ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΓιατί είναι απαραίτητο να μουλιάζουμε τις πατάτες σε νερό πριν από το...

Γιατί είναι απαραίτητο να μουλιάζουμε τις πατάτες σε νερό πριν από το τηγάνισμα

4 λεπτά ανάγνωσης

Όσο πιο πολύ κολυμπούν οι πατάτες στο νερό πριν τις φάμε τόσο το καλύτερο για την υγεία μας

Το μούλιασμα της πατάτας σε νερό, πριν μπει στο τηγάνι, μπορεί να μειώσει και κατά 50% τα επίπεδα ενός επικίνδυνου χημικού, του ακρυλαμιδίου, το οποίο έχει «στοιχειώσει» τα τελευταία χρόνια τη ζωή μας.

- Advertisement -

Ολα ξεκίνησαν το 2002, οπότε και δημοσιεύθηκε μελέτη σουηδών ειδικών του Πανεπιστημίου της Στοκχόλμης και του Φορέα Ελέγχου Τροφίμων της Σουηδίας, η οποία έδειξε ότι το τηγάνισμα ή το ψήσιμο σε θερμοκρασίες υψηλότερες των 120 βαθμών Κελσίου τροφών πλούσιων σε άμυλο προκαλεί τη μετατροπή ενός αμινοξέος- ασπαραγίνη – στο δυνητικά καρκινογόνο ακρυλαμίδιο. Έκτοτε οι περισσότεροι νιώθουν τύψεις κάθε φορά που τρώνε ένα μπισκότο, ένα πιάτο τηγανητές πατάτες ή ένα σακουλάκι τσιπς.

Σύμφωνα με τη βρετανική εταιρείας έρευνα τροφίμων Leatherhead Food Ιnternational η λύση ώστε να απολαμβάνουμε με λιγότερο φόβο τις αγαπημένες μας αμυλούχες τροφές, είναι να βυθίσουμε τις πατάτες σε νερό για δύο ώρες ώστε να μειώσουμε στο ήμισυ τον σχηματισμό ακρυλαμιδίου.

- Advertisement -

Συγκεκριμένα, όπως προέκυψε από τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό έντυπο «Journal of the Science of Food and Αgriculture», εάν κάποιος απλώς πλύνει τις πατάτες πριν από το τηγάνισμα μειώνει τον σχηματισμό ακρυλαμιδίου κατά 23%. Εάν τις βυθίσει σε νερό για 30 λεπτά επιτυγχάνει μείωση κατά 38%, ενώ αν τις μουλιάσει στο νερό για δύο ώρες η μείωση σχηματισμού του χημικού φθάνει στο 48%. Ολα αυτά όμως ισχύουν μόνο όταν δεν ξεροτηγανίσει τις πατάτες στη συνέχεια. Οπως ανέφερε η επικεφαλής των ερευνητών δρ Ρέιτσελ Μπαρτς «έχουν διεξαχθεί πολλές μελέτες από τη βιομηχανία τροφίμων με στόχο τη μείωση του ακρυλαμιδίου στα αμυλούχα προϊόντα. Ωστόσο δεν έχει δοθεί ιδιαίτερη σημασία στα φαγητά που μαγειρεύονται στο σπίτι και έτσι θελήσαμε να αναζητήσουμε τρόπους μείωσης των επιπέδων ακρυλαμιδίου στα σπιτικά φαγητά».

Τόσο στο ψήσιμο όσο και στο τηγάνισμα οι αμυλούχες τροφές πρέπει να μαγειρεύονται ως ότου λάβουν ένα χρυσοκίτρινο χρώμα και όχι χρυσοκαφέ χρώμα, σημείωσαν πρόσφατα ευρωπαίοι ειδικοί μέσω μεγάλης τριετούς μελέτης που εκπονήθηκε με χρηματοδότηση της ΕΕ. Οι ειδικοί συνέστησαν κατανάλωση τροφών με άμυλο που μαγειρεύονται στο σπίτι, αντί για τις έτοιμες επεξεργασμένες τροφές που περιέχουν περισσότερο ακρυλαμίδιο.

- Advertisement -


Με βάση έρευνες σε ζώα εκτιμάται ότι το πιθανό ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ακρυλαμιδίου το οποίο δύναται να προσλάβει ο άνθρωπος είναι της τάξεως των 15 ως 50 μικρογραμμαρίων ανά κιλό την ημέρα, ανάλογα με το σωματικό βάρος. Πάντως, το μόνο επίσημο όριο διεθνώς για το ακρυλαμίδιο αφορά το νερό (0,1 μικρογραμμάρια ανά λίτρο). Πειράματα που διεξήγαγαν μάλιστα οι ερευνητές σε ποντίκια έδειξαν ότι οι τροφές με ακρυλαμίδιο προκάλεσαν σε πολλά από αυτά μορφές καρκίνου όπως του γαστρεντερικού σωλήνα, του μαστού και των όρχεων.

Δείτε ακόμη: Απίστευτη παρενέργεια: Ποια δημοφιλής δίετα δεν αφήνει τα μαλλιά σου να μακρύνουν;

Δείτε ακόμη: Kraft Heinz, Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé και Mars στο σκαμνί για συνωμοσία στη δημιουργία εθιστικών προϊόντων για παιδιά

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.