Ανασκόπηση αποκαλύπτει πώς το καθημερινό αυτό τρόφιμο ωφελεί την καρδιά και ενισχύει την άμυνα του οργανισμού
Μία νέα ανασκόπηση των επιστημονικών δεδομένων έρχεται να αποκαλύψει πώς τα μανιτάρια, ένα τρόφιμο χαμηλών θερμίδων, μπορούν να επηρεάσουν θετικά τους καρδιομεταβολικούς δείκτες και να θωρακίσουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Η έρευνα αυτή, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Critical Reviews in Food Science and Nutrition, συνέθεσε ανθρώπινα και μηχανιστικά δεδομένα σχετικά με το πώς η κατανάλωση ολόκληρων μανιταριών επιδρά στους βιοδείκτες κινδύνου καρδιαγγειακών παθήσεων και του διαβήτη τύπου 2, καταλήγοντας σε μια απλή στρατηγική διατροφής για υγιεινότερα γεύματα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σουρωτήρι για μακαρόνια περιέχει καρκινογόνες ουσίες – Τι έδειξαν οι έλεγχοι
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένο βρεφικό γάλα: Αυξάνεται καθημερινά ο αριθμός των βρεφών με αλλαντίαση στα νοσοκομεία
Τα μανιτάρια είναι μύκητες και όχι φυτά, φέρνοντας ένα ξεχωριστό πακέτο θρεπτικών και βιοδραστικών συστατικών που συμπληρώνουν τα κοινά λαχανικά. Έχουν χαμηλή ενεργειακή πυκνότητα, αλλά είναι πλούσια σε φυτικές ίνες, κάλιο, σελήνιο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, β-γλυκάνη, χιτίνη και L-εργοθειονεΐνη. Η L-εργοθειονεΐνη είναι ένα αντιοξειδωτικό αμινοξύ με θείο που συγκεντρώνεται σε υψηλή ποσότητα στα μανιτάρια. Όταν εκτίθενται στο υπεριώδες φως, παράγουν επίσης βιταμίνη D2 (εργοκαλσιφερόλη), η οποία είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη σε περιοχές με χαμηλή ηλιοφάνεια. Στην κουζίνα, το φυσικό τους γλουταμινικό και οι 5′-ριβονουκλεοτίδες προσδίδουν τη γεύση umami, επιτρέποντας τη μείωση του αλατιού και των κορεσμένων λιπών χωρίς συμβιβασμούς στη γεύση.
Τα οφέλη στην καρδιομεταβολική υγεία
Σε όλες τις ανθρώπινες μελέτες που συμπεριλήφθηκαν, 22 στον αριθμό, η κατανάλωση μανιταριών σε «αυτοεπιλεγμένες δίαιτες» μείωσε σταθερά τα τριγλυκερίδια του ορού, με ουδέτερες επιδράσεις στη χοληστερόλη HDL, τη χοληστερόλη LDL και την πρωτεΐνη C-αντιδραστική (CRP). Όταν τα μανιτάρια καταναλώθηκαν ως μέρος ενός συνολικά πιο υγιεινού διατροφικού προτύπου, παρατηρήθηκαν μειωμένα επίπεδα γλυκόζης πλάσματος νηστείας. Αυτό πιθανώς οφείλεται στην επιβραδυνόμενη απορρόφηση υδατανθράκων που προκαλείται από τις φυτικές ίνες. Περιορισμένες ενδείξεις υποδηλώνουν επίσης πιθανή βελτίωση της αρτηριακής πίεσης. Οι μηχανιστικές προσδοκίες ευθυγραμμίζονται με αυτές τις τάσεις καθώς οι φυτικές ίνες, το κάλιο και η L-εργοθειονεΐνη επηρεάζουν τη γλυκαιμία και το οξειδωτικό στρες. Είναι σημαντικό ότι δεν παρατηρήθηκαν σημάδια βλάβης για κανέναν από τους αξιολογούμενους βιοδείκτες.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πλαστικά κομμάτια σε λουκανικοπιτάκια ιδιωτικής ετικέτας μεγάλης αλυσίδας – Επείγουσα ανάκληση
