ΑρχικήΟικιακάΕπικινδυνότητα τροφίμωνΣήμα κινδύνου από ερευνητές: Βλαβερά τα τρόφιμα που φέρουν ισχυρισμό "περισσότερης πρωτεΐνης"

Σήμα κινδύνου από ερευνητές: Βλαβερά τα τρόφιμα που φέρουν ισχυρισμό “περισσότερης πρωτεΐνης”

4 λεπτά ανάγνωσης

Επιστημονική έρευνα για το πόσο υγιεινά είναι τα τρόφιμα που γράφουν ότι περιέχουν περισσότερη πρωτεΐνη.

Τα τρόφιμα με ισχυρισμούς πρωτεΐνης (PCs) αναζητούνται όλο και περισσότερο από τους καταναλωτές επειδή πιστεύουν ότι είναι υγιεινά. Σύμφωνα με στοιχεία της Innova Market Insights, υπήρξε ετήσιος ρυθμός αύξησης 26% στον αριθμό των νέων προϊόντων τροφίμων και ποτών που έκαναν ισχυρισμούς πρωτεΐνης (PC) στην Ευρώπη το 2017-2022. Μια παγκόσμια έρευνα το 2022 ανέφερε ότι το 17% των καταναλωτών αναζήτησε προϊόντα με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη. Και αυτή η αύξηση της δημοτικότητας έρχεται παρά τη συσχέτισή τους με υψηλότερες τιμές, καθώς η επιπλέον πρωτεΐνη επηρεάζει την αντίληψη των καταναλωτών για αυτά τα τρόφιμα και αλλάζει την αντίληψή τους για το πόσο υγιεινά είναι.

- Advertisement -

Στην πραγματικότητα, το γενικό αίσθημα του να είναι «υγιεινό» ήταν ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά των τροφίμων εμπλουτισμένων με πρωτεΐνες για τους καταναλωτές στις ΗΠΑ και σε τέσσερις ευρωπαϊκές χώρες. Μια μελέτη σε καταναλωτές που δοκίμασαν γιαούρτια κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «η διάσταση της υγιεινής τροφής συνδέθηκε με γιαούρτι εμπλουτισμένο με πρωτεΐνες». Επίσης σε μια πρόσφατη μελέτη, τα δημητριακά πρωινού που έχουν τη λέξη «πρωτεΐνη» στο μπροστινό μέρος της συσκευασίας θεωρήθηκαν ότι παρέχουν «μεγαλύτερα οφέλη για την υγεία, όπως και πως είναι πιο πιθανό να βοηθήσουν του καταναλωτές να χτίσουν μυς, να παραμείνουν υγιείς και να ζήσουν περισσότερο».

 Παρά την ευνοϊκή αυτή αντίληψη, τα τρόφιμα με ισχυρισμό πρωτεΐνης μπορεί να περιέχουν θρεπτικά συστατικά που επηρεάζουν αρνητικά την υγεία και οι καταναλωτές ενδέχεται να παραβλέψουν αυτές τις απειλές εάν δώσουν προσοχή μόνο στην ετικέτα που αναφέρει ότι περιέχουν περισσότερη πρωτεΐνη.

- Advertisement -

Το πόσο υγιεινά ή όχι είναι τα τρόφιμα που φέρουν στην ετικέτα ισχυρισμό ότι περιέχουν υψηλή ποσότητα πρωτεΐνης αξιολόγησε μελέτη Ισπανών ερευνητών που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nutrients. Στόχος της παρούσας εργασίας ήταν να πραγματοποιηθεί μια συνολική αξιολόγηση των τροφίμων με ισχυρισμό πρωτεΐνης και να συγκριθούν με εκείνα, χωρίς αυτούς τους ισχυρισμούς.

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την ισπανική βάση δεδομένων τροφίμων BADALI και μελέτησαν 4.325 επεξεργασμένα τρόφιμα 12 διαφορετικών τύπων. Το 13% είχε ισχυρισμούς πρωτεΐνης, και από αυτά, περισσότερα από τα μισά ήταν εμπλουτισμένα με πρωτεΐνες (60,4%). Το πρώτο εύρημα είναι πως οι φυτικές πρωτεΐνες είχαν προστεθεί συχνότερα από τις ζωικές πρωτεΐνες, ενώ τα επίπεδα των πρωτεϊνών ήταν υψηλότερα στα τρόφιμα με PCs, ιδιαίτερα σε εκείνα που ήταν εμπλουτισμένα. Διαφορές σε άλλα θρεπτικά συστατικά παρατηρήθηκαν επίσης ανάλογα με τον τύπο του τροφίμου.

