Επιστημονική μελέτη καθορίζει την εβδομαδιαία ποσότητα κατανάλωσης κοτόπουλου, που σχετίζεται με στατιστικά σημαντικά αυξημένο κίνδυνο θνησιμότητας τόσο από όλες τις αιτίες όσο και καρκίνο του γαστρεντερικού συστήματος
Το κρέας κοτόπουλου συγκαταλέγεται αυτή τη στιγμή στα πιο ευρέως καταναλωτικά κρέατα καθώς θεωρείται, πιο υγιεινή εναλλακτική λύση έναντι προϊόντων κρέατος από άλλες ζωικές πηγές, και ταυτόχρονα είναι αρκετά προσιτό και προσβάσιμο, γεγονός που εξηγεί τα υψηλά ποσοστά παγκόσμιας κατανάλωσης.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Και στην Ελλάδα πωλείται το εισαγόμενο προϊόν με καρκινογόνο ουσία (RASFF) – Δείτε φωτογραφία και μάρκα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δηλητηριασμένο ψάρι σε μπουφέ πίσω από 100 τροφικές δηλητηριάσεις – Χαοτική η εικόνα σε τετράστερο ξενοδοχείο
Επειδή μέχρι στιγμής μόνο περιορισμένες μελέτες στη βιβλιογραφία υποστηρίζουν ότι τα πουλερικά συνδέονται με τον κίνδυνο όλων των αιτιών θνησιμότητας στόχος μελέτης Ιταλών επιστημόνων που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients ήταν να καλύψει αυτό το κενό και να αξιολογήσει για πρώτη φορά τη συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης λευκού κρέατος και της θνησιμότητας από όλες τις αιτίες και από καρκίνους του γαστρεντερικού, εστιάζοντας στις επιπτώσεις της κατανάλωσης πουλερικών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Καρπούζι: Το λάθος που κάνουμε όταν το τρώμε και ο απόλυτος τρόπος να το διορθώσουμε
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Τριχόπτωση: Το ρόφημα-έκπληξη που, σύμφωνα με τις μελέτες, κάνει τα μαλλιά να πέφτουν πιο γρήγορα
Για τις ανάγκες της μελέτης συλλέχθηκαν δεδομένα από 4869 συμμετέχοντες που απάντησαν σε ερωτηματολόγια διατροφής και παρακολουθήθηκαν για 19 χρόνια. Αναλύοντας την εβδομαδιαία κατανάλωση πουλερικών, παρατηρήθηκε ότι τα άτομα που κατανάλωναν περισσότερα από 300 g είχαν 27% υψηλότερο κίνδυνο θανάτου από όλες τις αιτίες από αυτούς που καταναλώνουν λιγότερο από 100 g. Επιπλέον, ο κίνδυνος καρκίνου του γαστρεντερικού, για εβδομαδιαία κατανάλωση πουλερικών άνω των 300 g ήταν 2,27 ένας κίνδυνος που για τους άνδρες ήταν αυξημένος σε 2,61. Ο κίνδυνος αυξανόταν προοδευτικά όσο αυξανόταν η μερίδα που καταναλώθηκε και ήταν μεγαλύτερος σε σύγκριση με την ίδια μερίδα κόκκινου κρέατος.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σουβλάκι: Σε ποια Ελληνική πόλη ξεπερνά τα 6 ευρώ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φλεγμονώδης νόσος του εντέρου: Η επίδραση της κατανάλωση κόκκινου κρέατος – Νέα μελέτη
Συμπερασματικά ο μελέτη έδειξε ότι η κατανάλωση πουλερικών άνω των 300 g/εβδομάδα σχετίζεται με στατιστικά σημαντικό αυξημένο κίνδυνο θνησιμότητας τόσο από όλες τις αιτίες όσο και από καρκίνο στο γαστρεντερικό σύστημα ενώ ο κίνδυνος είναι υψηλότερος για τους άνδρες παρά για τις γυναίκες. Ωστόσο σύμφωνα με τους ερευνητές απαιτούνται περαιτέρω μελέτες για να επιβεβαιωθούν αυτά τα ευρήματα και να μάθουμε περισσότερα για τις επιπτώσεις των επεξεργασμένων πουλερικών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πλυντήριο ρούχων: Σταματήσετε τη μούχλα με δύο κοινά συστατικά από την κουζίνα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Νέα μελέτη αποκαλύπτει το είδος και την ποσότητα καφέ που μειώνει τον κίνδυνο αντίστασης στην ινσουλίνη