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εκατοντάδες παιδιά στο νοσοκομείο μετά από εκπαιδευτική επίσκεψη σε φάρμα
Για την ανοσολογική λειτουργία, αρκετές μελέτες ανέφεραν αυξήσεις στην σιελική ανοσοσφαιρίνη Α (IgA) μετά από τακτική κατανάλωση μανιταριών, ένας ενθαρρυντικός δείκτης. Όσον αφορά τη συστηματική φλεγμονή, τα ευρήματα για την CRP ήταν ως επί το πλείστον ουδέτερα, κάτι που αποδίδεται στην ετερογένεια στα είδη, τη δόση και τη διάρκεια των μελετών. Μηχανιστικά, οι πολυσακχαρίτες των μανιταριών, κυρίως η β-γλυκάνη και η χιτίνη, μπορούν να ενεργοποιήσουν υποδοχείς στα έμφυτα κύτταρα του ανοσοποιητικού, «εκπαιδεύοντας» την ανοσία χωρίς να προκαλούν υπερβολική απελευθέρωση κυτοκινών. Επιπλέον, η L-εργοθειονεΐνη μπορεί να υποστηρίξει το αντιοξειδωτικό σύστημα, μειώνοντας ενδεχομένως το οξειδωτικό στρες που τροφοδοτεί τη χρόνια φλεγμονή.
Πρακτικές συμβουλές ενσωμάτωσης
Τα μανιτάρια παρέχουν θρεπτικά συστατικά που λείπουν από πολλές δίαιτες και ταιριάζουν άψογα στα καθημερινά γεύματα και στα μενού οργανωμένων σίτισης. Για τα νοικοκυριά, συνιστάται η συχνή προσθήκη περίπου 75 έως 100 γραμμαρίων τις περισσότερες ημέρες. Μπορούν να κοπούν σε φέτες σε κάρυ, stir-fries, αυγά ή σάντουιτς, ή να χρησιμοποιηθούν για να αντικαταστήσουν μέρος του κρέατος σε κιμάδες ή σάλτσες ζυμαρικών, παρέχοντας διατροφικά οφέλη διατηρώντας παράλληλα τη νοστιμιά. Ορισμένα είδη όπως το Agaricus bisporus (λευκό και καφέ), το Pleurotus ostreatus (πλευρώτους) και το Lentinula edodes (σιτάκε) διαφέρουν στην περιεκτικότητα σε β-γλυκάνη. Συνεπώς, η ποικιλία των μανιταριών μπορεί να μεγιστοποιήσει τα οφέλη.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μαγνήσιο: Γιατί θεωρείται ο «σιωπηλός» ρυθμιστής του ζαχάρου
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πλημμύρες απειλούν τη σταθερότητα της παγκόσμιας παραγωγής ρυζιού
Συμπερασματικά, η κατανάλωση ολόκληρων μανιταριών φαίνεται ασφαλής και πρακτικά χρήσιμη, με σταθερές μειώσεις στα τριγλυκερίδια, χαμηλότερη γλυκόζη πλάσματος νηστείας σε μελέτες υγιεινής διατροφής και πρώιμα θετικά σημάδια για την αρτηριακή πίεση και τα επίπεδα ανοσοσφαιρίνης IgA. Δεδομένων των φυτικών ινών, του καλίου, της L-εργοθειονεΐνης και της πιθανής βιταμίνης D2, τα μανιτάρια αποτελούν μια πολύτιμη διατροφική προσθήκη. Ωστόσο, χρειάζονται μεγαλύτερες και μακροπρόθεσμες δοκιμές για να καθοριστούν οι αιτιώδεις επιπτώσεις, οι βέλτιστες δόσεις και οι διαφορές μεταξύ των ειδών.