Τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή έξι μηνών
Εδώ και δεκαετίες, ένας από τους πιο επαναλαμβανόμενους διατροφικούς κανόνες είναι ότι όσο λιγότερο γλυκό τρώμε, τόσο λιγότερο το επιθυμούμε. Η λογική φαίνεται αυτονόητη: μειώνουμε την έκθεση σε μια γεύση και σταδιακά χάνει την έλξη της. Πάνω σε αυτή την παραδοχή έχουν χτιστεί αμέτρητες διατροφικές οδηγίες, προγράμματα απώλειας βάρους και συστάσεις δημόσιας υγείας από οργανισμούς όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας. Μια νέα κλινική δοκιμή που δημοσιεύτηκε στο American Journal of Clinical Nutrition έρχεται να αμφισβητήσει αυτή ακριβώς την παραδοχή.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Διαδικτυακό Media Training για τη διαχείριση κρίσεων: Η Ελένη Τσαγκά επιστρέφει στις 27 Μαρτίου για να σας θωρακίσει απέναντι στον Τύπο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ξυπνάτε κουρασμένοι; Ποια τρόφιμα μπορούν να βοηθήσουν και να βελτιώσουν ενέργεια και διάθεση
Η έρευνα διεξήχθη από το Πανεπιστήμιο Wageningen στην Ολλανδία και το Πανεπιστήμιο Bournemouth στη Βρετανία. Συμμετείχαν 180 ενήλικες που χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες: Η πρώτη ακολούθησε διατροφή με υψηλή γλυκύτητα, η δεύτερη με χαμηλή και η τρίτη με μέτρια. Η γλυκύτητα προερχόταν από συνδυασμό ζάχαρης, φυσικά γλυκών τροφίμων και χαμηλοθερμιδικών γλυκαντικών. Οι ερευνητές παρακολούθησαν τους συμμετέχοντες μετά από έναν, τρεις και έξι μήνες, μετρώντας τις προτιμήσεις τους για γλυκές γεύσεις, το σωματικό τους βάρος και βιοδείκτες που σχετίζονται με καρδιαγγειακό κίνδυνο και διαβήτη.
Τι έδειξαν τα αποτελέσματα
Στο τέλος της εξάμηνης περιόδου, δεν υπήρχε καμία σημαντική διαφορά μεταξύ των τριών ομάδων σε κανέναν από τους μετρούμενους δείκτες. Η επιθυμία για γλυκό παρέμεινε σταθερή ανεξάρτητα από το αν οι συμμετέχοντες είχαν αυξήσει ή μειώσει την έκθεσή τους σε γλυκές γεύσεις. Το βάρος δεν άλλαξε διαφορετικά στις τρεις ομάδες, και οι δείκτες υγείας παρέμειναν συγκρίσιμοι. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες τείνουν να επιστρέφουν μόνοι τους στα αρχικά τους διατροφικά πρότυπα με την πάροδο του χρόνου, υποδηλώνοντας ότι οι προτιμήσεις για γλυκύτητα είναι ιδιαίτερα ανθεκτικές στην αλλαγή.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καφεΐνη σε σκόνη και συμπληρώματα: Πότε το ενεργειακό boost γίνεται σοβαρός κίνδυνος για την υγεία – Εργαστηριακά ευρήματα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Είστε άνω των 45; Αυτές είναι οι ασκήσεις για καλύτερη αντοχή
Αυτά τα ευρήματα έχουν άμεσες συνέπειες για τον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει να σκεφτόμαστε τη σχέση μεταξύ γλυκύτητας και παχυσαρκίας. Οι τρέχουσες κατευθυντήριες οδηγίες συχνά εξισώνουν τη γλυκύτητα με τη ζάχαρη, αντιμετωπίζοντας κάθε γλυκό τρόφιμο ως πρόβλημα. Η έρευνα όμως υποδηλώνει ότι αυτή η εξίσωση είναι λανθασμένη.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπέιμπι σίτερ άφησε μωρό νηστικό για 21 ώρες ενώ το κακοποιούσε – Την «έπιασε» η κάμερα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τα υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα αυξάνουν τον κίνδυνο καταγμάτων και οστεοπόρωσης ακόμη και σε νέους με χαμηλό σωματικό βάρος – Νέα μελέτη
Η επικεφαλής ερευνήτρια της μελέτης επισήμανε ότι ορισμένα προϊόντα fast food δεν έχουν ιδιαίτερα γλυκιά γεύση αλλά περιέχουν υψηλές ποσότητες ζάχαρης. Αντίθετα, πολλά φυσικά γλυκά τρόφιμα όπως τα φρούτα και τα γαλακτοκομικά προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την υγεία. Η γλυκύτητα ως γεύση και η ζάχαρη ως συστατικό είναι δύο διαφορετικά πράγματα που οι υπάρχουσες οδηγίες αντιμετωπίζουν σαν να ήταν ένα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπορούν τα λαχανικά να ανακτήσουν τα θρεπτικά συστατικά που έχουν χάσει τα τελευταία 90 χρόνια;
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η νέα λίστα με τα γνωστά αφρόλουτρα, αποσμητικά και άλλα καλλυντικά που περιέχουν επικίνδυνες ουσίες (μάρκες και φωτογραφίες)
Αυτή η διάκριση έχει πρακτικές συνέπειες. Ένα γιαούρτι με φυσική γλυκύτητα, ένα φρούτο ή ακόμα και ένα τρόφιμο που χρησιμοποιεί χαμηλοθερμιδικά γλυκαντικά αντί για ζάχαρη δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με τον ίδιο τρόπο με ένα επεξεργασμένο προϊόν υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη, έστω και αν και τα δύο αφήνουν γλυκιά γεύση στο στόμα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Παντρεύονται στα 12, γίνονται γονείς πριν τα 15 – Η σκληρή πραγματικότητα των Κοινοτήτων Ρομά στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα
Τα δεδομένα της έρευνας δείχνουν ότι οι στρατηγικές δημόσιας υγείας που εστιάζουν στη μείωση της γλυκύτητας ως τέτοιας μάλλον χάνουν τον στόχο. Αυτό που φαίνεται να έχει σημασία δεν είναι το πόσο γλυκό γεύεται κάτι, αλλά το πόση ζάχαρη και πόσες θερμίδες περιέχει. Η αλλαγή αυτής της οπτικής στις διατροφικές κατευθυντήριες οδηγίες θα μπορούσε να κάνει τις συστάσεις πιο ακριβείς, πιο χρήσιμες και λιγότερο επιρρεπείς σε παρανοήσεις που οδηγούν τελικά σε αναποτελεσματικές διατροφικές επιλογές.