ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΟ κλινικός Διαιτολόγος Χ. Δημοσθενόπουλος αποκαλύπτει ποιο είναι το πιο υγιεινό υποκατάστατο...

Ο κλινικός Διαιτολόγος Χ. Δημοσθενόπουλος αποκαλύπτει ποιο είναι το πιο υγιεινό υποκατάστατο ζάχαρης

5 λεπτά ανάγνωσης

Ο κλινικός Διαιτολόγος Χάρης Δημοσθενόπουλος επισημαίνει ότι τα κοινά γλυκαντικά αυξάνουν τον κίνδυνο γνωστικής εξασθένησης και αποκαλύπτει ποιο είναι το πιο υγιεινό υποκατάστατο ζάχαρης

Ο κλινικός διαιτολόγος, βιολόγος, προϊστάμενος του Διαιτολογικού Τμήματος στο ΓΝΑ Λαϊκό Χάρης Δημοσθενόπουλος επισημαίνει έρευνα σύμφωνα με την οποία τα υποκατάστατα της ζάχαρης προκαλούν ταχύτερο ρυθμό γνωστικής εξασθένησης.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αυτό είναι το τρόφιμο που προστατεύει τους πνεύμονες από την ατμοσφαιρική ρύπανση – Μελέτη δεδομένων από 200.000 καταναλωτές

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ποιο είναι το πιο νοθευμένο ή μολυσμένο μαγειρικό λάδι στην ΕΕ – Μελέτη 25 ετών αποκαλύπτει επικίνδυνες ουσίες

- Advertisement -

Η κατανάλωση τεχνητών υποκατάστατων της ζάχαρης φαίνεται να σχετίζεται με ταχύτερη γνωστική εξασθένηση, σύμφωνα με μια νέα εκτενή μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Neurology. Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε στη Βραζιλία και παρακολούθησε 12.772 άτομα για οκτώ χρόνια, καταδεικνύει ότι όσοι κατανάλωναν συστηματικά γλυκαντικά εμφάνισαν σαφώς εντονότερη μείωση σε κρίσιμες εγκεφαλικές λειτουργίες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελληνικά ζυμαρικά στα… “χαρακώματα”: Καταγγελία της ΜΕΛΙΣΣΑ-ΚΙΚΙΖΑΣ εναντίον την ΜΑΚΒΕΛ

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Γιγαντιαία ανάκληση 26.300 τόνων(!) τροφίμων μεγάλης εταιρείας μετά από 5 τραυματισμούς – Μία από τις μεγαλύτερες ανακλήσεις της χρονιάς

Όπως τονίζει ο κλινικός διαιτολόγος και βιολόγος Χάρης Δημοσθενόπουλος στο «Πρακτορείο FM», τα νέα ευρήματα «ταράζουν τα νερά» γύρω από την ασφάλεια των τεχνητών γλυκαντικών. Η συζήτηση παραμένει ανοιχτή, όμως το σίγουρο είναι ότι η υπερβολική κατανάλωση δεν μπορεί πλέον να θεωρείται αθώα.

Σύμφωνα με την έρευνα, η ομάδα με την υψηλότερη πρόσληψη γλυκαντικών — περίπου 191 mg ημερησίως, ποσότητα που αντιστοιχεί σε ένα κουτάκι αναψυκτικού διαίτης — παρουσίασε έως και 62% ταχύτερη μείωση στη μνήμη και τη λεκτική ευχέρεια σε σχέση με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες. Αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον 1,6 χρόνια «γήρανσης» του εγκεφάλου. Η επίδραση ήταν ιδιαίτερα έντονη σε άτομα κάτω των 60 ετών και σε όσους έπασχαν από διαβήτη.

Παρά τις ενδείξεις, οι διεθνείς ρυθμιστικές αρχές εξακολουθούν να θεωρούν τα εγκεκριμένα γλυκαντικά ασφαλή, υπό την προϋπόθεση ότι καταναλώνονται εντός των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων. Ωστόσο, τα όρια αυτά είναι ελάχιστα γνωστά στο ευρύ κοινό, ενώ η τεράστια διάδοση των γλυκαντικών σε προϊόντα όπως αναψυκτικά light, γιαούρτια διαίτης, γλυκά χωρίς ζάχαρη, τσίχλες και ενεργειακά ποτά καθιστά σχεδόν αδύνατο να υπολογίσει κανείς την πραγματική του ημερήσια πρόσληψη.

