ΑρχικήΟικιακάΕπικινδυνότητα τροφίμωνΔημοφιλές γλυκαντικό συνδέεται με εγκεφαλικά - Τι πρέπει να προσέχουν όσοι αγοράζουν...

Δημοφιλές γλυκαντικό συνδέεται με εγκεφαλικά – Τι πρέπει να προσέχουν όσοι αγοράζουν προϊόντα χωρίς ζάχαρη

5 λεπτά ανάγνωσης

Δημοφιλές υποκατάστατο ζάχαρης συνδέεται με βλάβη στα εγκεφαλικά κύτταρα και κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου

Άλλη μία μελέτη που κρούει κώδωνα κινδύνου από δημοφιλές γλυκαντικό που υπάρχει σε σοκολάτες, παγωτά, αναψυκτικά, τσίχλες, κέικ, αρτοσκευάσματα και δεκάδες άλλα προϊόντα, τα οποία καταναλώνουν εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως, έρχεται να προστεθεί σε πολλές άλλες που έχουν προηγηθεί και επισημαίνουν τους κινδύνους για την υγεία.

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλείται νερό ιδιωτικής ετικέτας μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ λόγω παρουσίας βακτηρίων Pseudomonas

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Χαλκιδική: “Έφοδοι” των Αρχών στους καταψύκτες εστιατορίων – Σε μία ημέρα 8 πρόστιμα συνολικής αξίας €18.500

- Advertisement -

Από παγωτό χαμηλών υδατανθράκων μέχρι μπάρες πρωτεΐνης κετο και αναψυκτικά «χωρίς ζάχαρη», το γλυκαντικό είναι παντού. Ο λόγος για την ερυθριτόλη, μια αλκοόλη σακχάρου, η οποία συχνά παράγεται με ζύμωση καλαμποκιού και βρίσκεται σε εκατοντάδες προϊόντα. Δεν έχει σχεδόν καθόλου θερμίδες, είναι περίπου 80% τόσο γλυκιά όσο η επιτραπέζια ζάχαρη και έχει αμελητέα επίδραση στα επίπεδα ινσουλίνης, καθιστώντας την αγαπημένη για άτομα που προσπαθούν να χάσουν βάρος, να διατηρήσουν το σάκχαρό τους υπό έλεγχο ή να αποφύγουν τους υδατάνθρακες.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται δημοφιλή conditioner λόγω τοξικής ουσίας — Διατίθενται και στην Ελλάδα

- Advertisement -

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το “σφηνάκι” που ρίχνει την πίεση αν το πίνεις δύο φορές τη μέρα

Αλλά πρόσφατη έρευνα έχει αρχίσει να ρίχνει φως στους κινδύνους που ενέχει. Η νέα έρευνα του Πανεπιστημίου του Κολοράντο στο Μπόλντερ δείχνει ότι το δημοφιλές υποκατάστατο ζάχαρης συνοδεύονται από σοβαρά μειονεκτήματα, επηρεάζοντας τα εγκεφαλικά κύτταρα με πολλούς τρόπους που μπορούν να αυξήσουν τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με προηγούμενες μελέτες έχει συνδεθεί και με καρδιακές προσβολές. «Η μελέτη μας προσθέτει στα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι τα μη θρεπτικά γλυκαντικά που γενικά θεωρούνται ασφαλή, μπορεί να έχουν αρνητικές συνέπειες για την υγεία», δήλωσε ο επικεφαλής συγγραφέας Christopher DeSouza, καθηγητής Ολοκληρωτικής Φυσιολογίας και διευθυντής του Εργαστηρίου Ολοκληρωμένης Αγγειακής Βιολογίας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το γάλα υπεύθυνο για δεκάδες κρούσματα σαλμονέλωσης – Νέος συναγερμός στις Αρχές

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελαττωματικός ανεμιστήρας ανακαλείται λόγω κινδύνου πυρκαγιάς – Πωλούταν το Carrefour Fr

Μια πρόσφατη μελέτη στην οποία συμμετείχαν 4.000 άτομα στις ΗΠΑ και την Ευρώπη διαπίστωσε ότι άνδρες και γυναίκες με υψηλότερα επίπεδα ερυθριτόλης στην κυκλοφορία του αίματος είχαν σημαντικά περισσότερες πιθανότητες να υποστούν καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένα μαρούλια: Ανακαλύφθηκε η απρόσμενη αιτία μόλυνσης από το επικίνδυνο βακτήριο E. coli κατά την καλλιέργεια

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπορώ να πάθω ηλιακό έγκαυμα στο μάτι και να χάσω την όρασή μου; Έλληνας καθηγητής Οφθαλμολογίας απαντά

