Νέα μελέτη προκαλεί ανησυχία για τα ω-3 λιπαρά που βρίσκονται σε ψάρια, ξηρούς καρπούς και αβοκάντο
Μπορεί να έχουν κερδίσει τη φήμη των “καλών” λιπαρών, ωστόσο τα ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα, που συναντώνται σε τρόφιμα όπως ο σολομός, οι ξηροί καρποί και τα αβοκάντο, ενδέχεται να μην είναι τόσο ευεργετικά όσο πιστεύαμε. Σύμφωνα με νέα αυστραλιανή έρευνα, η αυξημένη κατανάλωσή τους συνδέεται με χρόνια φλεγμονή στον οργανισμό, η οποία μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για παχυσαρκία, διαβήτη τύπου 2 και καρδιακή προσβολή.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Υψηλή ποσότητα μεθανόλης σε πάπρικα ιδιωτικής ετικέτας της Carrefour Fr
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Αποσύρεται γνωστό αντηλιακό που μπορεί να επηρεάσει το ορμονικό σύστημα και να προκαλέσει βλάβη στα νεφρά
Τα ευρήματα προέρχονται από τη μεγάλη επιδημιολογική μελέτη Avon Longitudinal Study of Parents and Children (Children of the 90s), η οποία παρακολουθεί την υγεία περισσότερων από 14.000 οικογενειών από το 1991. Στο επίκεντρο της ανάλυσης βρέθηκαν δεδομένα από 2.800 νέους 24 ετών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σαλμονέλα σε κελυφωτά φυστίκια – Επείγουσα ανάκληση
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εντολή απόσυρσης για μανιτάρια λόγω βακτηριακής μόλυνσης – Μπορούν να προκαλέσουν σοβαρές λοιμώξεις
Παρότι τα ω-6 λιπαρά, που υπάρχουν κυρίως σε φυτικά έλαια όπως το ηλιέλαιο και το σογιέλαιο, είναι ήδη υπό διερεύνηση για τις επιπτώσεις τους στην καρδιαγγειακή υγεία, έκπληξη προκάλεσε η διαπίστωση ότι ακόμα και τα ω-3 λιπαρά – που θεωρούνταν “αντιφλεγμονώδη” – συσχετίστηκαν με υψηλά επίπεδα GlycA, ενός βιοδείκτη στο αίμα που συνδέεται με χρόνια φλεγμονή, καρδιοπάθειες και καρκίνο.
Η επικεφαλής της έρευνας, καθηγήτρια Daisy Crick από το Πανεπιστήμιο του Κουίνσλαντ, δήλωσε:«Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι δεν μπορούμε πλέον να διαχωρίζουμε απλοϊκά τα ω-3 ως “καλά” και τα ω-6 ως “κακά”. Η ισορροπία μεταξύ των δύο ίσως είναι πιο σημαντική από την ποσότητα κατανάλωσης.»
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνο παθογόνο σε τυρί – Οι αρχές καλούν σε επιφυλακή 70 ημερών για εμφάνιση συμπτωμάτων
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνα καλλυντικά: Άλλα δύο ευρέως χρησιμοποιούμενα συστατικά στη «μαύρη λίστα» της ΕΕ – Πού περιέχονται
Παρόμοια άποψη εξέφρασε και ο καθηγητής Thomas Holland από το RUSH Institute στο Σικάγο, ο οποίος δεν συμμετείχε στη μελέτη, σημειώνοντας ότι «τα ω-3 θεωρούνται ότι μειώνουν τη φλεγμονή, ωστόσο εδώ παρατηρείται το αντίθετο».
Σύμφωνα με στοιχεία από το NHS, τα περιστατικά καρδιακής προσβολής σε νέους κάτω των 40 ετών αυξάνονται, παρά τη γενική πτωτική τάση από τη δεκαετία του 1960. Οι ειδικοί αποδίδουν αυτή την αύξηση στην παχυσαρκία, την κακή διατροφή και τις επιπτώσεις των “υγιεινών” αλλά βιομηχανικά επεξεργασμένων τροφών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανάκληση φιλέτων αντσούγιας από τα Carrefour It λόγω αυξημένων επιπέδων ισταμίνης
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καταδικάστηκε γυναίκα για λαθρεμπόριο 62 τόνων μολυσμένων φρούτων, λαχανικών και κρεάτων – Δήλωνε άλλο περιεχόμενο
Ελαιόλαδο, αβοκάντο, ξηροί καρποί, ακόμη και κάποια φυτικά έλαια που επί χρόνια προτείνονταν ως “καρδιοπροστατευτικά”, ενδέχεται να μην είναι ακίνδυνα όταν καταναλώνονται χωρίς ισορροπία.
Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο International Journal of Epidemiology, υπογραμμίζει την ανάγκη για περαιτέρω έρευνα, ενώ καλεί σε επανεξέταση των διατροφικών οδηγιών που δίνουν έμφαση στα πολυακόρεστα λιπαρά.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σε αυτήν ακριβώς την ηλικία αρχίζει η γήρανση του εγκεφάλου: Νέο σημαντικό επιστημονικό εύρημα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τι συμβαίνει αν δεν αλλάζουμε εσώρουχα κάθε μέρα;
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ποιο λάδι είναι καταλληλότερο για τηγάνισμα και ποιο για τη σαλάτα;