Επιστήμονες στη Δανία ανακάλυψαν έναν νέο τρόπο απώλειας βάρους – Η επιτυχία εξαρτάται από το πόσες φορές βλέπετε μία φωτογραφία για να σταματήσετε να πεινάτε!
Το Διαδίκτυο ξεχειλίζει από φωτογραφίες φαγητού: Σε ειδησεογραφικούς ιστότοπους, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και διαφημιστικά banner που εμφανίζονται παντού.
Πολλές από τις εικόνες τροφίμων ανεβαίνουν για να πουλήσουν συγκεκριμένα τρόφιμα. Η ιδέα είναι ότι οι εικόνες στο Facebook ή στο Instagram θα μας κάνουν να λαχταρούμε περισσότερο ένα μπέργκερ McDonalds, για παράδειγμα. Με άλλα λόγια, η εικόνα μας ξυπνά την πείνα. Είναι όμως έτσι; Μάλλον όχι!
Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Aarhus της Δανίας έδειξε πως οι εικόνες φαγητών, μπορούν στην πραγματικότητα να έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Τουλάχιστον αν βλέπουμε επανειλημμένα φωτογραφίες του ίδιου προϊόντος.
Ορισμένα πειράματα αποκαλύπτουν ότι μπορούμε να αισθανθούμε κορεσμό αν δούμε την ίδια εικόνα περισσότερες από 30 φορές. Ο επιστήμονας Tjark Andersen, στο Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Aarhus, εξηγεί περισσότερα. «Στα πειράματά μας, δείξαμε ότι όταν οι συμμετέχοντες είδαν την ίδια εικόνα φαγητού 30 φορές, ένιωθαν πιο κορεσμένοι από ό,τι πριν είχαν δει την εικόνα», λέει.
Ξεγελώντας τον εγκέφαλό σας για να νιώθετε πλήρης
Μπορεί να ακούγεται περίεργο το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες ένιωθαν χορτάτοι χωρίς να τρώνε τίποτα. Αλλά αυτό είναι πραγματικά πολύ φυσικό, εξηγεί ο Tjark Andersen. Το πώς σκεφτόμαστε το φαγητό έχει μεγάλη επίδραση στην όρεξή μας.
«Η όρεξή σας είναι πιο στενά συνδεδεμένη με τη γνωστική σας αντίληψη από όσο πιστεύετε. Το πώς σκεφτόμαστε το φαγητό μας είναι πολύ σημαντικό», λέει και συνεχίζει:
Στο πλαίσιο της έρευνας του εγκεφάλου, αυτά τα ευρήματα εξηγούνται με τη λεγόμενη θεμελιωμένη γνωσιακή θεωρία. Για παράδειγμα, αν φανταστείτε ότι βάζετε τα δόντια σας σε ένα ζουμερό μήλο, οι ίδιες περιοχές του εγκεφάλου διεγείρονται σαν να δαγκώνετε πραγματικά ένα μήλο.
Ένα μεγάλο διαδικτυακό πείραμα
Ο Tjark Andersen και οι συνάδελφοί του δεν είναι οι πρώτοι που ανακάλυψαν ότι μπορούμε να νιώσουμε χορτάτοι κοιτάζοντας φωτογραφίες φαγητού. Και άλλες ερευνητικές ομάδες το έχουν αποδείξει.
Στη νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Aarhus όμως, εξέτασαν τον αριθμό των επαναλήψεων που απαιτούνται – και κατά πόσο η ποικιλία στις εικόνες αφαιρεί την αίσθηση του κορεσμού.
“Γνωρίζουμε από προηγούμενες μελέτες ότι οι εικόνες διαφορετικών ειδών φαγητού δεν έχουν την ίδια επίδραση στον κορεσμό. Γι’ αυτό μπορείτε πραγματικά να αισθάνεστε χορτάτοι μετά το κύριο πιάτο, αλλά να έχετε ακόμα χώρο για επιδόρπιο. Τα γλυκά είναι ένα εντελώς διαφορετικό είδος φαγητού ,” λέει ο Andersen.