Η ζάχαρη δεν είναι εθιστική και δεν παχαίνει

   Πόσο βλαβερή όμως, είναι τελικά η ζάχαρη που όλο και περισσότεροι την αντικαθιστούν με γλυκαντικά και γιατί θεωρείται εθιστική, ρωτήθηκε ο κ. Δημοσθενόπουλος. «Δεν θα μπορούσαμε σίγουρα να της αποδώσουμε εθιστική δράση, όπως συμβαίνει με άλλες ουσίες, όπως είναι το αλκοόλ, η νικοτίνη κλπ. Αλλά σίγουρα αυτό που νιώθουμε είναι ότι κάποιες φορές την έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη, που μπορεί να βγούμε από το σπίτι για να πάμε να την αναζητήσουμε με κάθε τρόπο. Αυτό όμως, που κυρίως νιώθουμε είναι συμπεριφορική εξάρτηση. Δηλαδή, νιώθουμε έντονη επιθυμία να φάμε κάτι γλυκό, κυρίως σαν ανταμοιβή, σαν μία πηγή άμεσης ευχαρίστησης, δεδομένου ότι γνωρίζουμε πως η απελευθέρωση ντοπαμίνης ακολουθεί την κατανάλωση της ζάχαρης. Και πάντως, η ζάχαρη κακώς έχει ενοχοποιηθεί στο μέγιστο βαθμό για παχυσαρκία, καθώς δεν έχει τόσο μεγάλο θερμιδικό φορτίο. Ξέρουμε ότι οι υδατάνθρακες είναι 4 θερμίδες ανά γραμμάριο, άρα ένα κουταλάκι του γλυκού έχει 20 θερμίδες, που δεν είναι ένα τεράστιο θερμιδικό φορτίο, το οποίο μπορεί να ανατρέψει όλη την ενεργειακή μας ισορροπία. Αλλά επειδή συνήθως η ζάχαρη βρίσκεται μέσα σε γλυκά που ταυτόχρονα έχουν και πολλά λιπαρά, ή είναι μέσα σε τρόφιμα που δεν μας χορταίνουν, αυτό μας προκαλεί πείνα. Άρα, αυτή είναι η διασύνδεση της ζάχαρης με την παχυσαρκία και όχι μία άμεση σύνδεση. Το σίγουρο πάντως, είναι ότι η ζάχαρη χαλάει τα δόντια».

   Τι συμβαίνει στον οργανισμό μας όταν σταματάμε τη ζάχαρη – Μαύρη ζάχαρη vs γλυκαντικό σημειώσατε μελάσα

   Ποια είναι τα συμπτώματα που νιώθουμε όταν σταματήσουμε τη ζάχαρη και τι καλό συμβαίνει στον οργανισμό μας; «Τις πρώτες μέρες έχουμε ίσως περισσότερες λιγούρες, ή νιώθουμε λίγο πιο έντονο πονοκέφαλο, αλλά αυτό περνάει πολύ γρήγορα. Στη συνέχεια, υπάρχει μία καλύτερη ισορροπία στα επίπεδα γλυκόζης και στα επίπεδα της έκκρισης ινσουλίνης, (μηχανισμός που σε έναν άνθρωπο που δεν έχει διαβήτη, είναι σημαντικός και για τη ρύθμιση του βάρους). Μειώνονται οι λιγούρες και η ανάγκη κανείς να τσιμπολογάει κι έτσι ακολούθως μειώνονται και οι θερμίδες και αυτό με έμμεσο τρόπο ισορροπεί το βάρος μας και άλλους μεταβολικούς δείκτες». Πιο φυσικές πηγές σακχάρων από φρούτα, μέλι, ή σιρόπι σφενδάμου συστήνει κλείνοντας ο κ. Δημοσθενόπουλος, ο οποίος στο ερώτημα μαύρη ζάχαρη ή γλυκαντικό απαντά ότι η μαύρη ζάχαρη είναι σαν την άσπρη και αντιπροτείνει μελάσα, που μπορεί να μην είναι όπως λέει πολύ ωραία σε γεύση, αλλά είναι απόλυτα υγιεινή, έχει πολύ σίδηρο και ρυθμίζει πολύ καλύτερα τα επίπεδα γλυκόζης.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.