Τι θεωρείται πρόχειρο φαγητό στην επερχόμενη απαγόρευση διαδικτυακών διαφημίσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Οι διαδικτυακές διαφημίσεις για πρόχειρο φαγητό δεν θα επιτρέπονται από το επόμενο έτος σύμφωνα με τους νέους κυβερνητικούς κανόνες που θεσπίστηκαν για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας.
Η απαγόρευση, η οποία θα ισχύει και για τις διαφημίσεις που προβάλλονται στην τηλεόραση πριν από τις 21:00, θα αρχίσει τον Οκτώβριο του 2025.
Ο υπουργός Υγείας, Andrew Gwynne δήλωσε ότι οι περιορισμοί θα «βοηθήσουν στην προστασία των παιδιών» από τις διαφημίσεις που, όπως δείχνουν τα στοιχεία, μπορούν να επηρεάσουν τις διατροφικές τους προτιμήσεις από νεαρή ηλικία.
Περισσότερα από ένα στα πέντε παιδιά στην Αγγλία είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα από τη στιγμή που ξεκινούν το δημοτικό σχολείο, σύμφωνα με κυβερνητικές στατιστικές. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σε περισσότερο από ένα στα τρία μέχρι να φύγουν από το σχολείο.
Ποια τρόφιμα είναι στη λίστα;
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, ένα συγκεκριμένο τρόφιμο θα απαγορεύεται εάν πληροί δύο κριτήρια.
Πρώτον, εάν ταξινομείται ως «λιγότερο υγιεινό» σε ένα κυβερνητικό σύστημα βαθμολόγησης μετά από ανάλυση των θρεπτικών συστατικών του: Aλάτι, λίπος, ζάχαρη και πρωτεΐνη.
Δεύτερον, αν εμπίπτει σε μία από τις 13 κατηγορίες που δημιούργησε η κυβέρνηση. Σε αυτές περιλαμβάνονται:
- Αναψυκτικά: Αυτό καλύπτει κάθε προϊόν που περιέχει πρόσθετη ζάχαρη, όπως η κόλα, η λεμονάδα, οι χυμοί φρούτων, τα smoothies και τα ενεργειακά ποτά.
- Αλμυρά σνακ: Πατατάκια κυρίως, αλλά αυτό επεκτείνεται επίσης στα κράκερς, τα ρυζογκοφρέτες και τα τσιπς τορτίγιας. Υπάρχουν εξαιρέσεις για τους αρωματισμένους ξηρούς καρπούς και αποξηραμένα φρούτα
- Δημητριακά: Περιλαμβάνονται τα δημητριακά, τα μούσλι, το κουάκερ βρώμης και άλλα προϊόντα που θα βρίσκατε στο διάδρομο δημητριακών ενός σούπερ μάρκετ.
- Σοκολάτες και γλυκά: Αυτό ισχύει για τη συντριπτική πλειονότητα των ειδών που θα βρίσκατε στα ζαχαρώδη, αλλά περιλαμβάνει επίσης το ποπ κορν και τις τσίχλες.
- Παγωτά: Τα γαλακτοκομικά και μη γαλακτοκομικά προϊόντα, όπως τα παγωτά γλειφιτζούρια, καλύπτονται από αυτό, καθώς και το παγωμένο γιαούρτι, το σορμπέ και το παγωτό.
- Τούρτες και cupcakes: Τα ντόνατς και τα εκλέρ περιλαμβάνονται επίσης σε αυτή την κατηγορία, αλλά το γλάσο εξαιρείται.
- Μπισκότα και μπάρες: Περιλαμβάνονται οι μπάρες πρωτεΐνης και δημητριακών, καθώς και άλλα προϊόντα όπως οι γκοφρέτες.
- Προϊόντα πρωινού: Τα κρουασάν και άλλα γλυκίσματα είναι τα κύρια τρόφιμα που καλύπτονται εδώ, αλλά η κατηγορία αυτή επεκτείνεται επίσης σε κουλουράκια, φρουτόψωμα και ψωμάκια.
- Επιδόρπια και πουτίγκες: Περιλαμβάνονται η κρέμα, το ζελέ και οι μους, αλλά υπάρχουν εξαιρέσεις για τις κονσέρβες φρούτων, την κρέμα γάλακτος και τα σιρόπια.
- Γιαούρτι: Κάθε ποικιλία που έχει γλυκαντικές ουσίες καλύπτεται από αυτή την κατηγορία, όπως και οι εναλλακτικές λύσεις χωρίς γάλα, το προβιοτικό γιαούρτι και οι πόσιμες ποικιλίες.
- Πίτσα: Οι απλές βάσεις και το σκορδόψωμο εξαιρούνται από αυτήν, αλλά κατά τα άλλα περιλαμβάνονται όλα τα μεγέθη και οι τύποι πίτσας.
- Πατάτες: Εξαιρούνται οι απλές και οι γλυκές ποικιλίες που δεν έχουν κοπεί ή μαγειρευτεί, αλλά περιλαμβάνονται διάφορα άλλα προϊόντα με βάση την πατάτα, όπως τα τσιπς, τα πατατάκια και οι κροκέτες.
- Έτοιμα γεύματα: Μια ευρεία κατηγορία που καλύπτει οτιδήποτε προορίζεται να καταναλωθεί ως κύριο γεύμα, συχνά μετά από αναθέρμανση, και δεν απαιτεί περαιτέρω προετοιμασία. Περιλαμβάνει επίσης τα σάντουιτς και τα μπιφτέκια.
Άλλα τρόφιμα που επίσης εξαιρούνται από την απαγόρευση περιλαμβάνουν βρεφικά γάλατα και παιδικές τροφές, προϊόντα ελέγχου βάρους, προϊόντα αντικατάστασης γευμάτων, συμπληρώματα διατροφής και ποτά που χρησιμοποιούνται για ιατρικούς σκοπούς.
Η απαγόρευση των διαφημίσεων δεν είναι η πρώτη κυβερνητική πολιτική που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει τους ανθρώπους να τρώνε λιγότερο πρόχειρο φαγητό – και γενικά να καταναλώνουν λιγότερες θερμίδες – που έχει εισαχθεί τα τελευταία χρόνια.
Οι περιορισμοί που τέθηκαν σε εφαρμογή το 2009 σήμαιναν ότι τα πρόχειρα τρόφιμα δεν μπορούσαν να προβάλλονται κατά τη διάρκεια της μετάδοσης προγραμμάτων που απευθύνονται σε παιδιά κάτω των 16 ετών.
Η πολιτική απαγόρευε επίσης σε διασημότητες και χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων να προωθούν ισχυρισμούς σχετικά με το πόσο υγιεινά ήταν αυτά τα τρόφιμα σε παιδιά ηλικίας δημοτικού σχολείου και νεότερα.