Οι ερευνητές επεξεργάστηκαν ανθρώπινα κύτταρα που καλύπτουν τα αιμοφόρα αγγεία του εγκεφάλου στο εργαστήριο, για τρεις ώρες με περίπου την ίδια ποσότητα ερυθριτόλης που περιέχεται σε ένα τυπικό ρόφημα χωρίς ζάχαρη. Παρατήρησαν ότι τα κύτταρα που υποβλήθηκαν σε αγωγή είχαν τροποποιηθεί με πολλούς τρόπους: Εξέφραζαν σημαντικά λιγότερο μονοξείδιο του αζώτου, ένα μόριο που χαλαρώνει και διευρύνει τα αιμοφόρα αγγεία, και περισσότερη ενδοθηλίνη-1, μια πρωτεΐνη που συστέλλει τα αιμοφόρα αγγεία. Εν τω μεταξύ, όταν εκτέθηκαν σε θεραπεία με μια ένωση που σχηματίζει θρόμβους που ονομάζεται θρομβίνη, η κυτταρική παραγωγή της φυσικής ένωσης που διασπά τον θρόμβο t-PA «αμβλύνθηκε σημαντικά». Τα κύτταρα που υποβλήθηκαν σε αγωγή με ερυθριτόλη παρήγαγαν επίσης περισσότερα αντιδραστικά είδη οξυγόνου (ROS), γνωστά και ως «ελεύθερες ρίζες», μεταβολικά υποπροϊόντα που μπορούν να γεράσουν και να βλάψουν τα κύτταρα και να προκαλέσουν φλεγμονή στους ιστούς.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φτιάξτε μόνοι σας την πιο υγιεινή μπύρα στον κόσμο

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μήπως «βράζει» το κινητό σας λόγω καύσωνα; Δείτε πώς θα το προστατεύσετε

«Σε γενικές γραμμές, εάν τα αγγεία σας είναι πιο συσταλμένα και η ικανότητά σας να διασπάτε τους θρόμβους αίματος μειώνεται, ο κίνδυνος εγκεφαλικού επεισοδίου αυξάνεται», είπαν οι ερευνητές. «Η έρευνά μας δείχνει όχι μόνο αυτό, αλλά και πώς η ερυθριτόλη έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τον κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου». Ο DeSouza σημειώνει ότι η μελέτη τους χρησιμοποίησε μόνο μια μερίδα του υποκατάστατου ζάχαρης. Για όσους καταναλώνουν πολλές μερίδες την ημέρα, ο αντίκτυπος, πιθανώς, θα μπορούσε να είναι χειρότερος. Οι συγγραφείς προειδοποιούν ότι η μελέτη τους ήταν εργαστηριακή, διεξήχθη σε κύτταρα, και ότι απαιτούνται μεγαλύτερες μελέτες σε ανθρώπους.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλείται αποσμητικό που πωλείται σε μεγάλα σουπερμάρκετ και στην Amazon

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αποσύρονται πάνω από 32.000 φορητά ψυγεία λόγω κινδύνου πυρκαγιάς

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι κάνουν όσοι αγοράζουν προφυλακτικά, κρέμα για αιμορροΐδες ή συμπληρώματα για διάρροια από σουπερμάρκετ

Ωστόσο, ο De Souza ενθαρρύνει τους καταναλωτές να διαβάζουν τις ετικέτες, αναζητώντας ερυθριτόλη ή «αλκοόλη ζάχαρης» στην ετικέτα. «Δεδομένης της επιδημιολογικής μελέτης που ενέπνευσε την εργασία μας και τώρα των κυτταρικών μας ευρημάτων, πιστεύουμε ότι θα ήταν συνετό για τους ανθρώπους να παρακολουθούν την κατανάλωση μη θρεπτικών γλυκαντικών όπως αυτό», είπε.

Πηγή: Πληροροφίες από το Πανεπιστήμιο του Κολοράντο στο Μπόλντερ 

Αναφορά: Auburn R. Berry, Samuel T. Ruzzene, Emily I. Ostrander, Kendra N. Wegerson, Nathalie C. Orozco-Fersiva, Madeleine F. Stone, Whitney B. Valenti, Joao E. Izaias, Joshua P. Holzer, Jared J. Greiner, Vinicius P. Garcia, Christopher A. DeSouza. Το μη θρεπτικό γλυκαντικό ερυθριτόλη επηρεάζει αρνητικά τη λειτουργία των μικροαγγειακών ενδοθηλιακών κυττάρων του εγκεφάλου . Journal of Applied Physiology , 2025; 138 (6): 1571 DOI: 10.1152/japplphysiol.00276.2025

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ο εφιάλτης των κοριών σε στρώματα και μαξιλάρια στις διακοπές – Πώς θα τους αναγνωρίσετε και θα τους εξοντώσετε

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.