Σύμφωνα με αναφορές άλλων μελετών που παρουσιάστηκαν σε αυτή την έρευνα, οι μέθοδοι μαγειρέματος και αποθήκευσης κρέατος επηρεάζουν σημαντικά τον κίνδυνο ανάπτυξης καρκίνου του γαστρεντερικού. Οι Boldo et al. εντόπισαν αυξημένο κίνδυνο γαστρικών και εντερικών όγκων μεταξύ των καταναλωτών που προτιμούσαν καλομαγειρεμένο λευκό ή κόκκινο κρέας. Τα πλούσια σε πρωτεΐνες τρόφιμα, όταν μαγειρεύονται σε υψηλές θερμοκρασίες ή θερμαίνονται για παρατεταμένους χρόνους, παράγουν μεταλλαξιογόνες ενώσεις, συμπεριλαμβανομένων των ετεροκυκλικών αμινών (HCAs), των πολυκυκλικών αρωματικών υδρογονανθράκων (PAHs) και των ενώσεων N-nitroso (NOCs). Το στήθος κοτόπουλου έχει περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη 23,3 g/100 gr. Μπορούμε να υποθέσουμε, είπαν οι ερευνητές, ότι το λευκό κρέας που μαγειρεύεται σε υψηλές θερμοκρασίες ή για μεγάλο χρονικό διάστημα (π.χ. ψήσιμο στη σχάρα, ψήσιμο στο μπάρμπεκιου,) σχηματίζει επίσης υψηλά επίπεδα μεταλλαξιογόνων ουσιών, που θα μπορούσαν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην παθογένεση του καρκίνου του γαστρικού. Επομένως, κατά τη μελέτη της συσχέτισης μεταξύ του κρέατος και του κινδύνου καρκίνου, δεν πρέπει να παραμεληθεί η αξιολόγηση του τύπου του κρέατος και της μεθόδου μαγειρέματος.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Το απλό και εντελώς δωρεάν “φάρμακο” για την καρδιακή ανεπάρκεια – Επιστημονική έρευνα του Πανεπιστημίου του Όρεγκον
Αυτή η μελέτη έχει αρκετά δυνατά σημεία αλλά και ορισμένους περιορισμούς. Ένα από τα δυνατά σημεία της μελέτης είναι το μέγεθος του δείγματος. Περιλάμβανε 4869 συμμετέχοντες από μια κοόρτη που βασίζεται σε δύο δήμους στη νοτιοανατολική Ιταλία. Επίσης η παρακολούθηση διήρκεσε 19 χρόνια. Συνολικά, αυτή η μελέτη είναι από τις λίγες που έχει αναλύσει τις επιπτώσεις των πουλερικών στην κατάσταση της υγείας, ιδιαίτερα σε σχέση με τον κίνδυνο θνησιμότητας.
Όσον αφορά στους περιορισμούς, ένας από αυτούς είναι η απουσία πληροφοριών σχετικά με την κατανάλωση επεξεργασμένων πουλερικών και τη μορφή επεξεργασίας (δηλαδή αλλαντικά ή γρήγορο φαγητό). Αυτό οφείλεται στο ότι το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση των διατροφικών συνηθειών περιλάμβανε μόνο μια γενική ερώτηση σχετικά με την κατανάλωση πουλερικών. Ένας άλλος πιθανός περιορισμός σχετίζεται με την αυτοαναφορά της δίαιτας. Ωστόσο, για να ξεπεραστεί αυτό το πρόβλημα, κάθε FFQ εξετάστηκε από τους ειδικούς διατροφολόγους τη στιγμή της παράδοσης του ερωτηματολογίου.
«Πιστεύουμε ότι είναι ωφέλιμο να μετριάζουμε την κατανάλωση πουλερικών, εναλλάσσοντάς τα με άλλες εξίσου πολύτιμες πηγές πρωτεΐνης, όπως τα ψάρια. Πιστεύουμε επίσης ότι είναι απαραίτητο να εστιάσουμε περισσότερο στις μεθόδους μαγειρέματος, αποφεύγοντας τις υψηλές θερμοκρασίες και τους παρατεταμένους χρόνους μαγειρέματος» τόνισαν οι επιστήμονες της μελέτης.
Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ
Αναφορά: Bonfiglio, C., Tatoli, R., Donghia, R., Pesole, PL, & Giannelli, G. (2025). Αυξάνει η κατανάλωση πουλερικών τον κίνδυνο θνησιμότητας από καρκίνους του γαστρεντερικού συστήματος; Μια Προκαταρκτική Ανάλυση Ανταγωνιστικού Κινδύνου. Nutrients , 17 (8), 1370. https://doi.org/10.3390/nu17081370