ΑρχικήΟικιακάΕπικινδυνότητα τροφίμωνΤα τεχνητά γλυκαντικά γερνάνε τον εγκέφαλο κατά 1,6 χρόνια και επηρεάζουν τις...

Τα τεχνητά γλυκαντικά γερνάνε τον εγκέφαλο κατά 1,6 χρόνια και επηρεάζουν τις νεότερες ηλικίες – Μελέτη σε 13.000 καταναλωτές

4 λεπτά ανάγνωσης

Μελέτη-καμπανάκι: Τα τεχνητά γλυκαντικά συνδέονται με ταχύτερη γήρανση του εγκεφάλου

Τα γλυκαντικά με χαμηλές ή μηδενικές θερμίδες χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες ως υποκατάστατα της ζάχαρης, με στόχο να μειώσουν την ενεργειακή πρόσληψη, αλλά κυρίως τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει απαραίτητο συστατικό της διατροφής μας. Αυτό γιατί υπάρχουν μέσα σε δημοφιλή τρόφιμα όπως αναψυκτικά, γιαούρτια Light, γλυκά διαίτης, τσίχλες χωρίς ζάχαρη, σε ενεργειακά ποτά και πολλά άλλα. Ωστόσο αυξάνονται οι μελέτες που δείχνουν ότι, αν και είναι εγκεκριμένα και έχουν κριθεί ως ασφαλή για την υγεία μας δεν είναι τόσο αθώα.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πρόστιμο σε ελληνικό σουβλατζίδικο – Η αλήθεια που δεν γράφεται στα μενού

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ο κίνδυνος των κατεψυγμένων λαχανικών – Σε εξέλιξη νέα μεγάλη ανάκληση

- Advertisement -

Μια νέα μεγάλη μελέτη από τη Βραζιλία, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Neurology, δείχνει ότι η συχνή κατανάλωση τεχνητών γλυκαντικών μπορεί να συνδέεται με ταχύτερη γνωστική παρακμή. Οι ερευνητές παρακολούθησαν σχεδόν 13.000 άτομα για οκτώ χρόνια. Η ομάδα που κατανάλωνε τις περισσότερες γλυκαντικές ουσίες συνολικά λάμβανε κατά μέσο όρο 191 χιλιοστόγραμμα την ημέρα, ποσότητα που ισοδυναμεί περίπου με ένα κουτάκι αναψυκτικού διαίτης. Οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε τεστ γνωστικής λειτουργίας στην αρχή, στη μέση και στο τέλος της μελέτης για να αξιολογηθεί η μνήμη εργασίας τους, η ανάκληση λέξεων, η λεκτική ευχέρεια και η ταχύτητα επεξεργασίας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 2.000 συσκευασίες μπεσαμέλ μεγάλης εταιρείας μολύνθηκαν με απολυμαντικό καθαρισμού – Άμεση απόσυρση της παρτίδας

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελεύθερα τα σφαγεία και οι εταιρείες κρέατος να μολύνουν το περιβάλλον για να είναι το κρέας… πιο φθηνό!

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι κατανάλωναν τα περισσότερα γλυκαντικά παρουσίασαν έως και 62% ταχύτερη μείωση στη μνήμη και στη λεκτική ευχέρεια, σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν λιγότερα. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 1,6 χρόνια επιπλέον γήρανσης που σημαίνει ότι ο εγκέφαλός τους είχε «γεράσει» 1,6 χρόνια περισσότερο σε σχέση με εκείνους που κατανάλωναν λίγα ή καθόλου γλυκαντικά. Η επίδραση ήταν πιο έντονη σε άτομα κάτω των 60 ετών και ιδιαίτερα σε όσους έπασχαν από διαβήτη. Από τα επτά γλυκαντικά που μελετήθηκαν – ασπαρτάμη, σακχαρίνη, ακεσουλφάμη-Κ, ερυθριτόλη, ξυλιτόλη, σορβιτόλη και ταγατόζη – όλα εκτός από την ταγατόζη συνδέθηκαν με πιο γρήγορη έκπτωση της γνωστικής λειτουργίας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | 49χρονη υπέστη εγκεφαλοπάθεια από δημοφιλές φάρμακο απώλειας βάρους

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | (Γέλιο): Ο σολομός που λήγει σε ημερομηνία που δεν υπάρχει!

Να υπενθυμίσουμε ότι η ερυθριτόλη συγκεκριμένα, βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο της διεθνούς επιστημονικής έρευνας. Πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο, έδειξε ότι αυτό το δημοφιλές υποκατάστατο ζάχαρης μπορεί να επηρεάζει τα εγκεφαλικά κύτταρα με τρόπους που αυξάνουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Παράλληλα, μια άλλη μεγάλη μελέτη με 4.000 συμμετέχοντες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη κατέγραψε ότι άνδρες και γυναίκες με υψηλότερα επίπεδα ερυθριτόλης στο αίμα είχαν σημαντικά περισσότερες πιθανότητες να υποστούν καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό μέσα σε διάστημα τριών ετών.

Οι ρυθμιστικοί φορείς, συνεχίζουν να θεωρούν τα εγκεκριμένα γλυκαντικά ασφαλή όταν καταναλώνονται στα επιτρεπόμενα όρια, τα οποία αφενός δεν γνωρίζει το καταναλωτικό κοινό και επιπλέον η χρήση τους είναι τόσο ευρεία που ο υπολογισμός της ποσότητας που καταναλώνει είναι αδύνατος. Συμπερασματικά για τους καταναλωτές που ψάχνουν εναλλακτικές στη ζάχαρη, η εικόνα παραμένει μπερδεμένη: τα γλυκαντικά δεν είναι απαραίτητα «αθώα», και η υπερβολική κατανάλωσή τους μπορεί να κρύβει κινδύνους.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.