Ο χυμός που μειώνει την αρτηριακή πίεση αλλάζοντας το στοματικό μικροβίωμα
Τα νιτρικά άλατα (που αφθονούν σε δίαιτες πλούσιες σε λαχανικά) είναι ζωτικής σημασίας για τον οργανισμό. Έρευνες έχουν δείξει ότι μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε νιτρικά άλατα, μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση, η οποία μπορεί να βοηθήσει στη μείωση του κινδύνου καρδιακών παθήσεων. Να σημειωθεί ότι η ανισορροπία μεταξύ ωφέλιμων και επιβλαβών βακτηρίων του στόματος μπορεί να μειώσει τη μετατροπή των νιτρικών αλάτων σε μονοξείδιο του αζώτου. Και το μονοξείδιο του αζώτου είναι το κλειδί για την υγιή λειτουργία των αιμοφόρων αγγείων και, ως εκ τούτου, για τη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μουχλιασμένο ψωμί μεγάλης Ελληνικής εταιρείας σε σούπερ μάρκετ της Λούτσας – Καταγγελία στο cibum
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Βιολογικά προϊόντα “μαϊμού”: Σαρωτικοί έλεγχοι στους φορείς πιστοποίησης – Ανακαλούνται άδειες!
Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Έξετερ διεξήγαγαν μελέτη, η οποία δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Free Radical Biology and Medicine, συγκρίνοντας τις αντιδράσεις μεταξύ μιας ομάδας ηλικιωμένων ενηλίκων με αυτές νεότερων ενηλίκων όταν έπιναν ένα “σφηνάκι” από χυμό δημοφιλούς λαχανικού δύο φορές την ημέρα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Η απάντηση της Temu στο άρθρο του Cibum για τους κινδύνους από τα προϊόντα της, που αποκάλυψε Ευρωπαίος αξιωματούχος
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Χαλκιδική: “Έφοδοι” των Αρχών στους καταψύκτες εστιατορίων – Σε μία ημέρα 8 πρόστιμα συνολικής αξίας €18.500!
Στη μελέτη συμμετείχαν 39 ενήλικες ηλικίας κάτω των 30 ετών και 36 ενήλικες ηλικίας 60 και 70 ετών μέσω του Κέντρου Κλινικής Έρευνας του NIHR στο Έξετερ. Κάθε ομάδα πέρασε δύο εβδομάδες λαμβάνοντας κανονικές δόσεις χυμού παντζαριού πλούσιου σε νιτρικά και δύο εβδομάδες σε μια εικονική έκδοση του χυμού από τον οποίο είχαν αφαιρεθεί τα νιτρικά. Και στις δύο ομάδες, η σύνθεση του στοματικού μικροβιώματος άλλαξε σημαντικά μετά την κατανάλωση του πλούσιου σε νιτρικά χυμού παντζαριού, αλλά αυτές οι αλλαγές διέφεραν μεταξύ των νεότερων και των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων. Όταν οι ηλικιωμένοι έπιναν ένα «σφηνάκι» συμπυκνωμένου χυμού παντζαριού δύο φορές την ημέρα για δύο εβδομάδες, η αρτηριακή τους πίεση μειώθηκε – ένα φαινόμενο που δεν παρατηρήθηκε στην ομάδα των νεότερων. Σύμφωνα με τους ερευνητές αυτό, μπορεί να οφείλεται σε συγκεκριμένες αλλαγές στο στοματικό μικροβίωμα, που οδήγησε στην καταστολή δυνητικά επιβλαβών βακτηρίων στο στόμα.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελληνικά Ζαχαροπλαστεία: Εντοπίστηκαν μη ασφαλή προϊόντα και σοβαρές παραβάσεις σε ελέγχους του ΕΦΕΤ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλείται νερό ιδιωτικής ετικέτας μεγάλης αλυσίδας σουπερμάρκετ, λόγω παρουσίας βακτηρίων Pseudomonas
Η μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα παρουσίασε αξιοσημείωτη μείωση των βακτηρίων Prevotella στο στόμα μετά την κατανάλωση του χυμού πλούσιου σε νιτρικά άλατα και αύξηση στην ανάπτυξη βακτηρίων που είναι γνωστό ότι ωφελούν την υγεία, όπως το Neisseria. Η μεγαλύτερη ηλικιακή ομάδα είχε υψηλότερη μέση αρτηριακή πίεση στην αρχή της μελέτης, η οποία μειώθηκε μετά τη λήψη του χυμού παντζαριού πλούσιου σε νιτρικά άλατα, αλλά όχι μετά τη λήψη του συμπληρώματος εικονικού φαρμάκου.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελληνικό γιαούρτι στα παράθυρα κατά του καύσωνα; Η ανορθόδοξη αλλά… επιστημονικά τεκμηριωμένη πρόταση Βρετανού καθηγητή
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται δημοφιλή conditioner λόγω τοξικής ουσίας — Διατίθενται και στην Ελλάδα
Η συγγραφέας της μελέτης, καθηγήτρια Άννι Βανχάταλο, από το Πανεπιστήμιο του Έξετερ, δήλωσε: «Γνωρίζουμε ότι μια διατροφή πλούσια σε νιτρικά άλατα έχει οφέλη για την υγεία και ότι οι ηλικιωμένοι παράγουν λιγότερο από το δικό τους μονοξείδιο του αζώτου καθώς μεγαλώνουν. Τείνουν επίσης να έχουν υψηλότερη αρτηριακή πίεση, η οποία μπορεί να συνδεθεί με καρδιαγγειακές επιπλοκές όπως καρδιακή προσβολή και εγκεφαλικό επεισόδιο. Η ενθάρρυνση των ηλικιωμένων ενηλίκων να καταναλώνουν περισσότερα λαχανικά πλούσια σε νιτρικά άλατα θα μπορούσε να έχει σημαντικά μακροπρόθεσμα οφέλη για την υγεία. Τα καλά νέα είναι ότι αν δεν σας αρέσει το παντζάρι, υπάρχουν πολλές εναλλακτικές λύσεις πλούσιες σε νιτρικά άλατα, όπως το σπανάκι, η ρόκα, το μάραθο, το σέλινο και το λάχανο».
