιπτώσεις αυτής της δίαιτας σε υγιή άτομα. Στόχος μελέτης που δημοσιεύτηκε στο διεθνές, επιστημονικό περιοδικό ανθρώπινης διατροφής nutrients, ήταν να αξιολογηθεί εάν και πώς μια παρατεταμένη δίαιτα χαμηλή σε γλουτένη επηρεάζει τη σύνθεση και τη λειτουργία του μικροβίωμα του εντέρου σε υγιείς ενήλικες, λαμβάνοντας υπόψη τη στενή της σχέση με την υγεία του ξενιστή.
Για τις ανάγκες της μελέτης σαράντα υγιείς εθελοντές που ακολουθούσαν τακτικά μια δίαιτα που περιείχε γλουτένη (HGD, δίαιτα υψηλής σε γλουτένη) συμπεριλήφθηκαν σε μια τυχαιοποιημένη δοκιμή ελέγχου που αποτελούνταν από δύο διαδοχικές περιόδους διατροφικής παρέμβασης 8 εβδομάδων σε μια δίαιτα χαμηλή σε γλουτένη (LGD). Μετά από κάθε περίοδο 8 εβδομάδων, η σύνθεση του μικροβίωμα του εντέρου αξιολογήθηκε με αλληλούχιση γονιδίου 16S rRNA, μοριακή ποσοτικοποίηση με qPCR και μια πολιτισμική προσέγγιση, ενώ η μεταβολική του ικανότητα αξιολογήθηκε μέσω μέτρησης των μεταβολιτών ζύμωσης των κοπράνων με
1H NMR.
Πώς η αποφυγή γλουτένης επηρεάζει το έντερο σε άτομα χωρίς δυσανεξία
Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η διατροφή χαμηλής γλουτένης για 16 εβδομάδες μείωσε τον πλούτο του εντερικού μικροβιώματος και τη σχετική αφθονία των βακτηριακών ειδών με προηγουμένως αναφερόμενα πιθανά οφέλη για την υγεία, όπως τα Akkermansia muciniphila και Bifidobacterium sp. Παρατηρήθηκε επίσης μείωση σε ορισμένα είδη που αποικοδομούν τους πολυσακχαρίτες του κυτταρικού τοιχώματος. Ενώ δεν υπήρξε σημαντική τροποποίηση που να επηρεάζει τα κύρια προφίλ λιπαρών οξέων βραχείας αλυσίδας, η συγκέντρωση του ενδιάμεσου μεταβολίτη, της αιθανόλης, αυξήθηκε στα δείγματα κοπράνων.
Συμπεράσματα: Η διατροφή χαμηλής γλουτένης άλλαξε σημαντικά τόσο τη σύνθεση όσο και την μεταβολική παραγωγή του εντερικού μικροβιώματος σε υγιή άτομα, προς ένα πιο δυσβιοτικό προφίλ που προηγουμένως είχε συνδεθεί με δυσμενείς επιπτώσεις στην υγεία.
https://www.mdpi.com/2072-6643/17/15/2389