Νέα επιστημονική ανασκόπηση βιβλιογραφίας προσδιόρισε, τη σχέση μεταξύ της κατανάλωσης συγκεκριμένων τροφίμων και της υγείας των μαλλιών
Τα μαλλιά είναι ένα σημαντικό ατομικό χαρακτηριστικό που παίζει θεμελιώδη ρόλο στην αυτοεκτίμηση και την ταυτότητα ενός ατόμου. Τις τελευταίες δεκαετίες, υπάρχει ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τη διερεύνηση του ρόλου της διατροφής στην υγεία των μαλλιών καθώς, συγκεκριμένα τρόφιμα και θρεπτικά συστατικά παίζουν κορυφαίο ρόλο στη διατήρηση υγιών μαλλιών. Σκοπός μελέτης που δημοσιεύτηκε στο Nutrition and Health , ήταν να προσδιοριστεί, μέσω ανασκόπησης της βιβλιογραφίας, η σχέση μεταξύ της κατανάλωσης συγκεκριμένων τροφίμων ή/και θρεπτικών συστατικών και της υγείας των μαλλιών.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δηλητηριασμένοι ξηροί καρποί στην Ελλάδα – Περιέχουν υδροκυάνιο – Δείτε φωτό και μάρκα
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | LIDL Se: Ανακλήθηκε δημοφιλές προϊόν, λόγω μόλυνσης από επικίνδυνο παθογόνο
Στην ανάλυση των 17 μελετών που πληρούσαν τα κριτήρια συμπερίληψης σε αυτή την ανασκόπηση, συμμετείχαν 61332 συμμετέχοντες, κυρίως γυναίκες (97%). Αυτές οι μελέτες σύμφωνα με τους συγγραφείς προσφέρουν μια ολοκληρωμένη επισκόπηση της σχέσης μεταξύ τροφίμων, διατροφής και υγείας των μαλλιών. Τα κύρια θρεπτικά συστατικά και τα τρόφιμα που εξετάστηκαν ήταν η βιταμίνη D, ο σίδηρος, η πρωτεΐνη, η σόγια, τα σταυρανθή λαχανικά, τα αλκοολούχα ποτά και τα γλυκά αναψυκτικά, καθώς και συγκεκριμένα συμπληρώματα. Αυτοί οι παράγοντες συνδέονταν συχνότερα με τη σοβαρότητα και την εμφάνιση της αλωπεκίας και με διάφορες παραμέτρους των μαλλιών, όπως η πυκνότητα, η ανάπτυξη, το πάχος, η λάμψη και η τριχόπτωση.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ: Δύο πρόστιμα σε μία ημέρα για παραπλανητική πρακτική σε Σύρο και Ηράκλειο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Επικίνδυνα ψάρια: Δύο ανακλήσεις από κολοσσούς σουπερμάρκετ λόγω ισταμίνης και ABVT
Συνολικά, οι περισσότεροι από αυτούς τους παράγοντες έδειξαν θετική συσχέτιση με την υγεία των μαλλιών, με εξαίρεση τα αλκοολούχα και γλυκά ποτά (αναψυκτικά), καθώς και τη ρετινόλη. Η βιταμίνη D ξεχώρισε ως το θρεπτικό συστατικό που μελετήθηκε περισσότερο (πέντε μελέτες), ενώ η αλωπεκία και η τριχόπτωση ήταν οι παράμετροι υγείας των μαλλιών που μελετήθηκαν περισσότερο (οκτώ και πέντε μελέτες, αντίστοιχα). Τα δεδομένα υποδηλώνουν ότι ο Υποδοχέας Βιταμίνης D (VDR) παίζει σημαντικό ρόλο στον κύκλο του θύλακα της τρίχας, ρυθμίζοντας την έναρξη της φάσης αναγέννησης της τρίχας.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Ανακαλούνται δημοφιλή μπισκότα λόγω μούχλας – Η ανακοίνωση της εταιρείας για την αιτία
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Και όμως! Οι κότες έχουν… άποψη για τους ανθρώπους – Δείτε τι αποκάλυψε επιστημονικό πείραμα
