Η εύρεση ενός συγκεκριμένου ρόλου στην αγορά, είναι το κλειδί για την επιτυχία σε νέες πρωτεϊνούχες τροφές. Μετά από χρόνια ταχείας ανάπτυξης, η αγορά αποτελείται τώρα από πολλές υποκατηγορίες καταναλωτών, από ανθρώπους που θέλουν να δουν παλιά αγαπημένα προϊόντα να αναπαράγονται σε φυτικές μορφές, έως αυτούς που αναζητούν νέες αισθήσεις γεύσης και υφής που απέχουν πολύ από τα mainstream burgers. Κανένα συστατικό ή τεχνολογία δεν μπορεί να ικανοποιήσει όλες τις απαιτήσεις των καταναλωτών. Η προσαρμογή είναι κρίσιμη.
Η ταχεία ανάπτυξη της αγοράς νέων πρωτεϊνούχων τροφίμων είναι πλέον ευρέως γνωστή, αλλά οι αριθμοί παραμένουν αξιοσημείωτοι παρά το ότι μας είναι πλέον αρκετά οικείοι. Στη Δυτική Ευρώπη και το Ηνωμένο Βασίλειο, η αγορά φυτικών εναλλακτικών λύσεων κρέατος έχει αυξηθεί κατά 39% τον τελευταίο χρόνο.
Αυτά τα στοιχεία ανάπτυξης, αντικατοπτρίζουν το γεγονός ότι υπάρχουν τώρα πολλά εκατομμύρια Ευρωπαίων που ενδιαφέρονται για νέες πρωτεϊνούχες τροφές. Έρευνες δείχνουν ότι το 42% των ανθρώπων έχουν ήδη εξαλείψει ή μειώσει την κατανάλωση κόκκινου κρέατος και ένα επιπλέον 20% σχεδιάζει να μειώσει την κατανάλωση κόκκινου κρέατος στο μέλλον. Περισσότερο από το ένα τρίτο των ανθρώπων είναι πρόθυμοι να αντικαταστήσουν το κρέας με μια φυτική εναλλακτική λύση.
Πώς η ανάπτυξη δημιουργεί στοχευμένες ευκαιρίες
Το μέγεθος της αγοράς δημιουργεί ευκαιρίες εξειδίκευσης. Στα πρώτα χρόνια των υποκατάστατων κρέατος, οι εταιρείες έπρεπε να στοχεύσουν ολόκληρη αυτή την κατηγορία για να έχουν πρόσβαση σε αρκετούς πιθανούς καταναλωτές για να αυξήσουν τις σημαντικές πωλήσεις. Η ίδια η κατηγορία από τη φύση της ήταν εξειδικευμένη, οπότε τα προϊόντα χρειάζονταν ευρεία απήχηση. Σε αυτό το περιβάλλον αγοράς, τα τυποποιημένα μπιφτέκια με βάση τα φυτά – ένα ευχάριστο φαγητό που απολαμβάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι – πολλαπλασιάστηκαν.
Σήμερα, το περιβάλλον είναι διαφορετικό. Με πολλά εκατομμύρια Ευρωπαίους να αναζητούν νέα πρωτεϊνούχα τρόφιμα, υπάρχουν μεγάλες, ταχέως αναπτυσσόμενες ομάδες καταναλωτών που ενδιαφέρονται για υποκατηγορίες φυτικών προϊόντων. Οι υποκατηγορίες είναι αρκετά μεγάλες και μπορούν να υποστηρίξουν νέες κυκλοφορίες προϊόντων. Οι εταιρείες πρέπει να διαφοροποιηθούν για να επιτύχουν σε μια ολοένα και πιο ανταγωνιστική αγορά.