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ελαττωματικός ανεμιστήρας ανακαλείται λόγω κινδύνου πυρκαγιάς – Πωλούταν το Carrefour Fr
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μπορώ να πάθω ηλιακό έγκαυμα στο μάτι και να χάσω την όρασή μου; Έλληνας καθηγητής Οφθαλμολογίας απαντά
Ο συν-συγγραφέας καθηγητής Andy Jones, από το Πανεπιστήμιο του Exeter, δήλωσε: «Αυτή η μελέτη δείχνει ότι οι τροφές πλούσιες σε νιτρικά άλατα αλλοιώνουν το στοματικό μικροβίωμα με τρόπο που θα μπορούσε να οδηγήσει σε λιγότερη φλεγμονή, καθώς και σε μείωση της αρτηριακής πίεσης σε ηλικιωμένους. Αυτό ανοίγει το δρόμο για μεγαλύτερες μελέτες για να διερευνηθεί η επίδραση παραγόντων του τρόπου ζωής και του βιολογικού φύλου στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ανταποκρίνονται στα συμπληρώματα νιτρικών αλάτων στη διατροφή».
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φτιάξτε μόνοι σας την πιο υγιεινή μπύρα στον κόσμο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μολυσμένα μαρούλια: Ανακαλύφθηκε η απρόσμενη αιτία μόλυνσης από το επικίνδυνο βακτήριο E. coli κατά την καλλιέργεια
Ο Δρ Lee Beniston FRSB, Αναπληρωτής Διευθυντής Βιομηχανικών Συνεργασιών και Συνεργατικής Έρευνας και Ανάπτυξης στο BBSRC, δήλωσε: «Αυτή η έρευνα αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα του πώς η βιοεπιστήμη μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα τους πολύπλοκους δεσμούς μεταξύ της διατροφής, του μικροβιώματος και της υγιούς γήρανσης. Αποκαλύπτοντας πώς τα νιτρικά άλατα της διατροφής επηρεάζουν τα βακτήρια του στόματος και την αρτηριακή πίεση σε ηλικιωμένους ενήλικες, η μελέτη ανοίγει νέες ευκαιρίες για τη βελτίωση της αγγειακής υγείας μέσω της διατροφής. Το BBSRC είναι περήφανο που υποστήριξε αυτή την καινοτόμο συνεργασία μεταξύ ακαδημαϊκών ερευνητών και βιομηχανίας για την προώθηση της γνώσης με οφέλη στον πραγματικό κόσμο.» Η εργασία έχει τίτλο «Η γήρανση τροποποιεί το στοματικό μικροβίωμα, τη βιοδιαθεσιμότητα του μονοξειδίου του αζώτου και τις αγγειακές αντιδράσεις στη συμπλήρωση νιτρικών με τη διατροφή» και δημοσιεύεται στο περιοδικό Free Radical Biology and Medicine.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μεγάλο σούπερ μάρκετ ανακαλεί εκατοντάδες τρόφιμα λόγω προβλήματος θερμοκρασίας σε container μεταφοράς!
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το γάλα υπεύθυνο για δεκάδες κρούσματα σαλμονέλωσης – Νέος συναγερμός στις Αρχές
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Μήπως «βράζει» το κινητό σας λόγω καύσωνα; Δείτε πώς θα το προστατεύσετε
DOI 0.1016/j.freeradbiomed.2025.07.002
