Μελέτη του virginia tech δείχνει ότι οι έφηβοι 18-21 ετών είναι πιο ευάλωτοι στην κατανάλωση φαγητού ακόμα και όταν δεν πεινούν
Νέα έρευνα από το Virginia Tech υποδεικνύει ότι τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα ενδέχεται να επηρεάζουν τους εφήβους με διαφορετικό τρόπο σε σχέση με τους ελαφρώς μεγαλύτερους ενήλικες, οδηγώντας σε αυξημένη πρόσληψη θερμίδων και κατανάλωση τροφής απουσία πείνας. Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν μια κρίσιμη περίοδο ευπάθειας κατά την όψιμη εφηβεία.
Οι ερευνητές εξέτασαν πώς τα διατροφικά πρότυπα με υψηλή περιεκτικότητα σε υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα επηρεάζουν νεαρούς ενήλικες ηλικίας 18 έως 25 ετών. Οι συμμετέχοντες ακολούθησαν μία πλούσια σε υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα (81% των συνολικών θερμίδων) και μία που δεν περιείχε καθόλου τέτοια τρόφιμα. Η διάρκεια κάθε διατροφικής περιόδου ήταν δύο εβδομάδες.
Ενώ στη συνολική ομάδα των συμμετεχόντων δεν παρατηρήθηκε συνολική αύξηση στις θερμίδες που καταναλώθηκαν σε ένα γεύμα τύπου μπουφέ μετά τις διαφορετικές δίαιτες, μια σημαντική διαφορά προέκυψε όταν η ανάλυση επικεντρώθηκε στην ηλικία. Οι συμμετέχοντες μεταξύ 18 και 21 ετών κατανάλωσαν περισσότερες θερμίδες στο πρωινό μετά την υπερ-επεξεργασμένη διατροφή, ενώ εκείνοι ηλικίας 22 έως 25 ετών δεν παρουσίασαν αυτή την αύξηση.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | «Στα πράσα» εταιρεία συμπληρωμάτων διατροφής που κορόιδευε τους καταναλωτές – Τι έδειξαν οι έλεγχοι στις εγκαταστάσεις
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Fast food κρατούσε το ίδιο λάδι στη φριτέζα για εβδομάδες… Σοβαρός κίνδυνος τοξικών επιδράσεων για τους καταναλωτές
Η Alex DiFeliceantonio, νευροεπιστήμονας και συν-συγγραφέας της μελέτης, σημείωσε ότι η νεότερη ηλικιακή ομάδα προσέλαβε περισσότερες θερμίδες από υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα, «ακόμα και όταν δεν πεινούσαν».
Το πιο σημαντικό εύρημα αφορά την κατανάλωση τροφής απουσία πείνας. Μετά τον μπουφέ, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να δοκιμάσουν και να αξιολογήσουν διάφορα σνακ. Σε αυτή τη φάση, οι 18 έως 21 ετών ήταν πιο πιθανό να συνεχίσουν να τρώνε σνακ, παρόλο που είχαν ήδη καταναλώσει ένα πλήρες γεύμα.
«Οι έφηβοι συμμετέχοντες μας είχαν μόλις καταναλώσει περισσότερο στον μπουφέ μετά την υπερ-επεξεργασμένη διατροφή. Στη συνέχεια, δεδομένης της ευκαιρίας να καταναλώσουν σνακ όταν δεν πεινούσαν, έφαγαν ακόμα περισσότερο» δήλωσε η DiFeliceantonio. Η κατανάλωση σνακ όταν δεν υπάρχει πείνα θεωρείται ένας σημαντικός προγνωστικός παράγοντας μελλοντικής αύξησης του βάρους σε νεαρούς ανθρώπους.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέα ανάκληση κανέλας λόγω υψηλής περιεκτικότητας σε μόλυβδο – Οι φωτογραφίες των προϊόντων που κρίθηκαν τοξικά τους τελευταίους μήνες
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η ιταλική κουζίνα εντάχθηκε στην Άυλη Πολιτιστική Κληρονομιά της UNESCO
Η μελέτη είναι σημαντική διότι οι ερευνητές ρύθμισαν αυστηρά τις δύο δίαιτες ώστε να ταιριάζουν σε 22 διαφορετικά χαρακτηριστικά, συμπεριλαμβανομένων των μακροθρεπτικών συστατικών, των ινών, της προστιθέμενης ζάχαρης και της ενεργειακής πυκνότητας. Προηγούμενες κλινικές δοκιμές σε ενήλικες είχαν δείξει ότι η συνεχής πρόσβαση σε υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα οδηγούσε σε αύξηση βάρους, αλλά αυτή η μελέτη απομονώνει την επίδραση της ίδιας της επεξεργασίας στην πρόσληψη ενέργειας, καθώς οι συμμετέχοντες διατηρούσαν σταθερό το βάρος τους καθ’ όλη τη διάρκεια.
Τα ευρήματα υπογραμμίζουν ότι η όψιμη εφηβεία και η νεαρή ενήλικη ζωή αποτελούν μια σημαντική αναπτυξιακή περίοδο κατά την οποία οι διατροφικές συνήθειες παγιώνονται και ο κίνδυνος παχυσαρκίας αρχίζει να αυξάνεται. Τα υπερ-επεξεργασμένα τρόφιμα, τα οποία αποτελούν το 55% έως 65% της διατροφής των νεαρών ενηλίκων στις ΗΠΑ, έχουν ήδη συνδεθεί με μεταβολικό σύνδρομο και κακή καρδιαγγειακή υγεία.