Για να διερευνήσουν εάν η ποικιλία στο φαγητό αφαιρεί εντελώς την αίσθηση του κορεσμού, ο Tjark Andersen και οι συνεργάτες του σχεδίασαν μια σειρά από διαδικτυακά πειράματα. Κατέληξαν να προσελκύσουν περισσότερα από 1.000 άτομα μέσω των ψηφιακών πειραμάτων τους.
Πρώτα έδειξαν μια εικόνα με απλά πορτοκαλί M&Ms. Σε ορισμένους συμμετέχοντες εμφανίστηκε η εικόνα τρεις φορές, σε άλλους 30 φορές. Η ομάδα που είδε τις περισσότερες φωτογραφίες, η M&M ένιωσε πιο χορτασμένη μετά, εξηγεί ο Tjark Andersen.
«Έπρεπε να απαντήσουν πόσα M&M μεταξύ 1 και 10 ήθελαν. Η ομάδα που είχε δει 30 εικόνες με πορτοκαλί καραμέλες, επέλεξε μικρότερη ποσότητα από τις άλλες δύο ομάδες».
Στη συνέχεια, επανέλαβαν το πείραμα. Αυτή τη φορά με M&M σε διαφορετικά χρώματα. Τα χρώματα δεν άλλαξαν το αποτέλεσμα.
Τελικά, αντικατέστησαν τα M&M με Skittles. Σε αντίθεση με τα M&S, τα Skittles έχουν διαφορετική γεύση ανάλογα με το χρώμα.
«Αν το χρώμα δεν έπαιξε ρόλο, πρέπει να είναι η φανταστική γεύση. Αλλά ούτε εδώ βρήκαμε καμία σημαντική επίδραση. Αυτό υποδηλώνει ότι πρέπει να αλλάξουν περισσότερες παράμετροι εκτός από το χρώμα και τη γεύση για να μπορέσουμε να επηρεάσουμε τον κορεσμό», εξηγεί.
Θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως στρατηγική απώλειας βάρους
Από το 1975, ο αριθμός των υπέρβαρων ανθρώπων παγκοσμίως έχει τριπλασιαστεί. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η παχυσαρκία είναι μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις υγείας που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος . Και ο λόγος που γινόμαστε πολύ παχύσαρκοι είναι ότι τρώμε πολύ φαγητό και πάρα πολύ ανθυγιεινό φαγητό και δεν κάνουμε αρκετή άσκηση.
Εδώ μπαίνουν στο παιχνίδι τα αποτελέσματα της μελέτης του Tjark Andersen που ίσως μπορούν να εφαρμοστούν ως μέθοδος ελέγχου της όρεξης.
«Σκεφτείτε αν δημιουργήσατε μια εφαρμογή βασισμένη σε αναζήτηση Google. Ας πούμε ότι ήθελες πίτσα. Ανοίγεις την εφαρμογή. Επιλέξτε πίτσα – και δείχνει πολλές φωτογραφίες πίτσας ενώ φαντάζεστε να την τρώτε. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορούσατε να έχετε μια αίσθηση κορεσμού και ίσως απλώς να σταματήσετε να θέλετε πίτσα».
Ο Tjark Andersen και αρκετοί άλλοι ερευνητές μελετούν πώς μας επηρεάζουν οι διαφημίσεις τροφίμων στα social media, γιατί ερχόμαστε συνεχώς αντιμέτωποι με νόστιμο φαγητό.
Πριν από μερικά χρόνια, μια αμερικανική ερευνητική ομάδα προσπάθησε να βρει πόσες διαφημίσεις με τρόφιμα συναντάμε κατά μέσο όρο όταν βρισκόμαστε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι ερευνητές παρακολούθησαν αρκετούς νέους και χαρτογράφησαν το περιεχόμενο που συνάντησαν.
Κατά μέσο όρο, οι νέοι είδαν 6,1 δημοσιεύσεις σχετικά με το φαγητό σε 12 ώρες. Η συντριπτική πλειονότητα των αναρτήσεων ήταν φωτογραφίες φαγητού – και πάνω από το ένα τρίτο αφορούσαν επιδόρπια ή άλλα γλυκά φαγητά.
Το Διαδίκτυο και, ειδικότερα, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ένας παράγοντας που συμβάλλει στο να γίνουμε όλο και πιο υπέρβαροι. Μπορεί όμως να είναι και η λύση. Το μέλλον θα δείξει.