- Advertisement -

Η υγιεινότητα των τροφίμων αξιολογήθηκε με τη χρήση του μοντέλου διατροφικού προφίλ του Παναμερικανικού Οργανισμού Υγείας και το 90,8% των τροφίμων που έφεραν ισχυρισμό πρωτεΐνης χαρακτηρίστηκαν ως «λιγότερο υγιεινά». Πάνω από το 50% είχαν υψηλή περιεκτικότητα σε λίπος ή νάτριο- περίπου ένα στα τέσσερα είχαν υψηλή περιεκτικότητα σε ελεύθερη ζάχαρη ή κορεσμένα λιπαρά και ένα στα πέντε είχαν γλυκαντικές ουσίες. Τα τρόφιμα με PCs είχαν 13,1% περισσότερα «λιγότερο υγιεινά» στοιχεία από εκείνα χωρίς PCs. Το ποσοστό των ειδών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά ή νάτριο ήταν επίσης μεγαλύτερο και περισσότερα από αυτά είχαν γλυκαντικές ουσίες. Αντίθετα, το ποσοστό των τροφίμων με υψηλή περιεκτικότητα σε ελεύθερα σάκχαρα και υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά ήταν χαμηλότερο μεταξύ εκείνων με PCs.

Συμπερασματικά σύμφωνα με τους επιστήμονες τροφίμων που διεξήγαγαν την έρευνα, η αντίληψη ότι τα τρόφιμα με ισχυρισμό στην ετικέτα ότι έχουν περισσότερη πρωτεΐνη, είναι υγιεινά είναι λανθασμένη και η κατανάλωσή τους μπορεί να αποτελεί πρόσθετο κίνδυνο για την υγεία, που δεν αναστρέφεται από την πρόσληψη επιπλέον πρωτεΐνης. Συνεπώς είναι απαραίτητο οι καταναλωτές να ελέγχουν τη διατροφική δήλωση και τη λίστα συστατικών για να κάνουν υγιεινές επιλογές.

Για να διαβάσετε ολόκληρη τη μελέτη πατήστε ΕΔΩ.

- Advertisement -

Μείνετε ενημερωμένοι

Σας άρεσε το αρθρο; Εγγραφείτε για να λαμβάνεται εβδομαδιαία τα πιο σημαντικά άρθρα με θέμα τα τρόφιμα.


Google news

Ακολουθήστε μας για την άμεση ενημέρωση σας στο google news.

Must read

Ποιο ρύζι βρέθηκε συχνότερα με αρσενικό και κάδμιο, σύμφωνα με 1.734 ευρωπαϊκές ειδοποιήσεις σε διάστημα 21 ετών

Μελέτη που ανέλυσε ειδοποιήσεις του ευρωπαϊκού συστήματος RASFF την περίοδο 2002-2023 καταγράφει τα συχνότερα προβλήματα στο ρύζι, από υπολείμματα φυτοφαρμάκων και μυκοτοξίνες έως βαρέα μέταλλα και μη εγκεκριμένους γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς

Σωρεία παραβάσεων ασφάλειας τροφίμων σε μεγάλο αρτοποιείο – Η προειδοποιητική επιστολή των Αρχών

Η υπόθεση φωτίζει τις απαιτήσεις που οφείλουν να τηρούν οι επιχειρήσεις παραγωγής αρτοσκευασμάτων

PFAS στο πόσιμο νερό: Η αόρατη πρόκληση για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον – Τι δείχνουν οι μετρήσεις στην Ελλάδα

Σε αποκλειστική συνέντευξη, η Δρ Έρη Μπιζάνη εξηγεί ποια είναι η πραγματική εικόνα σήμερα για τα PFAS στο πόσιμο νερό της Ελλάδας, τι δείχνουν οι διαθέσιμες μετρήσεις και ποιες περιοχές απαιτούν αυξημένη επιτήρηση.