Όσον αφορά τον σίδηρο, η παρούσα ανασκόπηση υποδηλώνει ότι η συμπλήρωση σιδήρου είναι ευεργετική, με αναφερόμενες βελτιώσεις στην ανάπτυξη των μαλλιών, ενώ η στέρηση πρωτεΐνης συσχετίστηκε με μείωση της διαμέτρου και της χρώσης των βολβών της τρίχας. Τα ευρήματα αυτής της συστηματικής ανασκόπησης υποδηλώνουν επίσης μια συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης αλκοόλ και της αυξημένης συχνότητας τριχόπτωσης, καθώς και μια πιθανή ανασταλτική επίδραση στην ανάπτυξη των μαλλιών. Όσον αφορά την κατανάλωση τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, όπως τα αναψυκτικά, η κατανάλωση τους σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο τριχόπτωσης. Για παράδειγμα, μια εγκάρσια μελέτη 1.028 νεαρών ανδρών διαπίστωσε ότι η υπερβολική κατανάλωση ζαχαρούχων ποτών (>3500 ml/εβδομάδα) αύξησε σημαντικά την τριχόπτωση.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Εντοπίστηκαν ξυράφια μέσα σε ρύζι – Ενημέρωση παραληπτών και άμεση απόσυρση
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Δηλητηριασμένο ψάρι σε μπουφέ πίσω από 100 τροφικές δηλητηριάσεις – Χαοτική η εικόνα σε τετράστερο ξενοδοχείο
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Και στην Ελλάδα πωλείται το εισαγόμενο προϊόν με καρκινογόνο ουσία (RASFF) – Δείτε φωτογραφία και μάρκα
Σε μια άλλη μελέτη, η κατανάλωση αλκοόλ συσχετίστηκε τόσο με αυξημένη τριχόπτωση όσο και με πρόωρο αποχρωματισμό των μαλλιών, καθώς διεγείρουν την έκκριση περίσσειας σμήγματος, το οποίο προάγει την ανάπτυξη μικροβίων στο τριχωτό της κεφαλής. Αυτό, με τη σειρά του, επιδεινώνει τον ερεθισμό και τη φλεγμονή, συμβάλλοντας στην τριχόπτωση. Όσον αφορά στα προϊόντα σόγιας, η υψηλότερη πρόσληψη προϊόντων σόγιας και σταυρανθών λαχανικών συσχετίστηκε με μείωση της τριχόπτωσης.
Σύνοψη της ανασκόπησης της βιβλιογραφίας
Τα υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης D και σιδήρου, συσχετίστηκαν αντίστροφα με την αλωπεκία. Αντίθετα, η υψηλότερη πρόσληψη αλκοολούχων και ζαχαρούχων ποτών βρέθηκε να συσχετίζεται θετικά με την τριχόπτωση. Η διατροφή παίζει καθοριστικό ρόλο στην υγεία των μαλλιών, ιδιαίτερα η βιταμίνη D και τα συμπληρώματα σιδήρου, ενώ ο περιορισμός του αλκοόλ και των αναψυκτικών μπορεί να είναι ωφέλιμος. Απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την επιβεβαίωση αυτών των ευρημάτων.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Φλεγμονώδης νόσος του εντέρου: Η επίδραση της κατανάλωση κόκκινου κρέατος – Νέα μελέτη
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Σουβλάκι: Σε ποια Ελληνική πόλη ξεπερνά τα 6 ευρώ
Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι διατροφικοί και διαιτητικοί παράγοντες στη διατήρηση της υγείας των μαλλιών. Τα αποτελέσματα υποδηλώνουν ότι οι στοχευμένες διατροφικές παρεμβάσεις θα μπορούσαν να είναι σημαντικές στην πρόληψη και τη διαχείριση παθήσεων των μαλλιών, όπως η αλωπεκία και η τριχόπτωση. Ωστόσο, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να εμβαθύνουμε την κατανόησή μας σχετικά με αυτές τις συσχετίσεις και να αναπτύξουμε συστάσεις βασισμένες σε στοιχεία για την προώθηση της υγείας των μαλλιών μέσω της διατροφής.
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ | Πλυντήριο ρούχων: Σταματήσετε τη μούχλα με δύο κοινά συστατικά από την κουζίνα
Αναφορά: Gomes, N., Silva, N., & Teixeira, B. (2025). Αξιολόγηση της σχέσης μεταξύ διατροφικών παραγόντων και υγείας των μαλλιών: Μια συστηματική ανασκόπηση. Διατροφή και Υγεία . DOI – 10.1177/02601060251367206, https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/02601060251367206