ΑρχικήΟικιακάΔιατροφή και ΥγείαΤο όσπριο που μειώνει τη χοληστερόλη σύμφωνα με νέα μελέτη που παρουσιάστηκε...

Το όσπριο που μειώνει τη χοληστερόλη σύμφωνα με νέα μελέτη που παρουσιάστηκε στο NUTRITION 2025

5 λεπτά ανάγνωσης

Νέες επιστημονικές αποδείξεις για τα όσπρια ως ένας απλός και οικονομικός τρόπος μείωσης του κινδύνου χρόνιων παθήσεων

Μια νέα μελέτη δείχνει ότι η τακτική κατανάλωση ενός φλιτζανιού από δύο συγκεκριμένα όσπρια την ημέρα, μπορεί να προσφέρει σημαντικά οφέλη για την υγεία της καρδιάς και του μεταβολισμού. Η ενσωμάτωση τους στην καθημερινή διατροφή, θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως ένας απλός, οικονομικά αποδοτικός τρόπος για τη μείωση του κινδύνου χρόνιων ασθενειών.

- Advertisement -

Η μελέτη 12 εβδομάδων σε 72 άτομα με προδιαβήτη έδειξε συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης ρεβιθιών και της βελτίωσης των επιπέδων χοληστερόλης, ενώ η κατανάλωση μαύρων φασολιών συνδέθηκε με μειωμένη φλεγμονή. Για να αυξήσουν τη συνάφεια της μελέτης με την καθημερινή ζωή, οι ερευνητές διεξήγαγαν τη μελέτη με συμμετέχοντες σε συνθήκες ελεύθερης διαβίωσης. Στους συμμετέχοντες ανατέθηκε τυχαία να τρώνε είτε 1 φλιτζάνι μαύρα φασόλια, ρεβίθια ή ρύζι (έλεγχος) για 12 εβδομάδες.

Δείγματα αίματος ελήφθησαν κατά την έναρξη, 6 εβδομάδες και 12 εβδομάδες για την παρακολούθηση της χοληστερόλης, της φλεγμονής και του σακχάρου στο αίμα, ενώ στην αρχή και στο τέλος της μελέτης πραγματοποιήθηκαν τεστ ανοχής στη γλυκόζη. Για την ομάδα που κατανάλωνε ρεβίθια, η ολική χοληστερόλη μειώθηκε σημαντικά από μέσο όρο 200,4 χιλιοστόγραμμα ανά δεκάλιτρο στην αρχή της μελέτης σε 185,8 χιλιοστόγραμμα ανά δεκάλιτρο μετά από 12 εβδομάδες. Για εκείνους που κατανάλωναν μαύρα φασόλια, το μέσο επίπεδο της προφλεγμονώδους κυτταροκίνης ιντερλευκίνη-6 -δείκτης φλεγμονής- ήταν 2,57 πικογραμμάρια ανά χιλιοστόλιτρο στην αρχή της μελέτης και μειώθηκε σημαντικά σε 1,88 πικογραμμάρια ανά χιλιοστόλιτρο μετά από 12 εβδομάδες. Δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές αλλαγές στους δείκτες του μεταβολισμού της γλυκόζης.

- Advertisement -

“Τα άτομα με προδιαβήτη συχνά παρουσιάζουν διαταραγμένο μεταβολισμό των λιπιδίων και χρόνια φλεγμονή χαμηλού βαθμού, τα οποία μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη παθήσεων όπως η καρδιακή νόσος και ο διαβήτης τύπου 2”, δήλωσε η Morganne Smith, υποψήφια διδάκτωρ στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας του Ιλινόις. “Η μελέτη μας διαπίστωσε ότι η κατανάλωση φασολιών βοήθησε σημαντικά στη μείωση της χοληστερόλης και στη μείωση της φλεγμονής σε άτομα με προδιαβήτη, αν και τα επίπεδα γλυκόζης δεν μεταβλήθηκαν”. Η Smith παρουσίασε τα ευρήματα στο NUTRITION 2025, το εμβληματικό ετήσιο συνέδριο της Αμερικανικής Εταιρείας Διατροφής που πραγματοποιείται από τις 31 Μαΐου έως τις 3 Ιουνίου στο Ορλάντο. Η Indika Edirisinghe, PhD, και η Britt Burton-Freeman, PhD, από το Illinois Institute of Technology, είναι οι κύριοι ερευνητές της μελέτης.

Τα μαύρα φασόλια και τα ρεβίθια καταναλώνονται συνήθως, αλλά συχνά παραβλέπονται σε λεπτομερείς μελέτες σχετικά με την επίδρασή τους στη χοληστερόλη και τη φλεγμονή μεταξύ των ατόμων που διατρέχουν κίνδυνο για καρδιακές παθήσεις ή διαβήτη. Η νέα μελέτη αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου προγράμματος που διερευνά τον τρόπο με τον οποίο η κατανάλωση μαύρων φασολιών και ρεβιθιών επηρεάζει τη φλεγμονή και την απόκριση στην ινσουλίνη μέσω της δραστηριότητας του μικροβιώματος του εντέρου.

- Advertisement -

«Η μελέτη μας έδειξε τα οφέλη από την κατανάλωση φασολιών σε ενήλικες με προδιαβήτη, αλλά γενικά είναι μια εξαιρετική επιλογή για όλους», δήλωσε ο Smith. «Τα ευρήματα αυτά θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ενημέρωση των διατροφικών οδηγιών, των κλινικών ιατρών ή των προγραμμάτων δημόσιας υγείας που επικεντρώνονται στην πρόληψη των καρδιακών παθήσεων και του διαβήτη».

Οι ερευνητές λένε ότι η αντικατάσταση των φασολιών – είτε κονσερβοποιημένων, αποξηραμένων ή κατεψυγμένων – στη θέση λιγότερο υγιεινών επιλογών είναι ένα καλό σημείο για να ξεκινήσετε όταν προσπαθείτε να τρώτε περισσότερα φασόλια. Ωστόσο, προσέξτε τυχόν πρόσθετα συστατικά όπως αλάτι ή ζάχαρη, ανάλογα με το τι αγοράζετε.

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι να ενσωματώσετε τα φασόλια στην κανονική σας διατροφή ως ένας οικονομικά αποδοτικός τρόπος για να υποστηρίξετε τη συνολική υγεία και να μειώσετε τον κίνδυνο χρόνιων ασθενειών», δήλωσε η Smith. «Μπορείτε να τα αναμείξετε γσε μια βάση σούπας, να τα προσθέσετε ως γαρνιτούρα για σαλάτα ή να τα συνδυάσετε με άλλους σπόρους, όπως ρύζι ή κινόα». Για την επόμενη φάση αυτού του προγράμματος, οι ερευνητές σχεδιάζουν να εξετάσουν πώς η κατανάλωση μαύρων φασολιών και ρεβιθιών επηρεάζει την υγεία του εντέρου, ώστε να κατανοήσουν καλύτερα τη σχέση μεταξύ του μικροβιώματος του εντέρου και της μεταβολικής υγείας.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.