Ορισμένοι καταναλωτές θέλουν καινοτομία. Μια έρευνα σε περισσότερους από 6.000 φυτοφάγους, αλλά και άτομα που απλά μείωσαν την κατανάλωση κρέατος – τους καταναλωτές δηλαδή που οδήγησαν σε ανάπτυξη τις νέες πρωτεϊνικές τροφές – διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές θέλουν ποικιλία σε “τύπους προϊόντων, πρώτες ύλες, υφές και γεύσεις”. Αυτοί οι καταναλωτές έχουν δοκιμάσει πολλά από τα προϊόντα που είναι ήδη στην αγορά και τώρα θέλουν νέες αισθήσεις γεύσης και υφής. Οι συντάκτες της μελέτης διαπίστωσαν ότι απαιτείται «σημαντική αύξηση» της Έρευνας και Ανάπτυξης για την κάλυψη των απαιτήσεων αυτών των καταναλωτών.
Φέρνοντας νέες αισθητηριακές εμπειρίες στην αγορά των φυτικών προϊόντων, η βιομηχανία θα προσελκύσει τους καταναλωτές που έχουν κουραστεί από τις καθιερωμένες επιλογές και θα φέρει νέους πελάτες που προηγουμένως θεωρούσαν τις δίαιτες με χαμηλή κατανάλωση κρέατος, μονότονες και βαρετές. Δεν θέλουν όλοι καινοτομία, όμως στη σημερινή μεγάλη αγορά για νέα πρωτεϊνούχα τρόφιμα, υπάρχουν πολλοί καταναλωτές που θέλουν απλώς φυτικές εκδόσεις των αγαπημένων τους προϊόντων με βάση τα ζώα.
Η εμπιστοσύνη σε ένα εμπορικό σήμα είναι βασικός παράγοντας για τις αγορές φυτικών τροφίμων. Οι μάρκες που αναδημιουργούν σε νέες πρωτεϊνικές τροφές την χαρακτηριστική γεύση και υφή των γνωστών προϊόντων τους με ζωικές πρωτεΐνες, πρόκειται να κερδίσουν τους καταναλωτές που θέλουν να μειώσουν την κατανάλωση ζωικών προϊόντων χωρίς να εγκαταλείψουν τα αγαπημένα τους τρόφιμα.
Η ανάπτυξη μιας φυτικής έκδοσης ενός αγαπημένου προϊόντος, προσφέρει στις εταιρείες έναν τρόπο να χρησιμοποιούν τις μάρκες τους για να προσαρμοστούν στις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των καταναλωτών, φέρνοντας τα χαρτοφυλάκιά τους στη σύγχρονη εποχή χωρίς να χάσουν χρόνια αναγνώρισης και αφοσίωσης.
Γιατί μια εργαλειοθήκη είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχία
Η διαφοροποίηση της νέας αγοράς πρωτεϊνικών τροφίμων δημιουργεί προκλήσεις για τις εταιρείες. Ενώ ένα μικρό σύνολο συστατικών και τεχνολογιών είναι ικανό να προσφέρει ένα τυπικό φυτικό burger, απαιτείται μια πολύ ευρύτερη εργαλειοθήκη για την αναπαραγωγή γνωστών τροφίμων με βάση τα ζώα και την παροχή νέων αισθήσεων γεύσης και υφής. Οι προγραμματιστές των νέων πρωτεϊνούχων τροφίμων του μέλλοντος, θα χρειαστούν πρόσβαση σε όλους τους πιθανούς συνδυασμούς συστατικών και τεχνολογιών για να ανταποκριθούν στις συγκεκριμένες απαιτήσεις διαφορετικών ομάδων καταναλωτών.
Η προσαρμογή είναι απαραίτητη τόσο για την αναπαραγωγή γνωστών τροφίμων όσο και για τη δημιουργία νέων αισθήσεων μέσω των νέων προϊόντων.
Όπως αναφέρει το Food Navigator, υπάρχουν καινοτόμα εργαλεία προς αυτή την κατεύθυνση, που επιτρέπουν τη δημιουργία νέων προφίλ γεύσης, υφής και διατροφής-στόχου, αξιοποιώντας τη γνώση των τοπικών προτιμήσεων από το R&D και τις ομάδες πωλήσεων σε διαφορετικές αγορές.